Tips?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

-Mia.

Tips?

Bericht door -Mia. »

Ondanks de verhalen die ik hoor over dierenwinkel-hamsters ga ik er toch eentje bij een dierenwinkel halen, want deze mensen kennen wij al lang en het nestje Russische Dwerghamsters dat ze nu hebben is door hun zelfs gefokt en krijgt veel aandacht.

Nu vraag ik me af of jullie nog wat tips voor mij hebben, ik ben er namelijk vanmiddag langs geweest en ik ga zo het hamstertje ophalen!
- Kan ik qua karakter beter een mannetje of vrouwtje kiezen of maakt dat niet uit? (ik wil graag een rustig en lief hamstertje)
- Ik merkte vanmiddag dat als ik ze aan mijn handen laat snuffelen ze aan mijn vingers knabbelen en af en toe opeens iets harder 'bijten'. Daardoor kreeg ik een beetje schrik, maar is het normaal dat ze dit doen en moet ik ze gewoon niet teveel laten snuffelen?
- Hoe kan ik een hamster het beste oppakken?
- Wat kan ik kopen als nestmateriaal i.p.v. hamsterwol?
- Voor een Rusje, de Silent Spinner klein of middelgroot?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Re: Tips?

Bericht door Haags Hopje »

als jij vertrouwen heb in de fokker en de verkoper dan moet je het niet laten door spookverhalen van mensen.
Zeker niet alle dierenwinkel dieren zijn slecht behandeld of ziek.

kwa karakter weet ik niet veel van bij dwergjes.
het laten snuffelen moet je zeker bij alle hamsters niet te lang laten doen, nieuwsgierig als ze zijn gaan ze als het lekker ruikt altijd proberen of het eetbaar is of bruikbaar is als knaag/nest materiaal ;)
hoewel ik vaak hoor dat dwerghamsters wat knabbelig zijn.
oppakken met 2 handen en zijlangs opscheppen en in een kommetje of afgesloten bolling van je handen nemen.
nestmateriaal kan je heel goedkoop houden met wcpapier, maar als je persé iets wilt kopen kan je kapok zaden gebruiken of sizzle papierstrookjes of cotton bedding bijv.

-- vr nov 09, 2012 8:02 pm --

20cm zou ik persoonlijk als doorsnee loopwiel aan een dwergje geven.
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Nicole D
Leeftijd: 33

Bericht door Nicole D »

Ik ben tegen het hele concept dieren in een dierenwinkel. En dit heeft niet te maken met spookverhalen, ik vind gewoon dat een levend wezen niet in een winkel hoort, mensenhandel mag ook niet, mijn mening, maar ik zal antwoord geven op je vragen.
-Mia. schreef: - Kan ik qua karakter beter een mannetje of vrouwtje kiezen of maakt dat niet uit? (ik wil graag een rustig en lief hamstertje)
- Ik merkte vanmiddag dat als ik ze aan mijn handen laat snuffelen ze aan mijn vingers knabbelen en af en toe opeens iets harder 'bijten'. Daardoor kreeg ik een beetje schrik, maar is het normaal dat ze dit doen en moet ik ze gewoon niet teveel laten snuffelen?
- Maakt niet veel uit. Ik heb twee mannetjes russen gehad, en allebei een ander karakter. Ik vind dit karakter verschil bij Syren groter.
- Roken je handen naar eten? Zoniet, dan beten ze gewoon. Niet laten snuffelen helpt, maar hoe pak je je hamster dan op zonder dat hij/zij bijt? Niet. Ik vind het een slecht voor teken dat ze beten, maar nogmaals, mijn mening.
- Tam maken en op je hand laten lopen, of eventjes oppakken en op je hand zetten. 'Scheppen' deed ik altijd, dus je handen naar elkaar toe bewegen onder de hamster, zodat hij op je hand komt te zitten.
- Wc papier. Niets meer, niets minder. Vinden ze geweldig, en ze maken de mooiste nesten er mee.
- Middelgroot, ik vind die kleine altijd zo miniscuul.. :bloos:
Liefs Nicole
† Crush, Beatle, Yianih, Bloem en Sun
Wall-e

