Ik denk dat ik degene ben met het meeste ervaring met grote hamsters

. Ik vind grote hamsters zelf mooier dan kleintjes, maar ik fok niet specifiek op formaat, dat een hamster stevig en gespierd is, goed in elkaar zit van bouw, gezondheid en karakter vind ik veel belangrijker dan het daadwerkelijke formaat.
Er werd ergens een vergelijk met wilde hamsters gemaakt, dat wilde hamsters helemaal niet zoveel wegen, maar wie weet hoe groot een wilde hamster kan worden als deze aan beter voedsel kan komen? En nog een vergelijk met wilde hamsters, de korenwolf blijkt met gewicht ergens tussen de 150 en 500! gram te kunnen zitten.
Ik denk ook dat je een hamster door middel van voedsel niet groter kan krijgen dan deze genetisch is, maar door slecht te voeren wel kleiner kan houden. (Net als dat je van een chihuahua geen Duitse dog kan maken door 'm heel veel voer te geven, maar andersom zal je ook niet echt lukken

)
Ik denk zelf dat goede voeding en dus niet, vette voeding! bij draagt aan de grote van de syren. Ik denk hoe slechter de moeder zowel voor als tijdens haar nest gevoerd word hoe kleiner de jongen en ook dat als de jongen van grote ouders slecht gevoerd worden ze kleiner blijven. Maar ook genetisch zullen er vast lijnen zijn die nooit over een bepaald gewicht komen hoe goed je ze ook voert (al ben ik die nog niet tegengekomen).
Ik heb met een paar nesten de proef op de som genomen en deze amper brinta etc. bijgevoerd en alleen het voer wat de andere hamsters normaal krijgen + zoveel groente en fruit als ze op kunnen, en ze werden nog net zo groot, alleen had ik het idee dat de hamsters die niets extra's kregen iets meer in gewicht terugvielen zodra ze bij de nieuwe eigenaren waren. Maar toen ik vroeger nog niet zoveel groente en fruit gaf, bleven de hamsters wel opmerkelijk kleiner.
Ik vind wel dat jonge hamsters dikker mogen zijn dan een volwassen dier, ze zijn nog in de groei en verhuizen, krijgen andere voeding en leefgewoontes en dat kost vaak veel energie waarvoor ze van mij best wel wat reserve mogen hebben.
Van lengte van leven heb ik geen opmerkelijk verschil gemerkt tussen de formaten hamsters, de grote van 225 konden net zo gezond oud worden als de kleinere van 150 gram. Sterker nog ik heb syrische hamsters gehad van 90 gram die ruim 2,5 werden en syren van 250 gram die ruim 2,5 werden en alles daar tussenin, dus ik denk niet dat bij syren de gezondheid en lengte van leven zo makkelijk aan het formaat te koppelen is.
Met jonge hamsters is de 2x het aantal dagen dat ze oud zijn een leidraad geen verplichting, die overigens door Marian die toen der tijd voornamelijk grote syren fokte is opgesteld, maar het word nu gezien als een soort verplichting jonge hamsters moeten rond dat gewicht zitten anders zijn ze te licht of te zwaar, ik vind dat je meer naar het nest zelf moet kijken, hoe zien de jongen eruit hoe voelen ze aan, dat is veel belangrijker dan alleen het gewicht.