[Discussietopic] "normaal" (fok)gewicht syrische hamster

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

Mimosa
Leeftijd: 32

[Discussietopic] "normaal" (fok)gewicht syrische hamster

Bericht door Mimosa »

Zoals sommige van jullie het al gelezen hebben, is er in het topic van Joyce (B-nest Falisha & Qiano) een discussie ontstaan over het gewicht van een syrische hamster. Omdat het niet de bedoeling is om dat topic nog verder te 'bevuilen' dacht ik dat het misschien wel een idee was om een nieuw topic te openen. Ik gebruik dan nu even het nest van Joyce als voorbeeld.

Maar wat vinden jullie? Wat is te dik? Of te groot? Is 150 gram een streefgewicht? 170 gram? Of juist toch over de 200 gram? En is dat dan nog wel gezond?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen daarover, omdat iedereen wel zijn antwoord klaar lijkt te hebben.

Verder is het niet de bedoeling dat er hier mensen zwartgemaakt worden. Iedereen heeft zijn eigen mening, en heeft het recht die mening te uiten. :)

Ennn.. GO!

CrazyCatLady

Re: [Discussietopic] "normaal" (fok)gewicht syrische hamster

Bericht door CrazyCatLady »

Ik citeer van mijn site:

Natuurlijk moeten hamsters niet te klein of te mager zijn, maar ook zeker niet te dik of de groot. Voor mijn gevoel vinden veel fokkers het steeds belangrijker om de hamsters steeds groter te fokken, voor mij geldt dit niet. Ik denk namelijk niet dat dat gezond kan zijn. Ik vind stevige, goed gebouwde hamsters, natuurlijk mooier dan magere hamsters, maar het moet weer niet té. Het gewicht van mijn dames zit zo rond de 180 gram. Natuurlijk zitten er ook een paar tussen de 160 en 180 gram, of tussen de 180 en 200 gram. Het hangt ook van de hamster af, de ene heeft een goed gewicht bij 180 gram, de ander is dan weer te dik. Boven de 200 gram vind ik weer een beetje te groot, en onder de 140 gram weer te klein. Vooral is het belangrijk dat het gewicht bij de hamster past.

Mijn zwaarste dame ooit was 260 gram, ik vond dat echt walgelijk.... het voelde niet prettig aan, ze had enorm veel vet, heb dat omlaag weten te krijgen naar 235 gram, wat echt veel beter bij haar pastte.... Bij de een past 225 echt beter dan bij de ander, dat is een feit. Zo zou Sparklezz een hoopje botten zijn met 180 gram, terwijl Meira echt moddervet zou zijn bij 225 gram. Dat wisselt echt per hamster. Maar ik houd er echt rekening mee niet telkens groot x groot te fokken en dik x dik.... Op een gegeven moment kunnen de organen dit tenslotte niet meer aan....
Iva
Contacteer:

Bericht door Iva »

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om steeds grotere hamsters te fokken. Maar wat voor de ene hamster te dik is is voor de andere een goed gewicht.
Als ik even de neefjes Nelson en Donovan naast elkaar zet....Don zit zo tussen de 150 en 160 gram en dat is voor hem een prima gewicht, niet te mager en niet te vet. Nelson daarentegen zou bij zo'n gewicht echt graatmager zijn. Hij zit ruim over de 200 gram en is beslist niet vet.
Vaduza was niet groot, woog zo rond de 140 gram maar had echt niet zwaarder moeten zijn. Dat gewicht paste bij zn bouw.
Ik vind niet dat je bij voorbaat al kunt zeggen dat een hamster te zwaar is als ie over de 200 gram heen gaat.
[color=violet]Groetjes Netty en alle hamsters[/color]
Sandra
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Sandra »

Aangezien de aanleiding is het topic van joyce, houd ik op gewichten van jonge hamsters.
Al jaren word de lijdraad "2x het aantal dagen" hier veel gehandhaafd, over het algemeen is dit een mooie lijn om te volgen vind ik.
Over het algemeen voldoen de hamsters vanaf 2/3 weken hieraan.
Dat zou betekenen dat met 6 weken de jongen toch wel minimaal 84 gram moeten wegen.
Uitzonderingen daargelaten, sommige achterblijvertjes zijn wat lichter maar over het algemeen is het een mooi streef gewicht.
Als ik naar mn eigen jongen kijk dan wegen ze met 6 weken tussen de 90 en 110 gram.