Bericht door Wall-e »

Mijn rusje komt ook uit een dierenwinkel, ze was wel veel te jong volgens mij, in ieder geval veel te klein, maar nu zijn we een paar maandjes verder en ze is heel mooi, goed gewichtje van 50 gr, gezond tot nu toe en vooral heel erg lief. Van fokkers hoor ik dat over het algemeen de mannetjes rustiger en meer aaibaar zijn dan de vrouwtjes, maar mijn vrouwtje is (sinds kort nog maar hoor, nu ze goed tam is) heel erg rustig op je hand, ze blijft stil liggen zodat je haar kan aaien, maar eenmaal los is ze razendsnel :lol:
Van dat knabbelen aan je handen; ik denk dat de meeste hamsters dat doen als je zomaar je handen in de kooi steekt, enkel als je ze helemaal goed gewend bent en je hebt ze een tijdje, dan kan je dat doen als het goed is.
De antwoorden op je andere vragen zijn hierboven al gegeven, helemaal mee eens :zwaai:
p.s. Ik zou zelf nooit meer een hamster of ander dier uit de dierenwinkel halen, om de reden dat ze er daar niet veel van weten meestal en nooit zoveel tijd en energie zullen steken in het fokken van de diertjes zoals de hobbyfokkers hier op het forum dat doen.
Sannah.
Leeftijd: 28

Bericht door Sannah. »

Mijn hamstertje komt ook uit de dierenwinkel en ze deed precies hetzelfde met dat knabbelen in de dierenwinkel. Zodra ze thuis was en ik haar 2 dagen met rust had gelaten deed ze het niet meer. Anders kan je zachtjes richting het kopje blazen als ze knabbelt.
Qua radje, ik zou echt de medium maat nemen, dus rond de 20 cm doorsnede. Hebben ze wel nodig en dan krijgen ze geen last aan hun ruggetje.
Het karakter is denk ik heel persoonlijk, iedereen vind weer iets anders leuk. Gewoon kiezen welk hamstertje jou het meest aanspreekt!
Als nest materiaal is wcpapier ideaal! Ik geef af en toe ook wel eens een klein stukje fleece.
Heel veel plezier!
Liefs Sannah
&
katten Jip&Janneke en paardje Kamillo

Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
Ricardotje

Bericht door Ricardotje »

-Mia. schreef:Ondanks de verhalen die ik hoor over dierenwinkel-hamsters ga ik er toch eentje bij een dierenwinkel halen, want deze mensen kennen wij al lang en het nestje Russische Dwerghamsters dat ze nu hebben is door hun zelfs gefokt en krijgt veel aandacht.

Nu vraag ik me af of jullie nog wat tips voor mij hebben, ik ben er namelijk vanmiddag langs geweest en ik ga zo het hamstertje ophalen!
- Kan ik qua karakter beter een mannetje of vrouwtje kiezen of maakt dat niet uit? (ik wil graag een rustig en lief hamstertje)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik heb een mannetjes rusje en die is erg rustig. Heb hem zelf ook van een dierenwinkel gehaald.
Misschien beten ze omdat ze je niet kennen? Mijn hamstertje beet mij ook in het begin, maar dat was al snel over.
Je kan ze het beste oppakken als een kommetje.
Als nestmateriaal gebruik ik zelf gewone zaagsel, leg er soms wat hooi bij en wc papier.
Voor het radje kan je best een middelgroot kopen.
Veel plezier met je hamstertje!
- Groetjes van:
Ricardo'tje (mijn lieve rusje) & Fernandes (mijn nieuwe & erg bange syrtje)
& Van mij, Rümy! (ben een meisje) :D
-Mia.

