Nou, na bijna drie maanden ervaring met Ning ga ik een duit in dit zakje doen en een paar dingen noemen die mij opvallen aan een Chineesje - aan Ning dus, want ik kan niet vergelijken.
Het allereerste wat ik wil zeggen erover is dat ik Ning een bijzonder fijnzinnige en elegante hamster vind, ik kan het niet anders uitdrukken. In vergelijking met hem zijn Syren maar lomperiken. Ning beweegt zich uitermate gracieus, zowel wanneer hij loopt (lichtvoetig - en snel, ja!) als wanneer hij klimt in de tralies of over de koorden in zijn kooi - dat is werkelijk ongelofelijk handig in vergelijking met andere hamsters. Hij heeft in zijn bewegingen echt iets van een ballet-danser, vind ik!
Maar hij is ook fijnzinnig qua slimheid. Het kan zijn dat ik het me inbeeld, maar ik heb bij hem de hele tijd de indruk dat hij de zaken razend goed in de gaten heeft. Hij heeft inderdaad alles snel door, soms ook op een grappige manier. Dus toen de meelwormen laatst op waren en ik toch rond meelwormen-tijd aan het meelwormen-bakje had gezeten in zijn kooi, kwam hij natuurlijk meteen kijken en ik had het idee dat de teleurstelling van z'n smoeltje droop toen er toch niets in bleek te zitten!
En verder vind ik het zeer opmerkelijk hoe vaak Ning zich vertoont op bijzondere momenten. Ik heb dat ook al een paar keer op het forum gemeld: hij kwam bij me kijken toen ik Tijn net dood in haar kooi had gevonden, en hij kwam gluren toen Sam en Max 'het' aan het doen waren - zag je zo'n hamsterkoppie met die grote kraalogen boven de rand van de kooi uitsteken, geen gezicht! Hij komt ook vaak een kunstje vertonen als ik bezoek heb, enzovoort enzovoort. Het lijkt er echt op dat hij zijn omgeving zeer goed in de gaten heeft, óók met een zesde zintuig voor emotionele zaken. Hij zit ook vaak intensief te luisteren, ik voel me soms bijna bekeken! Dan zit hij bijvoorbeeld stil in zijn radje en heb ik dat eerst amper in de gaten, maar hij mij wel, hoor! Ik vind dat ook heel lief aan hem: ik voel me beslist gezien!
Dus, een fijnzinnig kereltje, dat vind ik vooral. En misschien is-ie daarom ook wel zo schuw, want ik voel me met mijn grote handen ook wel lomp naar hem toe. Hij neemt lekkere hapjes van me aan en ik kan hem een beetje aaien als hij zit te eten, maar veel meer dan dat niet. Knuffelen of loslopen gaat dus ook niet, en ik heb niet het idee dat ik hem er een plezier mee zou doen.
Eén ander ding wat nog niet is genoemd en wat me opvalt is dat Ning amper groenvoer lust. Drie hapjes van een blaadje of een stukje fruit, dat is alles. Alleen witlof en avocado zijn er iets beter ingegaan.
Dan nog over een paar dingen die hier al eerder genoemd zijn:
- Theedoosjes - jazeker! Hij slaapt er nu zelfs af en toe in eentje, hij wisselt zijn hanghuisje af ermee.
- Stank - nou, stank zou ik het niet willen noemen, maar je ruikt hem wel, ja. Ik vind het wel een lekker geurtje, het ruikt naar hamster. Ik bedoel: ik vind mijn Syren ook lekker ruiken als ik ze dicht bij mijn neus houd, zo'n soort geur is het, maar dan dus sterker, want je ruikt het inderdaad om de kooi heen. Maar stinken vind ik het dus niet.
- Plassen op gekke plekken: hij plast nog steeds een beetje in zijn radje, maar dat is wel minder geworden. Dat komt ook doordat hij een nieuwe gekke plek gevonden heeft: Susanne had zo'n oranjegeel plastic bakje in de kooi hangen met wat eten erin. Nadat ik de kooi een keer had verschoond, had ik daar één nachtje een keer geen nieuw eten in, en toen had meneer het prompt in gebruik genomen als WC! Voordeel van plassen op dat soort plekken is wel dat de kooi verder amper vuil wordt.
- Slaap-waak-ritme: ja, dat lijkt inderdaad wel op dat van een Syr, vrij regelmatig, en Ning is pas laat wakker. Overdag zie ik hem een enkele keer, en dan vooral om te drinken.
Zo, dat zijn mijn Chinezen-observaties! Ning blijft nog tot 2 januari, als me nog iets anders gaat opvallen, zal ik het melden!
Tot slot, deze foto's van hem had ik geloof ik nog niet laten zien op het forum. Twee perspectieven op hoe Ning eet vanuit een hamster-wip, helaas is de tweede wat onscherp, maar toch wel leuk:
Louise