Gezocht: Fokker in Zuid-Holland of Utrecht voor Syr. Hamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Seih

Gezocht: Fokker in Zuid-Holland of Utrecht voor Syr. Hamster

Bericht door Seih »

Hoi allemaal! :)

Mijn naam is Sanne (19jr) en ik ben samen met mijn ouders opzoek naar een Syrische Hamster voor mijn neefje van 13. Hij heeft vroeger hamsters gehad bij zijn ouders en nu hij bij ons woont mist hij heel erg een maatje om zich heen. Na overleg met zijn ouders hebben mijn ouders besloten dat ze een hamster voor hem gaan kopen. Nu vind mijn moeder naar een Hamstery gaan teveel gedoe, dus komt het op mij neer. Ze vindt de dierenwinkel lekker dichtbij en makkelijk. Bovendien heb je dan direct een hamster, want ze willen natuurlijk niet wachten.
Ik zoek dus eigenlijk een Hamstery die binnenkort een nest verwacht van de Syrische Hamster of heeft in de buurt van Hellevoetsluis, Delft of Renswoude. Waarom nu ineens Renswoude? Mijn vriend woont daar, dus dan kan ik de hamster op komen halen als ik bij hem ben. Enige nadeel daarvan is dat mijn neefje en moeder niet mee komen. Langhaar, korthaar, kleur, maakt allemaal niet uit. Het enige wat mijn neefje graag wil is een vrouwtje. Mijn neefje is opzoek naar een maatje en of die nu zwart, wit of bruin is maakt echt niet uit. Het gaat ons er vooral om dat die een leuk karaktertje heeft en uit gezonde lijnen komt en hopelijk een tijdje mee gaat!

-- 01 okt 2013 18:24 --

Ik heb er één gevonden via Marktplaats in Rockanje met een nestje Syrische Hamsters, maar ik vraag mij af of deze betrouwbaar is. Ik kan helaas geen link plaatsen. De titel is "Baby hamsters, raszuiver gefokt". De hamsters kosten 7,50 per stuk en er zijn er nog drie van de zeven beschikbaar.

Mimosa
Leeftijd: 32

Re: Gezocht: Fokker in Zuid-Holland of Utrecht voor Syr. Ham

Bericht door Mimosa »

Hi Sanne! Kun je misschien iets vertellen over hoe het dametje eventueel terecht gaat komen? Ik weet van mijzelf (en bevriende fokkers) dat we dat altijd heel erg fijn vinden om dat te weten.

Ik verwacht 3/4 oktober een nestje syrtjes. Papa en mama staan bij Fokken & Voortplanting, het gaat om het D-nestje van hamstery Pure Honesty. Je kunt zowel het topic als mijn website bekijken voor meer informatie. Vervoer naar Utrecht en omgeving is geen enkel probleem, dat kan altijd geregeld worden. :) Het nestje moet dus nog geboren worden, maar wat dan misschien wel leuk is is dat je neefje het ukje kan volgen van jong af aan en uiteindelijk ook kan kiezen uit een aantal ukken.

Fokkers vanaf marktplaats vind ik altijd wat engig, zeker als er geen site bij staat met meer informatie over met name de fokker en de manier van fokken.
Seih

Bericht door Seih »

Uiteraard! :)

We zijn een gezin van vijf. Mijn broertje van 16, mijn neefje van 13 en mijn ouders. We hebben veel dieren (gehad) en vinden het heerlijk om ermee bezig te zijn. Op dit moment hebben we twee vissen, drie katten en een hond. In verband met de katten zal de hamster op mijn neefje zijn kamer komen te staan, zodat ze er zeker weten niet bij kunnen. Wij wonen in Hellevoetsluis. Mijn ouders werken (moeder partime en vader fulltime), mijn broertje en neefje gaan naar de middelbare school en ik studeer deeltijd. Ik ben dus altijd thuis op één dag in de week na.
Het is voor mijn neefje dus zijn derde hamster, maar voor ons de eerste. Ik ben mij dus heel erg aan het inlezen in alles wat er nodig is voor een Syrische Hamster. Alle tips op dat gebied zijn dus meer dan welkom! Qua hokken en dergelijke zijn we dus echt nog aan het puzzelen wat nu nodig is. Twijfelen bijvoorbeeld tussen een aquarium en een kooi. Ik heb begrepen dat een rad minimaal 20 cm moet zijn, maar het liefst 27. Verder een hok met minimaal 5 cm aan ingang. Qua grootte van het hok kom ik zoveel tegenstrijdige dingen tegen dat ik daar even de weg kwijt raak. Verder heb ik inmiddels begrepen dat we vooral geen hamsterwatten er in moeten doen. We hebben op dit moment dus nog niets in huis, ik wil zeker weten dat wat we kopen goed is. :)
Het gaat ons echt om een huishamster, niets fokken en zo.

Hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is. Alle tips zijn meer dan welkom! Ik ga even rond neuzen op jouw website en overleggen met mijn neefje en ouders of ze het goed vinden om te wachten. Ze willen de hamster natuurlijk het liefst zo snel in huis, maar ik heb liever een hamster die goed gefokt is op karakter en gezondheid, dan dat we eindigen met een hamster van de dierenwinkel die vol met tumoren zitten.
Wij komen zelf dus regelmatig in Delft, dus qua vervoeren zou dat misschien makkelijker zijn? Mijn vriend woont op 20 minuten afstand van Utrecht af, maar hij vond het niet zo erg om een klein stukje te rijden voor mij (even lief kijken), dus dat is ook nog een mogelijkheid.
Rossigmormel
Leeftijd: 38

Bericht door Rossigmormel »

Ik woon in Spijkenisse en mijn vriend bij Heerhugowaard, dus een taxi is zo geregeld voor je! Ik dacht dat er diverse nestjes op komst zijn in de buurt van mijn vriend :) PB me maar even anders!
cheza24
Hamsters: spot, pip, puk en dexter
Leeftijd: 34

Bericht door cheza24 »

hi sanne,

wat leuk dat jullie dit voor jullie neefje willen doen :). ik kan je helaas niet helpen aan een hamster maar misschien wel aan informatie voor een kooi en zo. de kooi voor een syr moet minstens 60x40 zijn (dat is de bak). verder de hoogte maakt geloof ik niet heel veel uit maar sommige hamster vinden het leuk om te klimmen en dan is een hoge kooi leuk. wel zou ik die dan beveiligen met extra plateaus en hangmatjes. verder moet het rad minstens 27 mm doorsnee zijn. 20 is voor een dwergje. en inderdaad de huisjes moeten minsten een ingang hebben van 5 mm maar groter is altijd beter (niet elke hamster is even groot). ik zou je graag deze site aanraden:

http://www.zooplus.nl/

ik zelf heb dit hok (zeer goedkoop maar goed al zeg ik het zelf;)):

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... aal/300744

ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

groetjes en succes met zoeken
hammies
syrtjes, dexter en catnip. rusjes pip en puk

R.I.P
rakker en spot(jullie zijn voor altijd mij me)

groetjes
cheza
Mimosa

Bericht door Mimosa »

Kijk dat klinkt in elk geval helemaal super! Mocht je specifieke vragen hebben mag je die altijd stellen natuurlijk, al helpen ze je hier volgens mij al heel erg goed. :D Op mijn site staat zeker wat algemene informatie, ik hoop dat dat je ook al iets verder helpt! Zal ik je even een privé berichtje sturen over het nestje?

Bedankt voor het taxi aanbod Kelly. Heerhugowaard zou zeker te doen zijn voor me, al moet Delft ook lukken hoor. (Als het aanbod voor mij zou gelden tenminste :P )
Seih

Bericht door Seih »

Voltrega knaagdierkooi wit/groen 101x55x40 cm besteld! :) Stap 1 voor het hamsterparadijs.
Nu ga ik gauw slapen, dit had even voorrang.
syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi

Bericht door syrischehamster »

Heb je een fototje van de kooi? Ik had er nog nooit van gehoord dus ik had even gegoogeld en ik kwam bij een konijnenkooi uit :| vandaar dat ik even schrok, maar de tralieafstand bij hamsters is maximaal 1 cm! Ik hoop dat ik fout heb gegoogeld haha!
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

Als iemand al zegt dat ze 'raszuivere' syrische hamsters fokt dan vind ik het al niet betrouwbaar of in ieder geval weet ze al niet waar ze over praat.

de syrische hamster valt niet te kruisen met andere rassen, dus natuurlijk is een syrische hamster raszuiver!
het klinkt heel sjiek en naar iemand met verstand van hamsters, maar het is gewoon onzin.
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Ik sluit me aan bij Chantal, die fokker klinkt helemaal niet betrouwbaar.

Ik wil qua kooi nog wel even zeggen dat ik zeker geen 60 x 40 kooi aan zou schaffen, dat is een minimum wat ooit is vast gesteld maar de ervaring hier op het forum heeft toch geleerd dat heeeel veel Syren daarin hun energie niet voldoende kwijt kunnen en dan vervelend gedrag gaan vertonen zoals bijten, extreem tralieknagen of hun kooi slopen (in het ergste geval kunnen ze dan ontsnappen!).

