Geen zaagsel, geen corbo, maar wat dan? Oplossing gevonden

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Limbolandertje
Leeftijd: 37

Geen zaagsel, geen corbo, maar wat dan? Oplossing gevonden

Bericht door Limbolandertje »

Hoi lieve iedereen

Ik zit met het volgende probleem.
Wanneer ik mijn syr op zaagsel zet vind ik dat ze zich wel heel veel krabt. Een echte allergie wil ik het nog niet noemen maar overgevoelig toch zeker. Krabt bovengemiddeld veel. Daar komt bij dat ik zelf wel allergisch ben voor het zaagsel. Dat word ook steeds een beetje erger.
Dit alles was voor mij reden om over te stappen op corbo. Prettig spul. In de zin dat ik er niet op reageer en de hamster duidelijk minder zit te krabben. Daarnaast ontstaat er bij graven minder snel een berg die over de rand van de kooi heen gaat. Nog een pluspunt dus. Overduidelijk nadeel: de standaard van het wieltje trilt (als ze er volle snelheid in gaat rennen) en zakt dan langzaam weg in de corbo tot het randje van het wiel over de corbo gaat schuren. Dat geeft de hele nacht een helse fluittoon. Ik heb al een plankje onder het wieltje gelegd maar daar trilt het wiel gewoon vanaf. Ik gebruik een wodent wheel voor degene die zich dat nu afvragen.
Mijn vraag is nu: weet iemand een bodembedekking die hypo-allergeen is, maar meer de structuur/consistentie heeft van zaagsel? Zodat ik niet tot in het holst van de nacht dat wieltje lig te vervloeken :evil:

Alvast bedankt

Liefs Mila en limbolandertje
Laatst gewijzigd door Limbolandertje op 02 apr 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

:¨·.·¨:
`·.Benson + Oliver

†R.I.P Finn, Jip, HH's Camila, Mila, Syd, Mozes, Dobby†
Sannah.
Leeftijd: 28

Re: Geen zaagsel, geen corbo, maar wat dan?

Bericht door Sannah. »

Natural supasoft bedding, misschien?
Ook wel bekend als Russell Bedding. Is erg fijn spul, heel zacht en ze graven er prachtige tunnels in. Het is een soort heeel erg fijn gehakselt stro en hooi. Het is heel natuurlijk en zacht. Het stoft niet. :)
Liefs Sannah
&
katten Jip&Janneke en paardje Kamillo

Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
Natascha.90
Hamsters: 1
Leeftijd: 35

Bericht door Natascha.90 »

Ik gebruik zelf hennepvezel, maar dat is nog vrij stoffig. Verder vond ik cosindri geweldig, maar is wel iets prijziger. Maar dat heeft niet echt de structuur van zaagsel. Het is lekker zacht en heeft de kleur van karton.
Faith
Samantha.
Hamsters: 0
Leeftijd: 33

Bericht door Samantha. »

Ik heb een natuurlijke bodembedekker die me erg goed bevalt. 2,79 voor een zak van 10L heb ik betaald, het is van vitakraft maar weet niet of het in nederland te verkrijgen is. Het is wel te bestellen. Alles is gedroogd en er zit dit in: mos, gras/hooi, bladeren, boomschors en veel meer. Het is niet schadelijk voor je hamster. En je kunt eventueel ook hooi ertussendoor doen zodat het beter meewerkt als je hamster graaft. :)

http://www.fressnapf.de/shop/ueberstreu ... erland-10l
People come and go but horses leave hoof prints on your heart.

