Robo's onder de beestjes, vandaag ook een rode gezien....

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Flowa
Hamsters: Bella, Pixel en Dots
Leeftijd: 41

Robo's onder de beestjes, vandaag ook een rode gezien....

Bericht door Flowa »

Maandag geschrokken gezien dat onze robo's onder de kleine beestjes zaten, kleine zwarte puntjes die over hun lijfjes krioelden... Toen gelijk naar de dierenwinkel anti-parasiet gehaald en ze behandeld en kooi geschrobt! Gelijk ons rusje Bella nagekeken, die heeft niets, wel gelijk haar ook behandeld.
Gister ging het goed, zag ze niet krabben. Vanmorgen waren ze weer flink aan het krabben en toen ik het huisje bekeek zag ik ook een rood puntje zitten. Had al wat informatie opgezocht gehad en gelijk gingen mijn gedachten naar bloedmijt... Nog met de DA gebeld of ik zo goed aan het behandelen was en dat zeggen ze van wel gelukkig. Maar ben er nog niet gerust op. Bella die ook on onze woonkamer stond, maar een stuk van de andere 2 af hebben we naar boven verhuist, voor de zekerheid.

Hebben jullie nog tips? Hoesnel kunnen die beesten zich verspreiden?

Groetjes Floortje, pootje van robo's Pixel en Dots
Rust zacht lieve kleine Bella <3
dierenhuisPluk
Contacteer:

Re: Robo's onder de beestjes, vandaag ook een rode gezien...

Bericht door dierenhuisPluk »

Wij hadden zelf anti bloedmijt gehaald bij een tuincentrum (word voor klein vee gebruikt ook)
omdat de eitjes soms pas na een maand uitkunnen komen etc.
hiermee de kooi en speeltjes ontsmet.
hamsters zelf behandeld met antiparasiet.

behandel ze elke week met antiparasiet tot je 100% zeker bent dat het niet terug komt.

(is ons aangeraden teminste)
kleinschalig knaagdier opvang.
Voor hamsters , gerbils, cavia's, met nood konijnen en meer.
http://www.dierenhuis.tk
foto's en meer:
http://www.opvangdierenhuis.hyves.nl
zotteke
Hamsters: 5 syren, 14 russen, 9 gerbils
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door zotteke »

Het is wel nuttig om eventueel bij de dierenarts te laten bepalen wat je precies hebt zitten.

In het geval van bloedmijt, des te donkerder ze zijn, des te meer bloed ze opgezogen hebben. Zwarte bloedmijten zitten vol en zullen spoedig eitjes leggen. Alleen de dieren behandelen heeft zo goed als geen zin. De bloedmijt trekt zich namelijk overdag terug van het lichaam. Ze gaan dan in hoeken en spleetjes van de kooi zitten. Maar bijvoorbeeld ook de directe omgeving van de kooi. Als jij ze op je kleren hebt zitten (omdat je net in de bak ben geweest), en je gaat vervolgens op de bank zitten, dan verspreid je ze dus door het hele huis heen. Het overgrote deel van de bloedmijtpopulatie zal echter bij de dieren blijven. Het is daarom erg belangrijk om de kooien niet inene naar de andere kant van het huis te verplaatsen! De bloedmijt verhuist namelijk mee.

Behandelplan? Het enige dat bij mij ooit werkte is Beaphar 101 vogelspray. De meeste spray's hebben dezelfde hoeveelheid actieve stof (het gedeelte dat het ongedierte dood maakt). Echter zijn sommige goedkopere versies niet fijn om te gebruiken. Zo is de tapijtspray van Beaphar (met exact dezelfde actieve stoffen in een iets hogere concentratie) goedkoper, maar echt niet fijn om te gebruiken. Hij gaat helemaal schuimen en laat overal witte plekken achter. Niet ideaal dus als je het ook op je meubels moet sprayen.
Spray de dieren op dag 1 in. Spray de gehele omgeving rondom de bakken HEEL grondig in. Denk aan kledingkasten, plinten van laminaat, banken, stoelen, matras, knuffels, spleetjes tussen kasten en muren, tegels die niet 100% tegen de muur aanzitten etc. Denk ook aan het volledig insprayen van je auto. De bekleding, dashboard, alles. De beestjes gaan tussen de spleetjes zitten, dus alles waar een spleetje van een mm zit moet je insprayen.
Spray de dieren nogmaals de volgende dag. Doe de directe omgeving van de kooien (in een iets minder grote diameter dit keer) nogmaals lichtelijk insprayen. Spray 7 dagen na de 1e dag nogmaals de dieren en spray wat je de eerste dag gesprayed hebt in een lichte mate over. Weer een week later kun je dit nog een keer doen. Wil je het echt op safe spelen dan zou ik het 2 weken na deze behandeling nog een keer doen en dan hopen hopen dat er niet 1tje ergens is blijven zitten.

