Chinese dwerghamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Sen09

Bericht door Sen09 »

Patricia en Marcel schreef:Ook plassen ze bij ons op de plateaus inplaats van in het zaagsel, de viezerikjes!
Dit hoeft niet persé iets te zijn dat chineesjes alleen maar doen, want Mickey doe dit ook. Die plast nooit in het zaagsel en ook echt altijd op zijn plateau en Mickey is gewoon een rusje. Ik kan elke week dat plateau afschrobben, want die kan die echt niet schoon houden. Als je ooit een keer een 'wel' goede oplossing vindt daarvoor, Pm me daar dan even over :lol:

Trouwens ik vind het erg leuk dat je ons zo op de hoogte houdt Biawa, over het gedrag van Ning. Leuk om de vergelijkingen te lezen van andere leden die ook chineesjes hebben. Zo leren we het 'nog vrijwel onbekende soort' beter kennen, want er zijn niet veel mensen met chineesjes en kennis erover kun je ook bijna nergens of totaal niet vinden...

www.stabyhoun.nl
Zouden jullie willen stemmen? http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1680715991523&set=a.1680710391383.88156.1646263442
Klik op de link en dan op: "Vind ik leuk". Thanks!
ike

Bericht door ike »

Biawa,

Ik heb een vraagje, ik weet eigenlijk niet of ik die hier moet zetten maar dat doe ik maar :wink:

Heb jij tips om een chineesje tam te krijgen, want die van mij is wel nieuwsgierig (erg nieuwsgierig :wink: ) maar het lukt mij niet egt om haar tam te krijgen, ze rent steeds weg :( (ben ik nou echt zo eng?)
Maar ja. Is die van jou tam? Zo ja, hoe heb je dat toch gedaan :D ?
[size=75][b]Groetjes van Anna en pootjes van de hamsters [color=orange]Grover[/color], [color=brown]Mio[/color][color=blue] & [/color][color=indigo]Spoggel[/size][/b][/color]
biawa

Bericht door biawa »

Nee, Ning is niet tam. Als je de posts van Patricia en Marcel in dit onderwerp doorkijkt zul je zien dat die van hen ook niet echt tam zijn. Ning is niet vals ofzo, absoluut niet, maar hij beleeft er duidelijk niet veel lol aan om uit de kooi te zijn. Maar, de ene Chinees is de andere niet en wellicht zou die van jou er wel plezier aan kunnen beleven.

Wat betreft tam maken denk ik niet dat de methodes erg verschillen van andere hamsters, maar ik denk wel dat het essiëntieel is dat je hem niet zomaar op probeert te "graaien". Ik denk eigenlijk dat dat voor Chineesjes (en ook voor andere soorten wel in mindere mate) totaal averechts werkt: ze worden er nog banger van. Leg ofwel je hand plat in de kooi of gebruik een "hulpstuk". Ik heb een Campbelli gehad die ontzettend tam was, maar één ding bleef hij niet pikken en dat was zomaar opgegraaid worden. Eigenlijk kom ik hem niet eens ongelijk geven; in de natuur komen ook veel vijanden van boven. Ik had voor hem een zandbadje (vogelbadje met chinchillazand) en dat gebruikte ik altijd om hem eruit te halen. Als ze het leuk vinden om uit de kooi te gaan leren ze zo'n trucje snel genoeg. Bij Tristan raakte het bakje de bodem van de kooi nog niet eens en *poing* hij zat er al in. :lol:

Patty, de enige oplossing die ik kan bedenken tegen plassen op de verdiepinkjes is een kooi zonder verdiepinkjes! :D Fijn om te horen dat ook mensen die geen Chineesjes hebben dit onderwerp leuk vinden!
ike

Bericht door ike »

Ok... bedank biawa! :wink:
[size=75][b]Groetjes van Anna en pootjes van de hamsters [color=orange]Grover[/color], [color=brown]Mio[/color][color=blue] & [/color][color=indigo]Spoggel[/size][/b][/color]
Patricia en Marcel
Contacteer:

Bericht door Patricia en Marcel »

patty88 schreef: Dit hoeft niet persé iets te zijn dat chineesjes alleen maar doen, want Mickey doe dit ook. Die plast nooit in het zaagsel en ook echt altijd op zijn plateau en Mickey is gewoon een rusje. Ik kan elke week dat plateau afschrobben, want die kan die echt niet schoon houden. Als je ooit een keer een 'wel' goede oplossing vindt daarvoor, Pm me daar dan even over :lol:
Ik was toch niet helemaal ontevreden over de hamstertoiletjes op de plateaus (behalve dan dat ze de inhoud eruit kieperden :wink: ) dus nu heb ik er gewoon speelzand van de gamma in zitten...et voila ze plassen erin! en dit zand blijft er wel gewoon in zitten :D
Ik doe dit nu een week of 2 nog even afwachten of het blijvend is maar voorlopig scheelt het een hoop schoonmaken!

