Huisjes voor syr

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Femkexx
Hamsters: Izzy
Leeftijd: 23

Huisjes voor syr

Bericht door Femkexx »

Hoi!

Ik wil voor Jimmy's verjaardag (over 2 maanden) een nieuw huisje voor dr kopen, ze heeft nu een te kleine. Wat zijn eigenlijk goede huisjes voor een syr? Het huisje komt op een plateau, dus het liefst een huisje met een onderkant. De maximale hoogte is 15cm. Ik heb zelf ook een paar huisjes gezien, maar wilde hier ook even vragen of deze huisjes geschikt zijn voor een syr.
Hier de huisjes:

Afbeelding
Hamsterhuis Jerrik, afmetingen 15x14x15

Afbeelding
Elmato Hamster Iglo Wilg, afmetingen 20x12x13

Groetjes van:
Mens: Femke
Rus: Izzy

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)
Mariska1808
Leeftijd: 29

Re: Huisjes voor syr

Bericht door Mariska1808 »

Volgens mij zijn deze huisjes, voor wat ik kan zien, te klein. Je moet vooral kijken ook naar de grootte van de ingang (en of die z'n kont erin kan keren natuurlijk). Daarnaast kun je ook kijken in de online beschrijvingen van zo'n huisje. Als er staat; voor hamsters en muizen kun je er vanuit gaan dat het te klein is voor een syr. Als er staat; voor hamsters en fretten, dan kan het weer wel. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 42

Bericht door Esmeralda »

Die bovenste zou je kunnen kopen en dan de ingang iets groter schuren/zagen. De onderste lijkt me sowieso te klein..

Deze is niet groot maar groot genoeg voor een Syr en de ingang ook :) http://m.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kl ... zen/361037

Mocht je toch nog een manier vinden om op t zaagsel plek te maken, in plaats van op het plateau, dan doe je jouw hamster daar een plezier mee.
Femkexx

Bericht door Femkexx »

Ik vond de bovenste ook het leukst, dus ik denk dat het die gaat worden. Weet iemand hoe groot die opening is?
Groetjes van:

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)
Daisy<3
Hamsters: Daisy, Bob & Lola
Leeftijd: 30

Bericht door Daisy<3 »

Ik denk inderdaad ook dat je je hamster een groot plezier doet als zijn huisje lekker warm op het zaagsel staat. De huisjes van mijn hamstertjes staan allemaal op het zaagsel, en ze graven zich dan nog altijd lekker warm in in het zaagsel zodat ze echt een holletje krijgen én nog eens beschut worden door het huisje :D
Groetjes van mens Ninon (uitspraak op zijn frans)

Een dikke kus van syr Daisy & rusjes Bob en Lola
en niet te vergeten mijn beste vriendje Buffy de chihuahua
Femkexx

Bericht door Femkexx »

Ik zal eens kijken of ik het huisje op de grond in het zaagsel kan zetten. Ik twijfel wel, ik kijk straks wel even als ik thuisben.
Groetjes van:

Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Er is vast wel iets wat ervoor in de plaats naar het plateau kan verhuizen :)
Femkexx

Bericht door Femkexx »

Het hoekhuis Jesper vind ik een hele mooie, deze is 22x15x10. Is dat groot genoeg voor een syr?

-- 20 jun 2016 13:25 --

Ja inderdaad Esmeralda, ik heb eens nagedacht en ik wilde de soort gewichtheffer met hooi en ander lekkers verwisselen met het aanstaande huisje
Groetjes van:

Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Geen ervaring mee! Er staat wel bij dat t geschikt is voor dwerghamsters (en dus niet syren). Het huisje is maar 10cm hoog ook. Ik zou dat zelf te laag vinden, omdat ie dan amper rechtop kan zitten. Maar stel dat ie er een dikke laag bodembedekking onder heeft liggen waar die een kuiltje in kan maken dan zou t misschien kunnen. Misschien is er iemand anders hier die dat huisje heeft en je er meer over kan vertellen.
Overigens heeft zooplus een grotere versie van dit huisje die ook nog eens goedkoper is. Ter info..
Mariska1808

