Chinese dwerghamster ervaringen -update met de nieuwe aanwin
Moderator: Sylvia.
Chinese dwerghamster ervaringen -update met de nieuwe aanwin
Heeft iemand ervaring met Chinese dwergjes? we kunnen er een overnemen van iemand van 10 weken oud. Die komt uit de dierenwinkel. Ik vind het zo moeilijk omdat ik dan twijfel qua gezondheid (ken geen achtergrond en komt dus niet van een erkende fokker denk ik), maar hij ziet er goed uit en is hartstikke tam, maar zij willen er vanaf en tsja.. weet dat hij hier wel een prachtige plek heeft in een grote detolf. Zit nu in een mini hokje zonder lekkere bodembedekking.
Ik heb wat informatie gezocht en ik las dat ze gek zijn om klimmen, maar in de natuur lees ik weer dat ze juist veel graven ook! Kan iemand me meer vertellen hierover of iemand die ervaring heeft met Chineesjes?
Ik heb wat informatie gezocht en ik las dat ze gek zijn om klimmen, maar in de natuur lees ik weer dat ze juist veel graven ook! Kan iemand me meer vertellen hierover of iemand die ervaring heeft met Chineesjes?
Laatst gewijzigd door Eva_syr op 15 dec 2016, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
I
- Moderator
- Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
- Leeftijd: 42
Re: Chinese dwerghamster ervaringen/info gezocht
Ik heb over de jaren vier Chineesjes gehad, het zijn geweldig leuke beestjes. Erg slim en heel sierlijk.
Eentje kwam uit een dierenwinkel, twee uit de opvang, eentje van Marktplaats. Alleen de laatste had een stofwisselingsprobleem, de andere drie zijn met onbekende achtergrond best oud geworden. Ik zou de gok gewoon wagen.
Mijn Chineesjes klommen inderdaad veel (en ze konden ook weer heel goed dalen!), maar ze groeven ook. Hele tunnelstelsels door de grote duna die ik had. Zandbakjes werden volledig ondersteboven gekeerd en van de klimwand werd ook goed gebruik gemaakt. Ik zou zeggen: geef Chineesjes gewoon beide mogelijkheden.
Eentje kwam uit een dierenwinkel, twee uit de opvang, eentje van Marktplaats. Alleen de laatste had een stofwisselingsprobleem, de andere drie zijn met onbekende achtergrond best oud geworden. Ik zou de gok gewoon wagen.
Mijn Chineesjes klommen inderdaad veel (en ze konden ook weer heel goed dalen!), maar ze groeven ook. Hele tunnelstelsels door de grote duna die ik had. Zandbakjes werden volledig ondersteboven gekeerd en van de klimwand werd ook goed gebruik gemaakt. Ik zou zeggen: geef Chineesjes gewoon beide mogelijkheden.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
ah dankjewel!! Het is echt een prachtig beestje om te zien, klimt ook echt zo op je hand en dan merk je inderdaad dat ze zich goed kunnen vasthouden:) ik ga mijn detolf eens opzetten en haal hem vandaag of morgen op (is hier in de buurt). Ik las veel verhalen, naja vooral oude topics, dat Chineesjes heel schuw en snel zijn en moeilijk tam te krijgen, maar bij deze had ik dat idee helemaal niet.. we zullen zien als hij een grotere ruimte krijgt. Al heb ik er wel vertrouwen in. eten ze in principe hetzelfde als Russische dwerghamsters? qua groentes enzo naast de "standaard" brokken of zijn er dingen waar ik mee moet oppassen?
oh top! Dankjewel, ik wacht even af of ze hem ziet en anders stuur ik haar even een PB:)
-
_mona_
- Hamsters: 2
- Leeftijd: 33
Hier ben ik
Ik heb inderdaad een chineesje: Meira. Super tof diertje
Qua gezondheid zit je denk ik redelijk safe, chineesjes zijn niet zo doorgefokt als andere hamstersoorten en kunnen ook wat ouder worden dan andere hamsters, tot 4 jaar. Natuurlijk kan je altijd pech hebben en kan een diertje vroeg overlijden..
Leuk dat het chineesje al tam is! Die van mij wordt liever met rust gelaten, ze neemt snoepjes van mij aan en als ze op mijn handen zit blijft ze ook zitten maar oppakken vind ze echt niet fijn dus dat doe ik zelden.
Meira klimt niet zo veel, ze graaft wel ontzettend veel. Ik heb een aquarium voor haar met 15/20cm bodembedekking in, daar maakt ze echt prachtige tunnels in. Meira is het best op haar gemak als ze veel verstopplekjes heeft, veel tunnels, huisjes,...
