Lang geleden, leuk hier weer eens te zijn
Ik heb sinds een paar maandjes twee campbelli's. Ze zitten in een duna (ong. 70x40) omdat dat mij aangeraden is, groter zouden ze van elkaar kunnen vervreemden.
Ik vond dat erg jammer, gun ze veel meer ruimte, maar het zal wel zo zijn want ik las het hier ook
Nou hebben ze vanaf het begin al wat ... "spanning" met elkaar. Ze schelen twee maandjes. Het zijn twee mannetjes. De oudste is ook wat groter en vooral in het begin kreeg ik het idee dat hij erg overheersend was naar dat kleine mormeltje maar ze deden verder niet raar tegen elkaar. Af en toe hoorde ik de jongste piepen. Als ik keek was er niks aan de hand. Zo is het nu in feite nog. Als de jongste eet dan moet de oudste perse steeds dichter naar de jongste eten zoeken, het liefste op de plek waar de jongste zit. De jongste gaat wel naar de oudste toe, snuffelt aan hem, maar zodra deze zich naar hem omkeert rent de jongste heel hard weg. Als hij in een radje zit en de oudste komt er bij schrikt de jongste en rent hard weg. Heeel af en toe rollen ze met gepiep. Het is geen heftig gekrijs, eerder... zacht gekrijs.
Er zit vaak verschil in wanneer ze wakker zijn dus dan kunnen ze los van elkaar eten. De jongste komt dus niets tekort. Als er net nieuw eten in het bakje zit dan zitten ze er allebei in. Maar ook dan zit de oudste volgens mij het liefste op de plek waar de jongste op dat moment zit.
Verder lijkt het goed te gaan. Ik vraag me alleen nog steeds af of de jongste hier niet veel stress door heeft en of hij het wel leuk vind zo in deze kooi. Ze leven samen zonder al te veel gedonder maar als ik zie hoe de jongste op de oudste reageert, zo schrikkerig... ik weet het niet. Ik vindt het echter ook zo wat om ze maar uit elkaar te halen. Hoe komt dit gedrag over op jullie?
Het zijn allebei schatjes. Kan ik er iets aan doen om ze beter met elkaar om te laten gaan? Ik heb het in een kleinere kooi geprobeerd maar dat was geen succes.
En verder, en daarom staat het natuurlijk in dit stukje forum:
De een zegt twee radjes, ik heb hier ook gelezen 1 radje waar ze beiden in kunnen.
Wat is wijsheid in deze situatie?
Ik heb twee huisjes die aan beide kanten van de (brede kant van de) kooi staan. Ik heb ze aan de smalle kant gezet maar toen kregen ze ruzie. En goed ook. Misschien stonden de huisjes toen te dicht bij elkaar.
Een of twee huisjes?
Een of twee radjes?
Een etensbak, een drinkplek, dit hoor ik van iedereen.
Een of twee zandbadjes?
Ik heb nog een Ferplast Mary staan. Dit toch proberen?
Een loopschijf in plaats van een rad? Of allebei?
Wat hebben jullie voor inrichting voor twee campbelli's? Ik heb wel op het forum gezocht.
En mocht je het toch in een ander forum gedeelte willen hebben gewoon doen hoor, ik dacht dat ik hier goed zat