En Ike, toen ik onze chineesjes pas had plaste het vrouwtje ook altijd op mijn hand maar na een aantal weken was dit over.
Eveline
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door Eveline »

Ik zal deze nog eens naar boven halen.
Ik weet niet of het een algemene chineesjes-eigenschap is, of dat alleen Ning er last van heeft: zet hem op een andere plek en hij is een week lang helemaal de kluts kwijt, lijkt het.
Susanne had hem hier gebracht; minstens een week heb ik hem niet eens gezien!
Daarna ging het steeds beter, totdat ik mijn kooien-indeling in de kamer heb omgegooid, en Ning in een andere hoek staat.... weer een week lang geen Ning te bekennen.
Nu durft ie alweer wat beter... maar morgen gaat ie naar Louise, dus dan begint het spelletje vast van voren af aan.

Verder vond ik hem ook helemaal niet zo actief, weinig echte klimacties gezien; of hij doet het allemaal stiekem als ik niet kijk, of de periode bij mij was gewoon te kort voor hem om te wennen.
Groetjes van Eveline
Louise
Leeftijd: 60

Bericht door Louise »

Hmm, dan moet ik eens even heel goed nadenken waar ik hem neer ga zetten, want anders bedenk ik me misschien en dan moet ik hem daarmee lastig vallen...

(Even off topic: de handigste plek voor zo'n grote kooi is namelijk Trikkies oude plek, in de keuken, maar daar staat Max nu, en het is ook niet zo'n 'kijk-plek', zeg maar, het is een beetje een hoekje. En de plek voor logés is in de woonkamer, maar staat zo'n grote kooi daar niet in de weg? En over anderhalve week is Trikkies grote kooi ook weer terug, voo Max, dus dan staan er hier twee. Alhoewel, als het dan goed gaat allemaal, moet Max kort daarna in de Duna-bak vanwege een nestje. Dus dan moet Tijn uit de duna-bak, en in welke kooi dan? Ik weet niet of ik m'n bejaarde dametje nog gelukkig maak met die grote kooi. En Tijn staat ook in de woonkamer, dus dan heb ik daar twee grote kooien staan (tenzij ik Ning in de keuken zet, maar waar zet ik Max dan?). Dus dan Tijn maar liever in de kleine kooi. Maar dan is de grote kooi ongebruikt, en dat is zonde. En dan komt dus óók Sam nog logeren, waar zet ik díe in hemelsnaam? Maar er moeten hier wel 4 hamsters in passen, want van de zomer waren er zelfs korte tijd 5! En zo klein is mijn huis nou ook weer niet...

Kunnen jullie het nog volgen? Ik amper meer! Hmm, ik heb net twee dagen geobserveerd bij een training 'gestructureerd problemen oplossen'. Ik heb nog wel een casus dus! :wink: )

On-topic: ik zal ook eens gaan observeren en mijn bevindingen in dit onderwerp rapporteren!

Louise
biawa

Bericht door biawa »

Als je nog steeds twijfelt over de plek: zet hem ergens neer waar het 's avonds ook echt schemerig wordt (dus niet naast een lamp ofzo), dan heb je meer kans dat hij zich laat zien.
Louise

Bericht door Louise »

Nou, Ning, is veilig gearriveerd, hoor! Hij staat in de woonkamer, dat leek me het leukst, kan ik hem beter zien. Daar gaat wel de lamp aan, maar dat is eigenlijk overal in mijn huis, of ik moet hem in de badkamer zetten :wink: Ik zal wel zien. Nu zie ik nog niet zo veel: ik zie een heel klein stukje Ning-rug, als ik in z'n hanghuisje gluur!

Louise
Louise

Bericht door Louise »

Nou, na bijna drie maanden ervaring met Ning ga ik een duit in dit zakje doen en een paar dingen noemen die mij opvallen aan een Chineesje - aan Ning dus, want ik kan niet vergelijken.

Het allereerste wat ik wil zeggen erover is dat ik Ning een bijzonder fijnzinnige en elegante hamster vind, ik kan het niet anders uitdrukken. In vergelijking met hem zijn Syren maar lomperiken. Ning beweegt zich uitermate gracieus, zowel wanneer hij loopt (lichtvoetig - en snel, ja!) als wanneer hij klimt in de tralies of over de koorden in zijn kooi - dat is werkelijk ongelofelijk handig in vergelijking met andere hamsters. Hij heeft in zijn bewegingen echt iets van een ballet-danser, vind ik!

Maar hij is ook fijnzinnig qua slimheid. Het kan zijn dat ik het me inbeeld, maar ik heb bij hem de hele tijd de indruk dat hij de zaken razend goed in de gaten heeft. Hij heeft inderdaad alles snel door, soms ook op een grappige manier. Dus toen de meelwormen laatst op waren en ik toch rond meelwormen-tijd aan het meelwormen-bakje had gezeten in zijn kooi, kwam hij natuurlijk meteen kijken en ik had het idee dat de teleurstelling van z'n smoeltje droop toen er toch niets in bleek te zitten!