Die pipetjes werken echt voor geen meter. Ik heb van de dierenarts toen ook ivermectine gehad en het voerde geen ene *piep* uit. Kostte nog een hoop geld ook :evil: .

Als je gaat sprayen, doe de dieren en de inrichting van hun kooi (let op, houten speelgoed heeft veeeel spleetjes) dan eerst. Zet ze vervolgens ergens waar ze uit de tocht maar goed geventileerd staan. Wanneer je het huis sprayed, zorg dan dat je zelf iets beschermends om je mond en neus heen hebt want het spul is zo giftig als de pest. Zodra je klaar bent met sprayen alle ramen en deuren open want het stinkt enorm en irriteert je neus en ogen.
Let op dat je bij de dieren niet in hun ogen of neus sprayed, dat is echt heel slecht. Je kunt ze eventueel met een theedoek in een wurggreep houden als ze niet zo tam zijn. Achter de kaken zit een plek waar je ze goed vast kunt houden. Bij jezelf is dit het plekje waar je kaakbot ipv horizontaal/licht schuin omhoog, inene helemaal naar je oren toe loopt.

Let op! Mijn dieren zitten/zaten allemaal in aquaria! Ze gaan zelfs tussen het kit en het glas zitten! Dit bleek later de bron te zijn van de 'herinfecties' die ik elke keer had! Geen spleetje is te klein. Die aquaria heb ik later allemaal weggegooit omdat ik ze er niet tussenuit kreeg. Tegen de tijd dat ik erachter kwam had ik een mega explosie. Heel gek omdat ik 2x wekelijks verschillende dieren controleerde. De beestjes gingen zelfs op mij en mijn huisgenoten zitten en liepen zelfs overdag vrolijk rond. De jeuk is onbeschrijflijk. Denk aan een muggebult maar dan 10x zo erg. Als je er niet aan zit gaan ze met 3 dagen tot 2 weken weg. Maar als je ook maar 1 keer krabt dan blijven die bultjes soms wekenlang zitten. Uiteindelijk heeft het me honderden euro's aan flessen Beaphar, aquaria, hout, bodembedekker, dieren (die ik allemaal uit ellende had weggedaan), voer, schoonmaken, wassen etc gekost. En dat was op een flatje van 80m2 ;). Maargoed, zoals ik al zei, ik had echt een giga explosie van die beesten. Wij gingen ook (dom dom) de kooien door het huis slepen e.d. Immers had de DA gezegd dat ivermectine voldoende was.
Flowa

Bericht door Flowa »

Ik heb nog eens gezocht op bloedmijten, youtube filmpjes gezien enzo, maar wat ik heb zien lopen is 1 rode en de rest was grijs van kleur. Op de foto's en filmpjes waren ze allemaal rood als ze klein zijn (heb geen grote gezien) Kan het dan misschien toch iets anders geweest zijn?
zotteke
Hamsters: 5 syren, 14 russen, 9 gerbils
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door zotteke »

ik kan me niet goed meer herinneren of we ook grijs hadden. Zou best kunnen, maar weet het niet zeker meer.
Ik weet wel zeker dat ze doorzichtig zijn als ze net uitkomen, rood als ze halfvol zitten en zwart wanneer ze volwassen zijn en vol zitten met bloed.

Als je niet weet welke soort het is kun je het beste even de dierenarts onder de microscoop laten kijken.
Flowa

Bericht door Flowa »

Bij de 2e kooischoonmaak en behandelkeer afgelopen dinsdag zagen we inderdaad een heel aantal kleine rode beestjes, dus toch bloedmijt..... We hebben alleen hele kleintjes gezien, waarschijnlijk net uit het ei. Opnieuw de kooien en omgeving ontsmet en de hamsters behandeld. Dit keer niet met de pipetjes maar met spay, werkte veel fijner inderdaad.
Bij Bella ons rusje hebben we niets meer in de kooi gevonden, haar vachtje ziet er ook weer prima uit en ze krabt niet extra. Ondanks dat je de kooien beter niet kunt verplaatsen ben ik toch heel blij dat we haar gelijk naar boven gezet hebben. Ze lijkt in iedergeval schoon nu.
Komende week nog een keer het zelfde ritueel en ik denk voor de voorzichtigheid de week daarna nog een keer en dan maar duimen dat we het overwonnen hebben.
Plaats reactie