Als ik het goed onthouden heb was 1 van de jongen uit joyce haar nestje met 5.5 week al 152 gram dat is precies 2x zoveel als dat het "aantal dagen 2x" gewicht zou zijn.
38 dagen x 2= 76, 76x2=152, persoonlijk vind ik dat veels te groot en veels te zwaar voor een jong van 5.5wk.
Als gezegt zou worden dat die jongen op de laatste foto's al volwassen waren geweest dan had ik dat eerder geloofd dan dat er gezegt word dat ze nog geen 6 weken zijn.
Nu moet ik het wel geloven want ik weet dat ze nog geen 6 weken zijn.
Voor een jong volwassen/volwassen hamster vind ik dat gewicht beter als voor een ukkepuk en dan verwijs ik naar het mooie stukje wat mila al quote vanaf haar site.
Groetjes Sandra, syrische hamster fokster sinds 26 januari 2004.
Hamstery il Criceto
http://www.vansandra.nl
HIC on Facebook
E&R
Leeftijd: 36

Bericht door E&R »

Ik vind ook dat 200 gram niet per definitie dik hoeft te zijn, als ik mijn Beertje kijk, die was rond de 180 toen ze gedekt werd, en hangt nu rond de 195 gram. Zij is echt niet dik, maar gewoon een grote hamster. Daarentegen heb ik wel echt bewust de keuze gemaakt haar met een kleinere vent te kruisen (Israël, die bij Sanne woont, is rond de 120-130 gram) zodat de hamsters ook niet steeds GROTER worden. Want hoewel een dikke hamster ook niet goed is, denk ik zelf dat het ook niet verstandig is om maar groter en groter te gaan.
Ik denk daarom ook dat er niet echt een streefgewicht te noemen is, maar wel een streefconditie en een minimumgewicht. De conditie moet zowizo goed zijn, dus niet zo mager dat je alle botjes kan voelen uitsteken (dat voel je vaak goed bij de heupen), maar ook niet zo dik dat je vetrollen ziet.
Ik denk dat hamsters die over de 220/230 gaan, ófwel te dik, ófwel te groot zijn. Ik wil niet zeggen dat hamsters boven die grens absoluut niet ingezet mogen worden, maar ik denk wel dat het moet meewegen in de keuze voor een dame (en dan niet als pluspunt). Als er een keuze is tussen een dame van 160 gram en een van 210 gram, zou ik toch eerder voor die van 160 gram gaan, mits ze natuurlijk in goede conditie is.
Roza - Rosa Aurata gaat samen met Sine Cera Hamsters! -- & Beertje & Wanda & Nisa & Lola & Abby en haar 10 prachtige babies!
CrazyCatLady

Bericht door CrazyCatLady »

Je verwoord het goed Roza, zo denk ik er ook over! :)
Denise
Leeftijd: 35

Bericht door Denise »

Ik vind dat een gewicht absoluut bij een hamster moet passen. Maar wat ik eigenlijk belangrijker vind is dat het voorkomen wordt dat er super grote hamsters gefokt gaan worden. Daarom heb ik er toen der tijd ook voor gekozen om Izoula te laten dekken door een iets lichter mannetje zodat de aanleg om iets zwaarder/groter te zijn in de lijn van Izoula en Taylor weer enigszins gelijk is getrokken door het inzetten van Tristan, die wat kleiner en lichter was maar zeker mooi sterk en gezond!

Zodra je een 200+ mannetje inkruist met een 200+ vrouwtje kan je er bijna zeker van zijn dat alle ukken ook rond dat gewicht zullen gaan zitten. Heel goed te voorkomen of terug te brengen door dus een ander mannetje in te zetten. Hamsters moeten hamsters blijven en geen verkapte Cavia's. Das mijn mening.
http://hamstery-indigo.nl/
Pootje van Syrtjes Na'vi en Merlijn! <3
Voor altijd in herinnering: Puppel, Izoula, Yuna, Noxx, Cavia, Eldin, Lotus en Moltar †
Simone-de-hammie
Hamsters: 21
Leeftijd: 35

Bericht door Simone-de-hammie »

Ik probeer hier hamsters boven 150 en beneden de 190 te fokken
200 en daarboven vind ik ongezond.

