Rusjes aanschaffen

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
LaiN

Rusjes aanschaffen

Bericht door LaiN »

Ik was vandaag in de dierenwinkel en zag tot mijn verbazing dat ze rusjes hadden. Dit is redelijk zeldzaam dus ik zag het als een teken :wink: ik heb mijn moeder namelijk zo ver gekregen dat ik e.v.t. een 2de hamster of een paar rusjes mag hebben.

Nou wou ik wachten op de hamstermeeting omdat daar uitleg werd gegeven over dwerghamsters. Maar die beestjes zagen er zo lief en snoezelig uit! Heb me eigenlijk nooit geintereseerd in dwergjes maar het leek me wel leuk om ze te hebben, ook omdat ze samen in 1 kooi kunnen.

De dierenwinkel zei overigs dat sommige gevallen niet samen kunnen. Maar als ze opgegroeid zijn met elkaar en altijd bij elkaar blijven gaat het toch haast niet fout?

Ik heb in boekjes verder wel wat gelezen over dwerghamsters maar er stond niet zo heel veel in. Daarom vroeg ik me af wat ik minimaal nodig heb qua kooi grootte etc (is een dunabak goed?)

Oh ja, het enige wat me eigenlijk tegenhield(houdt) van het kopen van dwergje is omdat ze zo klein zijn, kun je ze dan nog wel fatsoenlijk vasthouden? Of zijn ze echt heel erg snel en uit je handen glippend?

Marianne

Bericht door Marianne »

Allereerst: geen impulsaankoop doen: goed nadenken of je er echt nog een beestje bij wilt!
De meest gehanteerd regel hier op het forum is: als je perse twee beestjes in een kooi wilt, zorg dan dat deze ruim genoeg is (vlucht en schuilmogelijkheden). En zorg dat je een extra kooi achter de hand hebt voor als het misloopt! (goede dierenwinkel dat ze niet aan hun eigen verkoop denken , maar aan het welzijn van de dieren trouwens)
Russische dwerghamster zijn best wel knuffelig, maar ze verschillen wel heel erg van Syren. Hiervoor kun je ook even in het topic Goudhamster of Rus kijken.
Ik heb zelf vijf Rusjes, twee mannetjes en drie vrouwtjes. Ze hebben allemaal een eigen kooi. Mijn ervaring is dat ze zich beter vermaken in een traliekooi (meer zicht) dan in een dunabak.
Nou veel succes in elk geval!
LaiN

Bericht door LaiN »

Ik heb momenteel nog wel een Dunabak waar ons konijn tijdelijk in staat dus dat kan mijn reserve kooi worden.

Had ook deze op internet gevonden:
Afbeelding

en ook deze:

Afbeelding

Beide leken me ook wel heel erg leuk. Maakt het overigs qua gedrag etc nog uit of je 2 vrouwtjes of 2 mannetjes bij elkaar zet? Want ik wil het toch proberen met zun 2en.

En ik denk al een tijdje na over meer huisdieren en rusjes leken me heel erg leuk.
Marian

Bericht door Marian »

Hamster freak: Zie Privebericht.
Lous

Bericht door Lous »

Rusjes in een dierenwinkel, dat is toch niet bijzonder?
[color=indigo][size=75]Lous en de hamsters: Meneer Jansen en Gaia[/color][/size]
LaiN

Bericht door LaiN »

Nou bij ons eigenlijk wel :s ik heb ze namelijk nog nooit gezien bij ons. Of ik moet er niet op gelet hebben. Maar het afgelopen half jaar kom ik daar bijna weekelijks en dit is volgens mij de eerste keer dat ik ze zag
wendy85
Leeftijd: 40

Bericht door wendy85 »

Ik hoor van iedereen dat het juist niet goed is om meerdere rusjes in 1 kooi te houden (op een paar uitzonderingen na dan). Ze gaan dan vaak vechten en dat gaat meestal op leven en dood.
Verder kan je ze wel makkelijk vastpakken hoor. Toen ik Thamar net had dufde ik haar maar amper op te pakken omdat ik anders bang was wat te breken, maar dat valt reuze mee. Vooral op jonge leeftijd zijn ze wat snel en zullen ze ook heus wel eens uit je handen vallen, maar als je ervoor zorg dat ze niet op de harde vloer vallen dan is dat niet zo erg. Mijn rus is nu 2 jaar en is zo tam als wat. Ze is gelukkig ook niet zo snel meer en ze bijt nu alleen maar als je haar per ongeluk laat schrikken.
Alvast veel suc6!
LaiN

Bericht door LaiN »

Ik heb besloten nog even te wachten met de aanschaf tot ik alles in orde heb qua kooien en spullen zodat ze hun nieuwe huis kunnen betrekken als het daadwerkelijk compleet is.

Nog bedankt voor de info :)
Plaats reactie