Wat ook gigantisch veel verschil heeft gemaakt hier was het loopwiel! Eerst had ik een silent spinner voor haar en toen was ze heel schrikachtig. Nu heeft ze een wodent wheel, daar zit ze veel beschermder in en dat vind ze duidelijk véél prettiger. Ik had nog nooit gehoord dat een loopwiel zoveel verschil kon maken!
-- 13 dec 2016 12:19 --
O ja, qua voer: in principe eten ze ongeveer hetzelfde, maar chineesjes mogen wat meer vetten binnen krijgen. Dat is misschien een beetje zoeken, als je neesje het goed doet op het voer en niet afvalt kan je dat blijven voeren. Die van mij krijgt wat extra vette zaden, pitten en noten omdat ze zo slank en actief is.
Chineesjes zijn ook wat gevoeliger voor diabetes naar het schijnt. Om die rede voer ik dus geen fruit. Wel gewoon verse groentjes en kruiden.
Ik heb inderdaad een chineesje: Meira. Super tof diertje
Qua gezondheid zit je denk ik redelijk safe, chineesjes zijn niet zo doorgefokt als andere hamstersoorten en kunnen ook wat ouder worden dan andere hamsters, tot 4 jaar. Natuurlijk kan je altijd pech hebben en kan een diertje vroeg overlijden..
Leuk dat het chineesje al tam is! Die van mij wordt liever met rust gelaten, ze neemt snoepjes van mij aan en als ze op mijn handen zit blijft ze ook zitten maar oppakken vind ze echt niet fijn dus dat doe ik zelden.
Meira klimt niet zo veel, ze graaft wel ontzettend veel. Ik heb een aquarium voor haar met 15/20cm bodembedekking in, daar maakt ze echt prachtige tunnels in. Meira is het best op haar gemak als ze veel verstopplekjes heeft, veel tunnels, huisjes,...
Wat ook gigantisch veel verschil heeft gemaakt hier was het loopwiel! Eerst had ik een silent spinner voor haar en toen was ze heel schrikachtig. Nu heeft ze een wodent wheel, daar zit ze veel beschermder in en dat vind ze duidelijk véél prettiger. Ik had nog nooit gehoord dat een loopwiel zoveel verschil kon maken!
-- 13 dec 2016 12:19 --
O ja, qua voer: in principe eten ze ongeveer hetzelfde, maar chineesjes mogen wat meer vetten binnen krijgen. Dat is misschien een beetje zoeken, als je neesje het goed doet op het voer en niet afvalt kan je dat blijven voeren. Die van mij krijgt wat extra vette zaden, pitten en noten omdat ze zo slank en actief is.
Chineesjes zijn ook wat gevoeliger voor diabetes naar het schijnt. Om die rede voer ik dus geen fruit. Wel gewoon verse groentjes en kruiden.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
oh daar ben je al! dankjewel, leuk om te lezen:D fruit geef ik sowieso liever niet, maar goed om rekening te houden met suikers inderdaad dus. ik vind het lastig om veel klimmogelijkheden te creëeren omdat de detolf niet hoog is. de vorige keer had ik er wel een traliegedeelte op gefabriceerd, dat kan ik wel weer doen. eerst maar even wennen zonder traliegedeelte:) Diepte kan gemakkelijk met flink wat bodembedekking! heb de detolf nu gevuld en wel maar merk dat ik best veel open ruimte heb nu en denk dat dat niet zo heel aangenaam is voor Chineesjes.
hopelijk vermaakt hij zich in de silent spinner die ik nog heb. de middelmaat is goed toch voor een chinees?
-- 13 dec 2016 12:31 --

zo heb ik het net gemaakt.lastig te zien met dat glas wat reflecteert-.- ik wil aan de linkerkant nog wat meer zaagsel..Maar het pak zaagsel was op. rechts achterin een bakje chinchillazand en het loopwiel.
hopelijk vermaakt hij zich in de silent spinner die ik nog heb. de middelmaat is goed toch voor een chinees?
-- 13 dec 2016 12:31 --

zo heb ik het net gemaakt.lastig te zien met dat glas wat reflecteert-.- ik wil aan de linkerkant nog wat meer zaagsel..Maar het pak zaagsel was op. rechts achterin een bakje chinchillazand en het loopwiel.
- syrischehamster
- Hamsters: Louis en Gavi
- Leeftijd: 32
Leuk dat je het beestje een tweede kans geeft!
Ik denk dat hij zich zeker gaat vermaken in de detolf! En als het echt een klimmer is kun je misschien ook met wat takken e.d. klimmogelijkheden creeëren. Klimmen hoeft natuurlijk niet persee aan tralies!
Veel geluk met hem!