Ik geloof in de theorie dat je de beesten wel snel groter krijgt maar de ingewanden het dan niet meer trekken, zoals bij grote honden bijv.
[url]=http://www.geelkerkenwever.webklik.nl[/url]
Hamstery Geelkerken-Wever
Gabriëlle
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Ik denk dat ik degene ben met het meeste ervaring met grote hamsters ;). Ik vind grote hamsters zelf mooier dan kleintjes, maar ik fok niet specifiek op formaat, dat een hamster stevig en gespierd is, goed in elkaar zit van bouw, gezondheid en karakter vind ik veel belangrijker dan het daadwerkelijke formaat.

Er werd ergens een vergelijk met wilde hamsters gemaakt, dat wilde hamsters helemaal niet zoveel wegen, maar wie weet hoe groot een wilde hamster kan worden als deze aan beter voedsel kan komen? En nog een vergelijk met wilde hamsters, de korenwolf blijkt met gewicht ergens tussen de 150 en 500! gram te kunnen zitten.

Ik denk ook dat je een hamster door middel van voedsel niet groter kan krijgen dan deze genetisch is, maar door slecht te voeren wel kleiner kan houden. (Net als dat je van een chihuahua geen Duitse dog kan maken door 'm heel veel voer te geven, maar andersom zal je ook niet echt lukken :lol:)
Ik denk zelf dat goede voeding en dus niet, vette voeding! bij draagt aan de grote van de syren. Ik denk hoe slechter de moeder zowel voor als tijdens haar nest gevoerd word hoe kleiner de jongen en ook dat als de jongen van grote ouders slecht gevoerd worden ze kleiner blijven. Maar ook genetisch zullen er vast lijnen zijn die nooit over een bepaald gewicht komen hoe goed je ze ook voert (al ben ik die nog niet tegengekomen).

Ik heb met een paar nesten de proef op de som genomen en deze amper brinta etc. bijgevoerd en alleen het voer wat de andere hamsters normaal krijgen + zoveel groente en fruit als ze op kunnen, en ze werden nog net zo groot, alleen had ik het idee dat de hamsters die niets extra's kregen iets meer in gewicht terugvielen zodra ze bij de nieuwe eigenaren waren. Maar toen ik vroeger nog niet zoveel groente en fruit gaf, bleven de hamsters wel opmerkelijk kleiner.
Ik vind wel dat jonge hamsters dikker mogen zijn dan een volwassen dier, ze zijn nog in de groei en verhuizen, krijgen andere voeding en leefgewoontes en dat kost vaak veel energie waarvoor ze van mij best wel wat reserve mogen hebben.

Van lengte van leven heb ik geen opmerkelijk verschil gemerkt tussen de formaten hamsters, de grote van 225 konden net zo gezond oud worden als de kleinere van 150 gram. Sterker nog ik heb syrische hamsters gehad van 90 gram die ruim 2,5 werden en syren van 250 gram die ruim 2,5 werden en alles daar tussenin, dus ik denk niet dat bij syren de gezondheid en lengte van leven zo makkelijk aan het formaat te koppelen is.

Met jonge hamsters is de 2x het aantal dagen dat ze oud zijn een leidraad geen verplichting, die overigens door Marian die toen der tijd voornamelijk grote syren fokte is opgesteld, maar het word nu gezien als een soort verplichting jonge hamsters moeten rond dat gewicht zitten anders zijn ze te licht of te zwaar, ik vind dat je meer naar het nest zelf moet kijken, hoe zien de jongen eruit hoe voelen ze aan, dat is veel belangrijker dan alleen het gewicht.
Sjenien88
Leeftijd: 38

Bericht door Sjenien88 »

Ik hou het gewicht van mijn hamsters ook bij, maar ik vind het wel belangrijk dat de hamsyers er gezond en goed uitzien.

Qua gewicht van ukken, de ukken die uit een nest van 4 komen zullen toch altijd wel.zwaarder zijn dan de ukken die uit een nest van 14 komen, of zie ik dat verkeerd?

En de dagen x 2 als berekening van het gewicht vind ik zelf een beetje achterhaald als ik eerlijk ben. Want tot wanneer geld dat? Tot 6 weken.of 6 maand. Een uk die met 6 weken 50 gram weegt is misschien wel iets te licht, maar daarnaast een uk die dan 100 gram weegt weer te zwaar. De ene is hyper en de andere heel rustig...