Ik houd zelf bij aanstaande hamsterbaasjes altijd minimaal 70 x 40 voor een traliekooi aan (bijv. Gabber Jolly, mooie wat hogere kooi met veel klimmogelijkheden) en liefst 80 x 40 of groter (ik ben zelf groot van de Alaska kooi van Zooplus.nl!). De maximale tralieafstand is inderdaad 1cm zoals een paar posts hierboven al was gezegd. Voor een aquarium/terrarium houd ik minimaal 80 x 50 aan (en liefst 100 x 50) en dan moeten er ook voldoende klimmogelijkheden in gecreeërd kunnen worden. Voor het loopwiel minimaal 27 cm doorsnede, kleiner gaan de meeste Syren van hobbyfokkers echt krom in lopen (en zelfs veel kleinere dierenwinkel Syren lopen niet goed in 24cm of minder).

En dan even over je oorspronkelijke vraag: Ik verwacht binnenkort een extern nestje, deze zal geboren worden in Utrecht. Er is hier een tijdje terug een mijtuitbraak geweest, daarom heb ik zelf voorlopig geen nestjes (veiligheid en gezondheid moet immers het belangrijkste zijn!), maar mijn huidige fokgeschikte dames zullen wel extern een nestje elders krijgen na een veilige quarantaine periode met strenge voorzorgmaatregelen. De dame is mijn eigen Blue Skies dame Hermione (oranje of roest roodoog dominant spot witband langhaar), vader zal ofwel Obelix' Scout (mahonie langhaar, externe fokman van Hamstery Pure Honesty) ofwel YamYam's Dane (zilverparel zwart umbrous korthaar die bij Hamstery Sine Cera woont) worden, hierover hopen we deze week duidelijkheid te hebben. Kleurverwachting hangt af van wie de vader word, maar in elk geval zal er ook dominant spot en witband in het nestje zitten. Er staan nog geen reserveringen, dus het moet geen probleem zijn een ukje te kunnen kiezen waar je neefje helemaal verliefd op is! Het nestje zal ter wereld komen bij Hamstery de Chocoladefabriek in Utrecht, ukjes kunnen opgehaald op Utrecht CS, maar ik kan ze ook met de trein naar Dordrecht brengen (halfuurtje treinen vanaf Delft) en ter vergoeding van het laatste stukje reiskosten wil ik ook best doorreizen naar Delft :)
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

@Nona: ze heeft zo te zien al een kooi van 100 x 55 besteld! :)
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Ja, maar daar kwam een post onder dat dat een konijnenkooi is en een veeeel te grote tralieafstand heeft dus vandaar ;) Heb hem zelf ook gegoogled en heeft inderdaad een tralieafstand van meerdere centimeters dus zal zo niet geschikt zijn. Niet dat ik verwacht dat topicstarter van zo'n formaat over zou stappen naar 60 x 40 hoor, maar er lezen hier nog meer mensen mee en om te voorkomen dat iemand anders wel een Syr in zo'n mini kooi stopt :P Je kunt de Voltrega knaagdierkooi trouwens wel hamsterproof maken met gaas van 1x1cm, maar dat staat wel een stuk minder mooi en kan best een heel gedoe zijn om goed te bevestigen.
Mimosa

Bericht door Mimosa »

Het nestje waar ik je een berichtje over gestuurd heb is gisternacht geboren. :)
Seih

Bericht door Seih »

Ik heb even niet de tijd om PB's te beantwoorden. :(
Toen ik de kooi had besteld bedacht ik mij ook ineens dat de spijlafstand wel eens te groot kon zijn. Ik heb een mail er achter aan gestuurd, maar het adres doet het natuurlijk niet. Ik ga dus zo meteen even bellen en als de afstand groter is dan 1 cm ga ik de bestelling annuleren. Het is lastig om zo klein te denken, Hahaha. :p Ik helemaal blij dat ik zo'n groot hok had gevonden. Maar goed. XD Even bellen dus en dan waarschijnlijk weer verder zoeken.
cheza24
Hamsters: spot, pip, puk en dexter
Leeftijd: 34

Bericht door cheza24 »

Via de link die ik al eerder had gestuurd kan je zeer goed koop een mooie kooi kopen. De alaska van zoiplus die nona ook al noemde:)
hammies
syrtjes, dexter en catnip. rusjes pip en puk

R.I.P
rakker en spot(jullie zijn voor altijd mij me)

groetjes
cheza
Plaats reactie