En verder vind ik het zeer opmerkelijk hoe vaak Ning zich vertoont op bijzondere momenten. Ik heb dat ook al een paar keer op het forum gemeld: hij kwam bij me kijken toen ik Tijn net dood in haar kooi had gevonden, en hij kwam gluren toen Sam en Max 'het' aan het doen waren - zag je zo'n hamsterkoppie met die grote kraalogen boven de rand van de kooi uitsteken, geen gezicht! Hij komt ook vaak een kunstje vertonen als ik bezoek heb, enzovoort enzovoort. Het lijkt er echt op dat hij zijn omgeving zeer goed in de gaten heeft, óók met een zesde zintuig voor emotionele zaken. Hij zit ook vaak intensief te luisteren, ik voel me soms bijna bekeken! Dan zit hij bijvoorbeeld stil in zijn radje en heb ik dat eerst amper in de gaten, maar hij mij wel, hoor! Ik vind dat ook heel lief aan hem: ik voel me beslist gezien!

Dus, een fijnzinnig kereltje, dat vind ik vooral. En misschien is-ie daarom ook wel zo schuw, want ik voel me met mijn grote handen ook wel lomp naar hem toe. Hij neemt lekkere hapjes van me aan en ik kan hem een beetje aaien als hij zit te eten, maar veel meer dan dat niet. Knuffelen of loslopen gaat dus ook niet, en ik heb niet het idee dat ik hem er een plezier mee zou doen.

Eén ander ding wat nog niet is genoemd en wat me opvalt is dat Ning amper groenvoer lust. Drie hapjes van een blaadje of een stukje fruit, dat is alles. Alleen witlof en avocado zijn er iets beter ingegaan.

Dan nog over een paar dingen die hier al eerder genoemd zijn:
- Theedoosjes - jazeker! Hij slaapt er nu zelfs af en toe in eentje, hij wisselt zijn hanghuisje af ermee.
- Stank - nou, stank zou ik het niet willen noemen, maar je ruikt hem wel, ja. Ik vind het wel een lekker geurtje, het ruikt naar hamster. Ik bedoel: ik vind mijn Syren ook lekker ruiken als ik ze dicht bij mijn neus houd, zo'n soort geur is het, maar dan dus sterker, want je ruikt het inderdaad om de kooi heen. Maar stinken vind ik het dus niet.
- Plassen op gekke plekken: hij plast nog steeds een beetje in zijn radje, maar dat is wel minder geworden. Dat komt ook doordat hij een nieuwe gekke plek gevonden heeft: Susanne had zo'n oranjegeel plastic bakje in de kooi hangen met wat eten erin. Nadat ik de kooi een keer had verschoond, had ik daar één nachtje een keer geen nieuw eten in, en toen had meneer het prompt in gebruik genomen als WC! Voordeel van plassen op dat soort plekken is wel dat de kooi verder amper vuil wordt.
- Slaap-waak-ritme: ja, dat lijkt inderdaad wel op dat van een Syr, vrij regelmatig, en Ning is pas laat wakker. Overdag zie ik hem een enkele keer, en dan vooral om te drinken.

Zo, dat zijn mijn Chinezen-observaties! Ning blijft nog tot 2 januari, als me nog iets anders gaat opvallen, zal ik het melden!

Tot slot, deze foto's van hem had ik geloof ik nog niet laten zien op het forum. Twee perspectieven op hoe Ning eet vanuit een hamster-wip, helaas is de tweede wat onscherp, maar toch wel leuk:

Afbeelding
Afbeelding

Louise
biawa

Bericht door biawa »

Ik ben blij dat hij zo bevallen als logé! Ik vast van te voren een beetje bang dat jullie hem maar een saaie hamster zouden vinden! :bloos: En wie weet komen er wel meer mensen na dit mooie verhaal op het idee om een Chineesje te nemen.
johan de man

Bericht door johan de man »

Het enige storende aan hen vind ik de grote balzak. :shock: Bij de mannetjes toch.

Wel vreemd dat ze niet méér te vinden zijn in de dierenwinkels. Wat zou de reden daarvoor zijn ? Zelfs Robbies vind je nu echt overal.
Are you happy now - Sophia
*Karina*

Bericht door *Karina* »

Wat een leuke foto's zeg! En Biawa, Ning lijkt me alles behalve een saaie hamster, het lijkt me juist een heel bijzonder beestje! :D
[color=blue]ஐ Groetjes van[/color] [color=orange] Karina[/color]
biawa

Bericht door biawa »

johan de man schreef:Wel vreemd dat ze niet méér te vinden zijn in de dierenwinkels. Wat zou de reden daarvoor zijn ? Zelfs Robbies vind je nu echt overal.
Ik denk dat het een beetje een vicieuze cirkel is. Ze zijn niet veel in de winkel te koop, hoop mensen weten niet van het bestaan af zelfs, vraag is dus laag, weinig fokkers, weinig Chineesjes in de winkel, enzovoort enzovoort.
johan de man

Bericht door johan de man »

Ik heb al wel in twijfelachtige dierenwinkels gezien dat ze Rusjes als Chinees verkochten !
Are you happy now - Sophia
Gesloten