Misschien snap ik hem ook wel gewoon niet zo goed hoor...
Liefs Janine,
Never gonna forget you

Rust zacht liefjes
Echo
Leeftijd: 34

Bericht door Echo »

Ik ben geen fokker, maar ik vind het ergens wel zorgwekkend dat hamsters stilaan maatje cavia worden... Hamsters moeten hámsters blijven en geen cavia's worden. Akkoord, voor een bepaalde hamster kan 240g een ideaal gewicht zijn en dan is hij/zij niet te dik, maar wél te groot naar mijn mening.
Verder sluit ik me aan bij Roza.
Ik vind dit topic ergens wel geruststellend, maakt duidelijk dat niet iedereen formaatje-cavia-hamsters wil fokken.
Groetjes van Nina en Hannibal.
Dag José, Henna, Feline en Uuft...
MarkNMC

Bericht door MarkNMC »

Ik probeer mijn dames vaak voor de fok iets af te laten vallen, showgewicht zie ik ze het liefst zo rond de 170-180 gram en voor de fok iets lager. natuurlijk zijn er soms uitzonderingen die gewoon groter worden of juist kleiner blijven. onder de 150 gram gaat er hier in ieder geval geen één de fok in
fokker van Campbelli dwerghamsters in wit roodoog, wildkleur, blauw-wildkleur en geel-wildkleur donkeroog en syrische hamsters in goud, creme do, mahonie en donker sepia
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

En hoe denken jullie dan over Engeland? Ik weet dat zij het NL-formaat syr erg klein vinden. Dat betekent toch niet dat zij ongezonde hamsters fokken?
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

wow, nou ben ik wel erg benieuwd Mark wrm juist voor de fok een dame moet afvallen?
ik vind het persoonlijk erg krom, aangezien een zwangersschap veel energy en voeding stoffen vereist en juist dan een reserve aan het lijf alleen maar goed is.
tijdens de zoogperiode zie ik vaak dames eerst 3 weken erg afvallen hierdoor en als je dan zegt dat ze daarvoor juist al voor jou moeten afvallen van 170 naar 150 dan krijgen ze het nog zwaar bij je.

ik vind 150 tot 180 mooi streef gewicht in mijn fokdoelen, soms zijn er uitschieters erboven maar niet veel en zeker geen hele nesten.
jongen van 5 weken zitten dan meestal rond de 80+ gram wat al 10gram boven het gemiddelde ligt als je de formule erbij pakt.
ik hoor hier zeggen dat de formule achterhaalt is of dat het gezien word als een plicht maar zo zie ik het absoluut niet.
de formule berekend voor mij een gemiddelde en is een leidraad, zelfs een reminder van wat uk op die leeftijd in ieder geval moet wegen.
sommige zitten er op leeftijd net onder andere er al boven. voor beide geen punt als ze al vanaf het begin kleiner of groter zijn.
verder moet je op het oog kunnen zien of een jong erg groot is en daarom boven het gemiddelde zit of te vet is en daarom boven gemiddelde zit.
het is de algehele conditie en verhoudingen.
dit over gewichten.
nu over groot formaat 'cavia' hamsters, een dame van 220gram kruisen met man van 160+ gram(wat ik niet klein kan noemen voor een man) lijkt mij niet van invloed op de maat van de jongen en zul je daar geen kleinere jongen uit gaan verwachten. je fokt dan als nog gericht op groot formaat vind ik.
ik heb geen bewijzen dat groot formaat beduidend ongezonder zijn of klachten krijgen erdoor, maar ik vind het niet gezond ogen.
ik vraag me af of er dan wel een grens is of waar het ophoud, bij 250gram, over paar jaar 300gram wat dan door groot formaat fokkers als normaal gezien word? ik denk dat je het ras voor zichzelf ook wel moet beschermen om door invloeden van buitenaf(de mens) niet de pan uit te reizen.
net zoals je chihuahua's moet beschermen niet te klein te willen fokken.

@ nella: kun je even voor de leken vertellen wat in UK de gewichten/maten daar "normaal" zijn vermelden erbij?
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

Dat moet ik echt navragen want syrenstandaarden ben ik niet in thuis. Maar syren van boven de 200 zijn daar redelijk normaal volgens mij.
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
Plaats reactie