In memorian: Bijoux † Jabari † AdeBayo † Djeger † Amaranthos † Vanity † Seraphim † konijn stamper † Aloysius †
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

je zou het wiel ook gewoon vast kunnen zetten dmv deuvels die je op je plank plakt. dan wandelt je wiel niet meer ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
Ephiny
Hamsters: Pepe, Frits en Ollie

Bericht door Ephiny »

Of een kartonnen deksel met opstaande randen, dan kan het er ook niet af trillen...
Limbolandertje

Dat zou inderdaad kunnen maar ik ben geen fan van lijm gebruik in de kooi. Daarnaast demt de bodemdekking het geluid van het wieltje beter dan een plankje.
Nee hij kan niet uit een kartonnen doos rammelen, maar wel tegen de rand aan met een beetje pech.
Bodembedekking moet ik toch hebben hypoallergeen dus een andere zoeken vind ik niet erg en het gemakkelijkst :D
Is van die van de vitakraft echt hypo allergeen? Want er zitten verschillende dingen in waar ik in de niet gedroogde variant niet tegen kan :razz: als het zo is is hij in elk geval niet heel duur. Das wel prettig.
Ga nu even de Russell bedding en cosindri bekijken.
`·.Benson + Oliver

Samantha.
Hamsters: 0
Leeftijd: 33

Bericht door Samantha. »

Alles is gedroogd, ik kan er straks wel even een foto van maken als je wilt? Het ruikt ook echt naar bos.
En het stoft eigenlijk niet, ikkan zelf niet tegen erg stoffende bodembedekking dus dit was de ultieme uitkomst. :)
People come and go but horses leave hoof prints on your heart.

In memorian: Bijoux † Jabari † AdeBayo † Djeger † Amaranthos † Vanity † Seraphim † konijn stamper † Aloysius †
Limbolandertje

Jaa das wel een idee want door die zak heen is het moeilijk kijken. Alvast bedankt! :D
`·.Benson + Oliver

Natascha.90

Heb je cosindri kunnen vinden? Anders kun je hier kijken: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=3&t=99341
Dani zit in haar wieltje met haar bolle wangen en daar zit nog cosindri in.
Faith
Limbolandertje

Hihi die wangetjes :+: ziet er inderdaad echt karton achting uit. Maar het was wel zacht toch?
`·.Benson + Oliver

Natascha.90

ja het is heel zacht. en in de verpakking is het luchtdicht zeg maar, maar als je het uit de verpakking haalt dan heb je in een keer meer dan je dacht;) en ze kunnen er lekker in verstoppen enzo.
Ja dani rent iedere keer met zulke wangen in dr radje:P ik ga op reis en ik neem mee: mijn eten! en ik kom weer bij dezelfde halte uit haha.
Faith
annieaardbei
Contacteer:

Bericht door annieaardbei »

Wat je anders nog zou kunnen nemen maar dat is helaas niet zacht zijn beukensnippers.
Hamstery Merci
xx Anouk en de parkietjes, nijntjes Tess en Beer, poezel Trix en paard Rakesh
Rust Zacht mijn schatjes..
Limbolandertje

Ja honderd procent zeker of het een allergie is bij de hamster ben ik niet. Ze krijgt geen rare kale plekken ofzo. Maar ze krabt zich wel ongans de hele nacht. Vind ik toch vreemd. En bij corbo heeft ze dat dus niet. Bij de zoekfunctie was ik al thumblefresh tegen gekomen, maar als ik die wil bestellen kom ik verpakkingen tegen waar heel wat anders op staat. Is dat van naam gewijzigd of zoiets? :-? Ik zou natuurlijk gewoon iets kunnen kiezen en uitproberen. Maja. Vind het zo zonde geld als het niet werkt. Vandaar dat ik even op jullie ervaring teer ;)
`·.Benson + Oliver

Limbolandertje

@ silvia vandaar :muur: snapte er al helemaal niks van.
@ samantha volgens mij heb ik jou spulletje in het Nederlands gevonden :D http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... raft/23451

Dus even kijken
- Het vitakraft Is natuurlijk, zijn goede recensies van te vinden, maar staat niet op sites niet als hypoallergeen
- Russel bedding stoft niet en is beter voor de luchtwegen. Is wel gemaakt van stro waar ik over het algemeen niet tegen kan
- Cosindri zacht, van natuurlijke pulpvezels en omschreven als hypoallergeen. Maar vrij prijzig.
- minihemp Gaat lang mee en is meerdere malen ontdaan van stof. Zou dus goed moeten gaan.
- Thumblefresh evenals cosindri hypoallergeen maar vrij prijzig

Ik neig het meest naar 1 van die laatste drie.
`·.Benson + Oliver

Plaats reactie