Ik denk dat hij zich zeker gaat vermaken in de detolf! En als het echt een klimmer is kun je misschien ook met wat takken e.d. klimmogelijkheden creeëren. Klimmen hoeft natuurlijk niet persee aan tralies!
Veel geluk met hem!
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!
Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
- midnightflower
- Leeftijd: 33
Wat fijn dat je het chineesje een thuis en ruim verblijf wilt bieden!
Wat het loopwieltje betreft is de medium silent spinner wel oké maar gezien hun lange postuurtje raad ik zelf altijd 20cm aan.
Wat het loopwieltje betreft is de medium silent spinner wel oké maar gezien hun lange postuurtje raad ik zelf altijd 20cm aan.
dank jullie wel! ik ga inderdaad voor wat meer takken:) eens kijken wat we daar mee kunnen doen:) benieuwd hoe maat M loopwiel bevalt. Die is geloof ik 17 cm. dat gaat nu vast perfect maar ik weet niet hoeveel hij nog gaat groeien. We gaan het zien:)
-- 15 dec 2016 14:09 --
foto's van de kleine man! Echt een super leuk ventje:)

-- 15 dec 2016 14:10 --
We hebben hem Grover genoemd;)
-- 15 dec 2016 14:09 --
foto's van de kleine man! Echt een super leuk ventje:)

-- 15 dec 2016 14:10 --
We hebben hem Grover genoemd;)
Re: Chinese dwerghamster ervaringen -update met de nieuwe aa
Mijn Chineesje (Penny) is inderdaad ook dol op graven. Maar zo te zien zit dat wel goed in jouw kooi.
Ik heb wel het idee dat Chineesjes zich wat sneller vervelen dan andere hamsters, dus ik probeer haar vaak iets nieuws te geven. Vogelzaad in de kooi strooien, eierdoos om kapot te knagen, pitjes verstoppen in haar hanghuisjes, etc.
Oh wat grappig!! ik zal er eens op letten:) zijn voer verstop ik overal en nergens en dat is een leuke bezigheid voor hem al:) heb er nu heel erg veel wc rolletjes in. eierdoos klinkt ook leuk:DPieno schreef:Mijn Chineesje (Penny) is inderdaad ook dol op graven. Maar zo te zien zit dat wel goed in jouw kooi.Ik heb wel het idee dat Chineesjes zich wat sneller vervelen dan andere hamsters, dus ik probeer haar vaak iets nieuws te geven. Vogelzaad in de kooi strooien, eierdoos om kapot te knagen, pitjes verstoppen in haar hanghuisjes, etc.
- Hannah
- Hamsters: muis en koetje
- Leeftijd: 42
Wat een schatje! Ik wens je veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Ik heb ook een chineesje Muis. Hij is van januari 2014. Hij laat zich weinig zien. Hij komt meestal pas tevoorschijn al het donker is. Hij is prima handtam. Ik vind het erg leuk dat hij rustig bij me kan zitten ( bij voorkeur in een holletje onder een trui). Ook vind ik het Super hoe lenig hij zich om mijn cijfers kan bewegen. Hij is dol op graven, klimmen doet hij niet zo fanatiek. Ik voer hem een mengsel van harry hamster, parkietenzaad en gedroogde meelwormen. Naar mijn idee hebben ze wat meer behoefte aan dierlijke eiwitten dan bijvoorbeeld Russische dwerghamsters.
In het verleden heb ik ook twee chineesjes gehad. Twee dames, uiteraard in aparte kooien. Beide zijn ruim 2,5 geworden. De ene in goede gezondheid. De ander heeft inderdaad suikerziekte gekregen.
Ik heb ook een chineesje Muis. Hij is van januari 2014. Hij laat zich weinig zien. Hij komt meestal pas tevoorschijn al het donker is. Hij is prima handtam. Ik vind het erg leuk dat hij rustig bij me kan zitten ( bij voorkeur in een holletje onder een trui). Ook vind ik het Super hoe lenig hij zich om mijn cijfers kan bewegen. Hij is dol op graven, klimmen doet hij niet zo fanatiek. Ik voer hem een mengsel van harry hamster, parkietenzaad en gedroogde meelwormen. Naar mijn idee hebben ze wat meer behoefte aan dierlijke eiwitten dan bijvoorbeeld Russische dwerghamsters.
In het verleden heb ik ook twee chineesjes gehad. Twee dames, uiteraard in aparte kooien. Beide zijn ruim 2,5 geworden. De ene in goede gezondheid. De ander heeft inderdaad suikerziekte gekregen.
Groetjes van Hanna, Muis (chinese dwerghamster) en mijn konijnen Kobus en Cato