Sinds eind oktober woont er een nieuwe bewoner bij mij thuis: goudhamster Pichu! Hij is geboren op 2-9-2011, is een heer, en heeft een mooie driekleurige satijnen vacht. Hij komt van een fokker in het midden van ons landje. Voor Pichu heb ik in de loop van de jaren 2 russische dwerghamsters gehad en 4 konijnen (allen na elkaar, 1 tegelijk).
Uiteraard moest er voor deze kleine schat een mooi huisje worden gemaakt, dus daar begon ons (=mijn vriend en ik) project om een mooie en praktische hamsterkooi te maken.
Omdat tot mijn grote spijt mijn lieve dwergkonijntje eerder dat jaar overleden was hadden we de beschikking over een konijnenkooi van 80cm x 48 cm, deze om precies te zijn:

Uiteraard was de tralieafstand te groot, dus het eerste plan was om er gaas omheen te doen, zodat de hamster er niet meer tussendoor zou kunnen kruipen. Al snel besloten we dat zo'n gevangenis wel erg zielig was en ook niet zo gezellig zou staan in de woonkamer, dus het moest iets anders worden.
Plan 2 was om dan het traliewerk eraf te halen (klik je gewoon los) en dan plexiglas erop te zetten. Na een nadere prijsorientatie was dat toch wel een vrij kostbare onderneming, daarnaast konden we dan moeilijk extra verdiepingen erin maken, dus dat plan ging ook niet door.
Toen ontstond plan 3: voor de helft plexiglas zodat we m wel konden zien, en voor de helft mdf-hout waar we extra verdiepingen op konden maken.
Plan 3 leek ons toch het beste, dus zo gezegd, zo gedaan.
Het plexiglas lieten we op maat snijden door een winkel in het midden des lands en klikten we vast in de hoekjes die nog bij de konijnenkooi hoorden, zodat het plexiglas mooi aan elkaar bleef zitten zonder lijm te gebruiken. (3 mm plexiglas).
We haalden bij de doe-het-zelf MDF-hout en gingen aan het zagen, schuren en verven.
Na de eerste paar klusuurtjes ontstond het eerste resultaat:

Omdat we het idee hadden dat het op deze manier toch wel erg donker zou zijn werd de verf uit de kast getrokken.
Daarnaast wilde ik wat meer ventilatie voor de hamster, dus werden er 2 ramen in het hout gezaagd.
In de tussentijd had ik zooplus.nl ontdekt

Toen moesten er nog verdiepingen in, de ramen nog dichtgemaakt met gaas en uiteraard moest er nog een deksel op , zodat onze kleine viervoeter niet zou kunnen ontsnappen.
1 dag voor we de hamster gingen halen en vele klus-uren later was het hok klaar voor ontvangst van de nieuwe bewoner:

Pichu leek behoorlijk tevreden met zijn nieuwe onderkomen, maar er ontstonden al snel 2 problemen:
1. het trappetje die voor het radje langs omhoog ging kwam telkens tegen het rad aan, hierdoor draaide het rad niet meer...
2. Pichu besloot zijn hol niet voldoende te vinden en ging daarom maar naast zijn hol onder het hooi liggen slapen, wat ik toch wel een beetje zielig vond.
Dusss, daar kwam aanpassing nr. 1: het trappetje werd verplaatst en het hol werd neergelegd, zodat hij erin kon kruipen.:

Al snel bleek dat het hol op deze manier ook niet fijn was voor Pichu: hij was overdag onrustig, veel wakker en leek niet in staat om er een fijn nest in te maken omdat het simpelweg te groot was. Op een gegeven moment ging hij van pure wanhoop een holletje maken onder z'n rad (staat op een plankje mdf), waar hij een ruimte had van 7x7 cm en 3 cm hoog...Dat werd dus een verfrommeld hamstertje...
Omdat ik niet weer zijn holletje wilde veranderen besloot ik er gewoon een holletje bij te maken, en dan te kijken wat hij zou doen (verhuizen of blijven). Het werd een holletje van papier mache op de bovenste verdieping, dankzij alle tips op dit forum! :

Al de eerste nacht verhuisde Pichu naar dit kleinere holletje, dus dat was een goeie zet geweest, het grote hol beneden werd eruit gehaald en vervangen door 3 stukken kienhout met eronder een pringles-buis. Het hout en de buis vond hij (tot op heden) in 1 woord geweldig! Lekker eroverheen klimmen en eten zoeken ertussen.
Maarr, geloof het of niet, de kleine boef vond het natuurlijk helemaal geweldig om al het wc-papier van binnenuit los te trekken om er een warm nestje van te maken, dus het volgende gebeurde: Na precies 2 weken waren de wanden zo verslapt dat het huisje nog maar de helft van zn oorspronkelijke hoogte had...Tja, daar paste hij eigenlijk niet eens meer in, dus dat was nogal vervelend...vooral voor hemzelf uiteraard.
Dus ja, toch weer op zoek naar een nieuwe holletje voor mn lieve diertje. Omdat ik het idee had dat hij de voorkeur had voor een kleiner holletje ging ik op zoek naar de goeie maat.
Uiteindelijk vond ik een mandje van 2,50 euro bij een goedkope woonwinkel

Op de foto hieronder kun je zien dat het plexiglas van het hok in zijn geheel eraf kan en dat we het dak met scharnieren hebben vastgezet:

Vooral het kunnen weghalen van het plexiglas bleek een zegen: Pichu bleek verschrikkelijk bang voor ons en het heeft ruim 2 maanden en heel heel veel geduld gekost voor hij wat rustiger was en hij even op onze handen wilde lopen. Doordat we hem op deze manier van voren konden benaderen ipv van boven was dit hele proces voor Pichu toch wat fijner voor hem.
In die 2 maanden werd er ondertussen nog hard doorgeklust: ik besloot dat als hij rustiger was het wel fijn zou zijn als hij ook even lekker in een ren zou kunnen spelen. Zoals bekend bij de meesten is er geen ren te koop voor goudhamsters, tenminste, ik kon m niet vinden (waar ze niet uit kunnen ontsnappen), dus dat werd ook een zelf-klus-project.
We besloten weer MDF-hout te nemen, iets dunner (4 mm), en het met magneten aan elkaar te maken, zodat het ook weer makkelijk uit elkaar kon. Omdat ik niet enorm veel ruimte ter beschikking heb werden de afmetingen 1.20mx60 cm.
Dit was de ren toen hij net klaar was, klaar om getest te worden:

Tijdens de test:

Kiekeboe!!

Hoeraa, stenen!! Ik hou van stenen!!net als in mijn hokje!!
Van de week merkte ik dat Pichu zich wat begon te vervelen in de ren, aangezien hij er bijna elke dag wel even in mocht spelen, dus heb ik hem weer veranderd: (niet alles, want hij is nog steeds vrij snel gestresst)

leuke gangetjes om helemaal doorheen te kruipen.
Gelukkig vond hij deze inrichting gelijk helemaal geweldig, dus dat is fijn!
Als laatste in dit verhaal een klein showtje van meneer zelf, aangezien ik daar nog niet zoveel foto's van heb laten zien, komen ze:

I love my wood!!!

en mijn stenen!!!

zo heb ik een goed uitzicht op alles!

Nom nom nom, lekkere nootjes gevonden tussen het hout!!Heb ik geen mooie kleuren op mijn vachtje?

Kiekeboe, Veel groetjes van Pichu!
Zo, dat was het
Ik sta altijd open voor vragen en ook voor nieuwe ideeen of dingen die ik nog kan verbeteren aan zijn hok, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Groetjes,
Mirjam & Pichu