tentoonstellingseisen
Moderator: Sylvia.
-
Gast
- Eveline
- Leeftijd: 49
- Contacteer:
Nou, eens kijken wat ik er zo van weet.
De hamster zou gemiddeld zo'n 150 gram moeten wegen; forse, goed gevulde hamsters worden over het algemeen goed beoordeeld.
De kop moet sprekend zijn, niet te lang (dus geen spits muizenkoppie, maar juist mooi kort) De ogen moeten goed opvallen (ook bij zwarte hamsters).
Uitmonstering: Dit gaat over bijvoorbeeld de witband; die zou inderdaad mooi recht moeten lopen over de rug en buik, zonder vlekken of insnoeringen. Op de buik moet niet teveel wit te zien zijn. Andere patronen, zoals schildpad of driekleur, moeten ook scherp begrensde kleurvlakken hebben; de kleuren mogen niet 'in elkaar overlopen'
De beharing hoort mooi dicht te zijn, een vol haardek dus eigenlijk. Bij langharige hamsters is een lange haarlengte vereist, voor kortharen juist niet. Tussenvormen (zoals mijn Jorry) worden dus ook niet goed beoordeeld.
De kleur moet voldoen aan de standaard; welke kleuren precies gelden weet ik ook niet. Er wordt gelet op de bovenkleur en onderkleur. Wat voorbeelden: Milka heeft witte haren op het dek (zo schijnt dat te heten), bij Jorry is de dekkleur wat flets.
Verder wordt en natuurlijk ook nog gelet op conditie/verzorging; de hamster mag niet ziek zijn, stevig genoeg, en in goede conditie.
De diverse onderdelen tellen niet allemaal even zwaar, maar hoe precies geteld wordt weet ik niet.
Dit is wat ik ervan weet (denk te weten); correct me if I'm wrong!
De hamster zou gemiddeld zo'n 150 gram moeten wegen; forse, goed gevulde hamsters worden over het algemeen goed beoordeeld.
De kop moet sprekend zijn, niet te lang (dus geen spits muizenkoppie, maar juist mooi kort) De ogen moeten goed opvallen (ook bij zwarte hamsters).
Uitmonstering: Dit gaat over bijvoorbeeld de witband; die zou inderdaad mooi recht moeten lopen over de rug en buik, zonder vlekken of insnoeringen. Op de buik moet niet teveel wit te zien zijn. Andere patronen, zoals schildpad of driekleur, moeten ook scherp begrensde kleurvlakken hebben; de kleuren mogen niet 'in elkaar overlopen'
De beharing hoort mooi dicht te zijn, een vol haardek dus eigenlijk. Bij langharige hamsters is een lange haarlengte vereist, voor kortharen juist niet. Tussenvormen (zoals mijn Jorry) worden dus ook niet goed beoordeeld.
De kleur moet voldoen aan de standaard; welke kleuren precies gelden weet ik ook niet. Er wordt gelet op de bovenkleur en onderkleur. Wat voorbeelden: Milka heeft witte haren op het dek (zo schijnt dat te heten), bij Jorry is de dekkleur wat flets.
Verder wordt en natuurlijk ook nog gelet op conditie/verzorging; de hamster mag niet ziek zijn, stevig genoeg, en in goede conditie.
De diverse onderdelen tellen niet allemaal even zwaar, maar hoe precies geteld wordt weet ik niet.
Dit is wat ik ervan weet (denk te weten); correct me if I'm wrong!
Groetjes van Eveline
-
Louise
- Leeftijd: 60
Ja, zeker, dat zijn beslist dingen waar een keurmeester op let. Maar een hamster hoeft niet per se perfect te zijn, hoor, zelfs niet om een G of zelfs ZG te scoren. Ik weet nog wel dat ik bij Joep verbaasd was, die had een heel 'slordige' witband, maar de keurmeester vond het toch heel mooi dat die band in principe wel de juiste breedte had (dat schijnt lang niet altijd zo te zijn, meestal te smal, het moet ongeveer 1/3 van het lijfje zijn), dus dat was weer een pluspunt. Zo kreeg ze toch een ZG (bij een huisdierenkeuring op de meeting vorig jaar).Coco schreef:Klopt het ook dat er op gelet wordt dat het staartje recht staat?
En dat de oren niet rafelig, enz maar mooi rond en glad moeten zijn?
En Eki heeft witte vlekken op z'n buik en ongelijke oortjes, maar zijn bouw en vorm zijn juist weer heel goed... ook een ZG! Het is voor een keurmeester wikken en wegen.
Louise
Die zijn te koop bij de N.K.B. zelf, de nederlandse Konijnenfokkersbond. Adres staat vast ergens op internet. Is trouwens niet goedkoop, destijds al 60 gulden en er staat maar een klein stuk in over de hamsters, de rest gaat over andere knaagdieren en konijnen. Er komen elke paar jaar updates dus na een paar jaar kan het weer verouderd zijn.Coco schreef:Hoe kom jij aan deze boekjes?Marian schreef:de eisen voor een tentoonstellingshamster staan in het boekje: De Standaard van de N.K.B.
Het is te uitgebreid om hier zomaar even neer te zetten. Ik zal het meenemen naar de meeting.
heej ik heb een vraagje
ik heb een russische dwerghamster met een hele andere tekening dan normaal is, eigenlijk is het net een koe, zitten allemaal witte vlekken over zn rug heen waar normaal het donkere gedeelte van de vacht zit
mag ik mijn unieke en onwijs koele hamster Mozes nu beschouwen als een mislukking??
dat is ie namelijk niet hij is gaaaaaf
ik heb een russische dwerghamster met een hele andere tekening dan normaal is, eigenlijk is het net een koe, zitten allemaal witte vlekken over zn rug heen waar normaal het donkere gedeelte van de vacht zit
mag ik mijn unieke en onwijs koele hamster Mozes nu beschouwen als een mislukking??
dat is ie namelijk niet hij is gaaaaaf
Dan heb je waarschijnlijk geen Rus maar een Campbelli, of je rusje moet in wintervacht zijn, maar dan zou dat er wel bijgestaan hebben, dat hij langzaam is verkleurd. En Campbelli's kunnen in vele kleuren voorkomen... Russen maar in 4 erkende kleuren, Wildkleur, Blauw-Wildkleur, Parel(Wit) en Geel, en een kleur die Monique en Peter al hebben gefokt. Bleu Fawn.
[color=indigo][size=75]Lous en de hamsters: Meneer Jansen en Gaia[/color][/size]