nageltjes

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
milou

nageltjes

Bericht door milou »

Hi allemaal,

Ben een tijdje niet geweest maar de site is meer dan mooi geworden zeg. Ik heb alleen een probleem de nagels van mijn hammies zijn erg lang en ik had er al een steen in maar ze doen er totaal niets mee, sam en muis begrijpen de steen niet echt. Hoe kan ik knippen, de dierenwinkel doet het niet en de dierenarts vraagt er E 10 de hammie voor. Ik vind het zo eng om te doen eigenlijk zelf, hoe moet het dan want ze zijn dus echt te lang. groetjes milou en de hammies sam en muis

Sammie

Bericht door Sammie »

Dat probleem heb ik ook. De nagels van mijn Sam zijn best wel lang.
Groetjes van Megan en Sammie :D

En ook van Maloen en Murphy :wink:
Lous

Bericht door Lous »

Vroeger hadden mijn hammies er ook last van. Voornamelijk eentje die niet groef. Maar we knipten altijd zelf. Je moet het wel met twee personen doen, en niet bang zijn dat je de hamster pijn doet. Een iemand houdt de hamster vast. De ander knipt dan voorzichtig met een babynagelschaartje een niet te groot stukje van de nagels af. De hamster zal het niet leuk vinden. Maar de dierenarts doet het precies hetzelfde. Misschien nog wel hardhandiger.
Het is even oefenen en je moet vooral niet bang zijn, want dan duurt het alleen maar langer.
[color=indigo][size=75]Lous en de hamsters: Meneer Jansen en Gaia[/color][/size]
Gast

Bericht door Gast »

Lous schreef:Vroeger hadden mijn hammies er ook last van. Voornamelijk eentje die niet groef. Maar we knipten altijd zelf. Je moet het wel met twee personen doen, en niet bang zijn dat je de hamster pijn doet. Een iemand houdt de hamster vast. De ander knipt dan voorzichtig met een babynagelschaartje een niet te groot stukje van de nagels af. De hamster zal het niet leuk vinden. Maar de dierenarts doet het precies hetzelfde. Misschien nog wel hardhandiger.
Het is even oefenen en je moet vooral niet bang zijn, want dan duurt het alleen maar langer.
Maar tot hoe ver mag je precies knippen want er is iets met het leven? en als ik het per ongeluk raak bloed ie dan dood? sam en muis zitten geen van tweeen stil en zijn van die echte draai konten hoe kan ik het beste het aanpakken. En komen ze daarna nog wel naar mij toe, want het zal niet al te fijn zijn. Misschien vertrouwen ze me dan niet meer en denken oh daar heb je dat enge mens ook weer. groetjes milou
Plumeau
Hamsters: rust zacht, mijn schatjes
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Plumeau »

Bij hamsters lijkt me het moeilijkste deel het stilhouden van het pootje. Als dat lukt, dan moet de rest ook wel lukken ;)

Hoe ver je mag knippen, dat kan je spieken in boeken over konijnen en cavia's :) Deze hebben, net als de hamster, een bloedvat in het dikste deel van de nagel zitten en daar mag je uiteraard NIEt in knippen. Op de plaatjes die ze in die boeken plaatsen kan je zien hoe je dat adertje (het leven genaamd) kan herkennen. Dat is makkelijker dan dat ik het voor je omschrijf ;)

Succes!
Lara
Hamsterloos...
Een dier neem je niet voor even, maar voor een heel leven!
Lynn
Hamsters: Sasha en Levin
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door Lynn »

Je kan hen in hun nekvel vastnemen, als je het goed doet hebben ze geen pijn en blijven ze stilhangen... Om makkelijker bij hun pootjes te komen kan je even in hun gezichtje blazen, dan krullen ze hun teentjes op (ik spreek uit ervaring ;)) en zo zijn ze makkelijker te knippen.

Als het bloedt, is het niet zo heel erg, dit houdt vanzelf op en is meestal niet zoveel. Tenzij je de hele nagel eraf geknipt hebt natuurlijk ;) Er is iets dat het bloeden meteen doet stoppen, maar ik kan er even niet opkomen. Iets met zwavel? :oops:
Groetjes van Lynn en de ratjes.
Marian

Bericht door Marian »

Als je naar de hamstermeeting komt dan wil ik het wel voor je doen. Probeer het anders met zij tweetjes, iemand houdt de hamster vast ( evt. met handschoen aan) en de ander kan dan knippen. Je moet alleen het kromme puntje eraf knippen. Meestal heeft een hamster geen last van te lange nageltjes hoor, dus als hij er gewoon mee loppt en ze zijn niet ingescheurd, dan hoef je ze niet eens te knippen.
Mea

Bericht door Mea »

Hoi Milou,

Ik zou de nagels helemaal niet knippen. Leg een grote baksteen in de kooi daar willen ze nog wel eens overheen klimmen.

Het knippen van Russische hamster-nageltjes is bijna ondoenlijk. En als je ernaast zit, geeft het meer schade als gemak.
Jou bodembedekking is hard zat (als je nog steeds die geperste mais gebruikt).
Laat die knaagsteen ook maar gewoon liggen. Ze ontdekken zelf wel hoe gemakkelijk die eigelijk is.

Fijn dat het verder goed gaat met Moos en Sam, geef ze maar een dikke knuffel van mama Winky (zij is nu zwanger van haar laatste nestje).

Groetjes Monique. :lol:
Carola

Bericht door Carola »

Diddl heeft ook best lange nagels maar ik knip ze neit> Ze heeft er geen last van en doet er alles mee.
Mijn zusje vindt dat ik ze moet knippen maar dat doe ik niet. Vind het zielig voor Diddl. en ben er zelf ook niet zo'n held in .

Liefs Carola
Zensan

Bericht door Zensan »

Je hoeft denk ik niet bang te zijn dat ze daarna niet meer naar je toe willen komen hoor. Onze vorige hamster had een scheef kaakje en kon niet knagen. Wij moesten elke 2 a 3 weken haar tandjes knippen. De eerste paar keer hebben we het bij de dierenarts laten doen en dan was ze een hele dag in shock. Daarna zijn we het zelf gaan doen. Mijn man pakte het nekvel, ik hield haar ondrrkant vast zodat er geenpootje in de weg konden komen en dan knippen. Ze kwm altijd gelijk weer naar je toe. Geen enkel wantrouwen.
Plaats reactie