Als alleen opereren nog een oplossing is. (Update: Foto's)

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Tatort
Hamsters: Pluis
Leeftijd: 34

Als alleen opereren nog een oplossing is. (Update: Foto's)

Bericht door Tatort »

Ik heb 8 maanden geleden een syrische hamster hamster geadopteerd bij een knaagdierenasiel. Ze waarschuwden me daar wel dat hij flink mijt had gehad (z'n hele oren waren aangevreten) maar zeiden dat de mijt weg was. Na een paar weken stak het toch weer de kop op en de da leerde ons dat de mijt waarschijnlijk chronisch is. Tot voor kort werd hij telkens vijf keer behandeld met (volgens mij) dectomax. Telkens met tien dagen ertussen. Dan lasten we een pauze in van vier weken om hem tot rust te laten komen en om te kijken hoe de behandeling aansloeg. Tijdens de laatste 'pauze' heeft hij toch weer jeuk gekregen, en heeft hij zichzelf opengekrabt met een bloeduitstorting als gevolg. We zijn hem toen meteen weer gaan behandelen en de da zei dat de bloeduitstorting vanzelf zou verdwijnen. Helaas kon mijn hammie er nog steeds niet goed vanaf blijven en werd hij steeds groter. Inmiddels is hij zo groot als een knikker en loopt het serum er non-stop uit. Vandaag dus toch maar weer naar de da geweest en die gaf me 3 opties. Opereren (50,-), inslapen (25,-) of niets doen. Het laatste vind ik geen optie, want ik wil niet dat hij pijn lijdt. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een operatie, omdat ik vind dat ik moet doen wat ik kan om hem te helpen. De ingreep is vrij klein. Ze verdoven hem plaatselijk en geven hem wat sufmakend gas zodat hij niet onder narcose hoeft. (hij is al bijna 2 en het risico is groot dat hij die niet overleeft). Vervolgens snijden ze de bult weg en hechten ze de snee. Het staat op de planning voor a.s. maandag. Als de huid weer mooi geheeld is gaan we hem onder begeleiding van de da behandelen met stronghold. Ik vind het allemaal best griezelig en vraag me ook wel af of ik hier goed aan doe. Ik hoop dat jullie me een beetje een hart onder de riem kunnen steken en daarnaast zou ik erg blij zijn met tips over hoe ik hem na de operatie kan helpen om zo snel mogelijk te herstellen. (bijv door wijzigingen in huisvesting, bodembedekking of voer). Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Tatort op 15 apr 2013, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Groetjes van Pluis <3
Leonardo

Re: Als alleen opereren nog een oplossing is.

Bericht door Leonardo »

Tips heb ik niet voor je. Ik denk wel dat je het juiste doet. Je hamster hoeft geen pijn te lijden van jou en dat lijkt me altijd de belangrijkste overweging. Mocht hij het niet redden, dan heb je nog steeds het juiste gedaan.
Ik wens je er sterkte mee en hoop dat het goed zal lukken.
Ik hoop dat ik je hiermee een hart onder de riem heb gestoken, want ik denk dat je dat verdient.
Tatort

Bericht door Tatort »