Bericht door -Mia. »

Oke, dankjewel allemaal!
Ik heb gister het hamstertje opgehaald, het is een blauw-wildkleur vrouwtje met veel wit en wat is ze een schatje! Ik heb haar al een paar keer vast gehad en dan is ze echt heel lief, ze is ook zo grappig om naar te kijken en lekker actief! Ze heeft me wel om 7u 's ochtends al wakker gemaakt maar dat maakt me niet uit, haha.
Ik heb nu wel nog wat vragen:
- In de dierenwinkel zei ze dat hamsterwol inderdaad gevaarlijk was maar ze gaf me hamsterwol van Ferplast mee gemaakt van natuurlijke katoenvezels en ze zei dat ik dat wel kon gebruiken, klopt dat?
- Ze heeft nog niet gedronken, moet ik me daar zorgen over maken of drinken hamsters gewoon niet veel of snapt ze het niet?
Sannah.

Bericht door Sannah. »

Nee, alle hamsterwol is slecht omdat ze er ook in verstrikt kunnen raken, niet doen dus!
Over het drinken maakte ik me ook altijd zorgen, maar hamsters drinken heeeel weinig. En meestal als je het niet ziet. Ze zijn slim genoeg om het flesje te vinden, komt dus wek goed!

Dan zou ik je nog een tip willen geven. Namelijk laat haar eerst een paar daagjes met rust voordat je haar gaat oppakken. Het is voor zo'n klein beestje heel stressvol om te 'verhuizen' andere kooi, andere omgeving, geurtjes en geluiden. Je moet haar wat tijd geven om te wennen en dan kan je rustig een keer je hand in de kooi leggen met wat pitjes erop bijvoorbeeld.
Succes!
Liefs Sannah
&

-Mia.

Bericht door -Mia. »

Ik heb net even gekeken en hier staat dat dit wel te gebruiken is: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=67059
Ferplast geeft het schijnbaar bij hun kooien voortaan en geen hamsterwol meer.

Oke, bedankt! Wat voor een pitjes bedoel je dan precies?
Oleg
Hamsters: Oleg
Leeftijd: 52

Bericht door Oleg »

Bij mijn kooi van Ferplanst (Criceti 15) zat ook een klein zakje met katoen als nestmateriaal. Als dat hetzelfde is als je gekregen hebt in de dierenwinkel kun je het toch gewoon gebruiken? Het is hetzelfde als de cottonbedding die ik als bodembedekking in de kooien heb liggen.
Haags Hopje
Contacteer:

http://www.dierenverblijf.eu/images/hamster%20nest.jpg
bedoel je dit Mia?

dit moet je even zelf bekijken wat het vezel doet als je er een beetje aan trekt.
kun je het in ene keer lostrekken van elkaar of blijven er draden en onstaan er stugge slierten?
draden en stugge slierten die niet breken is dus erg gevaarlijk.

test het zelf ;)

dit spul is absoluut het slechte materiaal:
http://www.dierenverblijf.eu/images/hamsterwol.jpg
gr. Chantal
Sannah.

Bericht door Sannah. »

-Mia. schreef:Oke, bedankt! Wat voor een pitjes bedoel je dan precies?
Bijvoorbeeld zonnebloempitjes of pijnboompitjes. De meeste vinden die wel erg lekker :)
Liefs Sannah
&

Jaimy.

Bericht door Jaimy. »

@Chantal, Het eerste hamsterwol is precies hetzelfde als die andere, alleen is dat van ferplast :razz:
Groetjes, Jaimy
Yesse .. Geweldig meisje, ik mis je!
Rust zacht Sammie, Levi, Mo, Hammie, Yesse en Bram !
Haags Hopje
Contacteer:

weetje het zeker? heb je ze beiden gehad ook?
als zo is denk ik dat beide dan gewoon niet geschikt is. :p
gr. Chantal
-Mia.

Bericht door -Mia. »

Nou, volgens mij is dat niet waar want ik heb ook hamsterwol hier liggen (had een kennis meegegeven maar heb ik niet gebruikt hoor) en dat is echt draadachtige wol en als je dit uit elkaar trekt krijg je allemaal plukjes en geen draadjes.

Ze is trouwens nog niet tam en ik heb het idee dat ze zich in haar nestje/huisje wilt verstoppen als je haar wilt oppakken, hebben jullie tips om haar goed te leren dat het leuk is om opgepakt te worden? Want ik wil haar natuurlijk niet ruw uit haar nestje pakken.
Plaats reactie