Advies nodig, oude hamster

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
HamsterMax
Hamsters: Max

Advies nodig, oude hamster

Bericht door HamsterMax »

Beste allemaal,

Ik vraag me af of er nog speciale zaken zijn waar ik rekening mee moet houden aangezien onze hamster nu behoorlijk op leeftijd komt.
Onze dwerghamster Max wordt in oktober 3! Jaar.
Hij heeft vorig jaar zijn pootje moeten laten amputeren.
Hij doet het echter nog heel goed. Hij lijkt echter nu bloind te worden ( of staar) en dat hij een pootje mist helpt ook niet. Hij hobbelt/ en strompelt nu wat meer door de kooi. Maar nog wel met energie!
Iemand tips ...moet ik juist obstakels eruit halen? Of meer lagen?
Want ik weet dat deze diertjes niet snel laten zien dat ze pijn hebben of bang zijn. Ik wil wel dat hij een fijn huisje heeft. Is het juist fijn om de kooi hetzelfde te laten bij verschonen? Ik heb het gevoel alsof ik bij een blind personn iedere keer de woonkamer verplaats. En dat lijkt eerder op plagen dan uitdagen.
Mischien nog tips m
B.t. voer?
Groetjes marlous

leslcor

Re: Advies nodig, oude hamster

Bericht door leslcor »

Jij hebt uw hamster 3 jaar en bent de enige die deze hamster door en door kent...waar slaapt hij, heeft hij een lievelingshuisje/plekje, is het een sociaal diertje of vermijd hij gezelschap etc etc...afhankelijk van die kennis kan je toch bepalen wat je eventueel nog in je terrarium plaatst/laat...ik denk niet dat dit beestje na zoveel jaren nog een uitdaging nodig heeft (in leven blijven zal al een groot genoeg uitdaging zijn)...je kunt bvb altijd een kartonnen hamsterbal met wat wc rolletjes in elkaar prutsen met daarin wat van zijn lievelingsvoedsel zodoende dat hij iets heeft om aan te knagen (zich te amuseren zonder veel te moeten bewegen)...als hij nog goed kan eten/knagen dan zijn er weinig problemen, gaat dit niet meer dan zal je naar zachter voedsel moeten overgaan...tanden misschien ook eens controleren...oud worden brengt zowel voor mens als dier problemen met zich mee...
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Wat een respectabele leeftijd!

Houd de hoogteverschillen klein en zet water en voer op een goed bereikbare plek. Verder zo min mogelijk veranderen (als in inrichting veranderen) en goed in de gaten houden zodat je tijdig kunt ingrijpen als hij te ver aftaktelt.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
HamsterMax
Hamsters: Max

Bericht door HamsterMax »

Dank voor jullie tips!
We houden hem in de gaten. Hij slaapt ook al wat vaker met zijn hoofd buiten zijn huisje/ holletje. Dat heeft hij niet eerder gedaan.
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Alles zo makkelijk mogelijk maken voor hem.Inderdaad,het eten en drinken moet goed bereikbaar zijn.De inrichting niet meer veranderen.Na het verschonen alles weer op dezelfde plaats terugzetten dus.

Als er trapjes en/of hellingen in de bak zijn,deze minder steil maken.Als hij problemen heeft met het eten van sommige dingen van zijn voer,kan je dit wat kleiner maken.Een papje van Brinta en kittenmelk vinden sommige hamsters ook lekker.Of wat babyvoeding (bv.Olvarit),dat lusten de meeste ook wel.De smaak wortel is vaak favoriet.

Het slapen kan ook anders gaan.Ander ritme of ergens gaan liggen wat hij daarvoor nooit deed.

Als hij verder nog alles kan en wil,dan lekker laten rondhobbelen.
Plaats reactie