Dank je Leonardo. Ik heb heel erg getwijfeld en het doet me dus erg goed om dit te horen. :)
Groetjes van Pluis <3
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Denk dat je een goede keuze maakt, en zo te horen is je dierenarts ook goed voorbereid. Als het geen ingrijpende (alleen oppervlakkig) operatie is, zou ik daar ook zeker voor kiezen. De belangrijkste risicopunten bij hamsters en operaties zijn afkoeling/onderkoeling en de darmpjes.
Doordat het zulke kleine diertjes zijn, zijn ze heel erg gevoelig voor onderkoeling tijdens een operatie. Samen met je dierenarts kun je dit risico zo klein mogelijk maken. De dierenarts door te zorgen dat de hamster tijdens en direct na de operatie goed warm blijft (daar hebben ze vaak speciale dekentjes/kussentjes/warmtematjes voor). Jij door als je de hamster weer ophaalt hem niet direct in zijn kooi te zetten, maar eerst even in een transportbox, met handdoeken erin en evt een (niet te hete!) kruik ertegenaan. Pas als de kleine echt goed wakker is weer meer ruimte geven.
Voor de darmpjes is het belangrijk dat de hamster zo snel mogelijk na de operatie weer gaat eten. Vsten voor de operatie mag bij een hamster dan ook juist NIET, en erna zodra hij redelijk wakker is zacht eten aanbieden. Er zijn speciale papjes voor, die de dierenarts verkoopt, bijvoorbeeld science recovery en/of convalescense support. Beide kun je ook met een spuitje in het bekje geven als de hamster nog niet spontaan eet. Op die manier kun je voorkomen dat de darmpjes te lang stl komen te liggen, wat bij hamsters veel risico''s met zich meebrengt.
Voor de wond is het vaak verstandig de eerste dagen, tot de wond goed dicht is, de hamster niet op gewone bodembedekking te zetten (kan in de wond komen, en dus wondinfectie geven), maar alleen wc-papier en/of fleece. Dit is extra belangrijk bij een wond rond de buik, maar is sowieso na een operatie wel slim.
Dat zijn wel zo ongeveer de belangrijkste punten. Veel sterkte met de kleine, ik hoop dat alles goed gaat met de operatie!
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Clover
Hamsters: Hamsterloos
Leeftijd: 41

Bericht door Clover »

Ik wil je veel succes wensen! Hopelijk komt je hamster goed door de operatie heen.

Ik denk ook dat je de juiste beslissing hebt genomen.
Ik heb zelf ook ooit een syr (Borre) laten opereren aan een bult (bleek een vetbult te zijn), wat goed geslaagd is. Een jaar later weer met dezelfde hamster weer een operatie om een bult (dit keer een bloedtumor) te verwijderen, hij heeft de operatie zelf overleefd maar is dezelfde dag alsnog overleden jammer genoeg. Hij was toen net geen 2 jaar oud geloof ik. Dat is het risico wat je neemt, je hebt nee en kunt ja krijgen, dus waarom dan het risico niet nemen en hem toch een kans te geven als de andere opties kansloos zijn?

Ik denk dat ik wel een topic over Borre en zijn bult geopend heb hier in gezondheid. Gebruik anders de zoekfunctie als je er iets aan zou hebben ;)
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi
Tatort

Bericht door Tatort »

Iedereen bedankt voor de lieve reacties. Ik heb jullie tips opgevolgd. Pluis is inmiddels ontdaan van zijn bult en hij maakt het heel goed! Hij is levendig en heeft alweer gegeten.

Hieronder foto's van voor en na de operatie.

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LZA4M7PV-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AM33J48Y-D.jpg
Groetjes van Pluis <3
SpookyH
Hamsters: Pippin
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Als alleen opereren nog een oplossing is. (Update: Foto'

Bericht door SpookyH »

Wat een schatje. Gelukkig eet hij weer. Ik vind hem er zo lief uit zien :bloos: wat een dapper ventje. En jij hebt echt een goeie beslissing genomen. Zoals Clover al zei, nee heb je, en ja kun je krijgen.
☆ Rust in vrede, lieve Spooky { - - - / 17-11-12} en lieve Skinny { - - - / 20-11-12} ☆
Bep

Bericht door Bep »

Wat fijn dat Pluis de operatie goed heeft doorstaan! Hij ziet er zeker levendig uit en hopelijk gaat zijn herstel ook voorspoedig. Hij is trouwens wel heel schattig zeg! :+:
Groetjes van Susanne
Mirkku

Bericht door Mirkku »

Hij ziet er inderdaad mooi uit zeg! gelukkig is het goed gegaan!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Plaats reactie