Die kleinste maat is te klein voor een syr, die wordt voornamelijk voor rusjes gebruikt. Hier (http://goo.gl/k6mbUp) hebben ze nog twee grotere maten, zelf zou ik voor de grootste gaan want ik hou niet van te klein :lol: Maar die ander kan denk ik ook gewoon voor een syr.
Femkexx

Bericht door Femkexx »

Ik heb eens gekeken, ik vond die toch wel wat te groot. Is die andere met een dikke laag bodembedekking wel groot genoeg? De kooi is 80x40 en ik wil niet dat de kooi vol huis komt te staan, dan heeft Jimmy veel te weinig ruimte over om rond te lopen. Het huisje dat ze nu heeft is 11 cm hoog en daar kan ze zich prima in wassen/krabben. Met een laag bodembedekking zal dat andere huisje toch ook wel hoog genoeg zijn?

-- 20 jun 2016 16:06 --

Ik lees hier heel verschillende dingen, de een zegt dat het Jerrik huisje al groot genoeg is, de ander zegt dat 22x15x10 nog niet groot genoeg is. Hierdoor snap ik het niet meer helemaal. Ik wil een huisje dat niet te klein, maar ook niet groter dan nodig is. Wat is de minimummaat van een huisje voor een syr?

-- 20 jun 2016 16:09 --

Ik ben nou eenmaal nog afhankelijk van mijn ouders, die helaas niet veel hamsterkennis hebben. Mijn zusje weet ook niks over hamsters en mijn broertje is nog te jong, dus als het om hamsters gaat heb ik geen hulp als ik duidelijk wil maken dat Jimmy iets nodig heeft. Daarom moet ik me aan de minimummaten houden. Een kooi van bijvoorbeeld 120x50 hadden mijn ouders echt niet goed gevonden.
Groetjes van:

Mariska1808

Het ligt er ook aan hoe groot je syr zelf is. Is ie erg aan de maat? Dan zal ik voor een grotere gaan. Is ie redelijk klein, dan zou ik voor een kleinere gaan. Wat je ook eventueel kan doen is ze beide bestellen, dan kun je ze in het echt bekijken en dan beslissen welke je houd en dan die ander terugsturen.
Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Snap dat je die suggestie van Mariska te groot vindt. Die huisjes zijn wel geschikt maar inderdaad heb jij in jouw kooi daar misschien minder ruimte voor. Vlgs mij zijn er geen officiële minimum maten. Maar vind wel dat een hamster zich moet kunnen uitrekken en op z'n minst rechtop kan zitten. Wat mij betreft is het formaat huisje wat ik jou als allereerst als suggestie stuurde, een soort minimum maat.
Het hoekhuisje wat je zelf mooi vindt lijkt mij aan de kleine kant, vooral om de hoogte van 10 cm. Maar ik zou het in het echt moeten zien. Misschien kan het ook wel..! Is sowieso al beter dan wat je nu hebt. Je kunt het ook exact natekenen op een A4 en uitknippen. Dan zie je meteen hoe groot het is tov de kooi en tov Jimmy.
Soms is er voor dingen geen kant en klaar antwoord en moet je die zelf zo goed mogelijk bedenken :)
Femkexx

Bericht door Femkexx »

Oké, misschien is die eerste inderdaad het beste. Dan hoef ik ook niet zoveel te verplaatsen, alleen de huisjes omwisselen. Of zou ik ze er in het begin allebei in laten staan en pas na 2 weken ofzo het oude huisje eruit halen? Ik heb Jimmy nooit gemeten, vgm is ze zo'n 12-15 cm lang.

-- 20 jun 2016 17:00 --

Mijn zusje en ik vinden zo'n fleece puntmuts ook zuperleuk. Is die geschikt als slaaphuisje of knaagt een hamster die binnen een paar weken kapot?
Groetjes van:

Esmeralda

Bericht door Esmeralda »

Je moet natuurlijk zelf ook blij zijn met wat je kiest he! Niet omdat iemand anders zegt dat het moet of zo. Als Jimmy straks een groter huisje heeft, op het zaagsel, dan is zij daar al erg blij mee dat weet ik zeker.
Ik denk dat Jimmy vanzelf wel naar het nieuwe huisje zal verhuizen, maar als je wilt kun je het andere huisje prima nog laten staan. Mijn Syr heeft naast haar slaap huis ook nog 2 andere huisjes in dr kooi staan. Waarom niet :)
Plaats reactie