[campbelli] Frisdranken nest: Chocomel x Fristi - update pg4

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

[campbelli] Frisdranken nest: Chocomel x Fristi - update pg4

Bericht door Nona »

En toen was er ineens een nestje campbelli's! Geen bewuste keuze, een ongeluk, maar daarom zal er niet minder goed voor gezorgd worden natuurlijk. Mama Chocomel is met Exoknaag naar mij toe verhuisd vanuit een opvang. Deze opvang had niet goed op de data gelet en dacht onthouden te hebben dat Chocomel, die samen in 1 kooi met mannetje Fristi opgehaald is, al enige weken apart in de opvang zat en dus niet meer zwanger kon zijn. In werkelijkheid was dat dus veel korter en is zij zwanger hierheen gekomen. Ik wist dus helemaal niet dat mijn meisje mogelijk drachtig was of kon zijn, ze is niet bij gevoerd, woont in een totaal niet uk-veilige traliekooi en het arme ding is bovendien veel te oud om nestje nummer weetniethoeveel te krijgen. Arme dame :( Maar nu ik eenmaal van de kleintjes af weet ga ik natuurlijk mijn uiterste best doen om mama en haar kroost de best mogelijke zorg te bieden!

((Foto's gemaakt door Minimi))

Chocomel
Afbeelding
Afbeelding
Mama Chocomel is een, zoals haar naam al verraad, chocoladekleurige campbelli. Ze is een jaar oud en we weten helaas niet hoeveel nestjes het arme meiske al gehad heeft in haar leventje. Gelukkig kan ik garanderen dat dit haar laatste nestje word en ze hierna fijn met pensioen gaat en natuurlijk lekker hier bij mij blijft wonen.

Fristi
Afbeelding
Afbeelding
Papa Fristi is een gevlekt mannetje, de foto's zijn niet heel duidelijk maar ik gok een wildkleurtje. Fristi woont nog steeds bij Minimi, vandaar dat het voor mij vooral een gok is. Fristi is ook ongeveer een jaar oud en heeft totdat hij in de opvang kwam met Chocomel samen geleefd. Mama heeft hem steeds geprobeerd te verjagen als ze weer zwanger was, wat heeft geresulteert in de nodige vechtpartijen, vooral van haar richting hem. Ook dit mannetje heeft dus al genoeg mee gemaakt :(

Ik weet dus niks van de achtergrond van deze hamsters, Chocomel en Fristi zouden net zo goed familie kunnen zijn. Over de gezondheid en levensverwachting van de kleintjes kan ik dan ook niks zeggen. Ik hoop in ieder geval heel hard dat de ukjes gezond opgroeien en een fijn lang leventje krijgen waarin ze geen ellende zoals dit meer mee hoeven te maken. Wanneer de geslachten bekend zijn zal ik ook uitzoeken hoeveel en welke ukjes dan eventueel op zoek zijn naar een goed nieuw huisje. En als ze die niet vinden blijven ze vanzelfsprekend gewoon hier. Het was dan wel niet de bedoeling dat dit nestje geboren werd, en al helemaal niet hier bij mij, maar nu ze er zijn zal ik proberen ze het beste te geven :)
Laatst gewijzigd door Nona op 31 mei 2013, 15:35, 5 keer totaal gewijzigd.

Louserz
Hamsters: 1
Leeftijd: 31

Re: [campbelli] Opvangnestje Chocomel x Fristi

Bericht door Louserz »

Ach. Laat ons hopen dat alles goed verloopt :( Succes!
Groetjes van Louise en een pootje van Syrtje Ginger!
† Slaapzacht Knabbel, Babbel, Flint, Sokka en Blue.
Nona

Bericht door Nona »

Ik gok dat de kleintjes momenteel een dag of 4 á 5 zijn (ik weet niet precies wanneer ze bevallen is, aangezien ik hier een nestje Syrtjes heb die ook piepen dus het heeft een paar dagen geduurd voordat ik door kreeg dat er uit deze kooi óók gepiep kwam) en mama is qua gezondheid gelukkig niks te merken, ze doet het heel goed, dus dat is al een hele opluchting :)

Om haar maakte ik me natuurlijk vooral zorgen, zwangerschap en bevalling is gewoon zwaar en ik vrees dat deze dame al aardig wat nestjes heeft gehad. De vorige eigenaar kon bevestigen dat ze in elk geval 1x eerder zwanger is geweest, maar gezien haar gedrag naar de vader toe denk ik dat ze vaker zwanger is geweest en de ukken heeft geruimd omdat ze zich niet veilig voelde.

Nu hopen dat ze het zo goed blijft doen en dat ook de kleintjes goed en gezond opgroeien! Heb haar gisteren meteen bijgevoerd met een hele lading lekkers en een handje extra basisvoer erin gegooid.
Clover
Hamsters: Hamsterloos
Leeftijd: 40

Bericht door Clover »

Dat is schrikken Nona. Geluk bij ongeluk dat ze dan bij jou zijn geboren. Hopelijk groeien ze goed op en weet mama ze alle zorg te geven nu ze zelf ook eindelijk 'rust' heeft, of nouja... haar rust komt helaas pas nadat de jongen op zichzelf zijn.
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi
melissa&puk
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door melissa&puk »

Jeetje! Dat was niet helemaal de bedoeling. Gelukkig zitten ze goed bij jouw :)
Toch nog veel 'plezier' met het nestje :)
Groetjes van Melissa en de hamsters van Hamstery Paradise <3
Eeyore
Hamsters: 6
Leeftijd: 31

Bericht door Eeyore »

Wow onverwachts! Maar goed dat ze bij jou zitten en hopelijk zal het allemaal goed verlopen!
Trotse huisdierslaaf van katten Joep en Nienke, cavia's Rozie, Oscar, Mop, Knuffel en Domino, syren Astolat en Jamelia en de ratten Carolus, Lucius en Merlijn.
Limbolandertje
Leeftijd: 37

Bericht door Limbolandertje »

Net wat de rest zegt. Ze zit dan wel op een goede plek die arme oude mama. Stel me al voor dat ze hier was geweest. Ik zou van toeten of blazen weten en dat zou dan helemaal een ramp voor mams zijn geweest. Succes met het nestje
:¨·.·¨:
`·.Benson + Oliver

†R.I.P Finn, Jip, HH's Camila, Mila, Syd, Mozes, Dobby†
Jenna
Hamsters: Lexi en Archimedes
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Jee, dat is schrikken. Maar ook ik ben ervan overtuigd dat ze niet op een betere plek geboren hadden kunnen worden, dan bij jou :)
Succes met het moedertje en natuurlijk de ukkepukken!
♥ Liefs Jenna, Miek en mini (e.t.a. 10-2018) ♥
♥ Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
isabelalala
Hamsters: Gaia

Bericht door isabelalala »

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je pas na 4-5 dagen merkt dat je hamster een nest heeft. Hoeveel heb je er dan zitten, dat je dat niet doorhebt?
groetjes van Isa en Gaia

Dag lieve Myra en Belletje
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Nou, moederhamsters houden hun ukjes over het algemeen ERG goed verborgen voor de buitenwereld, dus dat ze er zijn merk je die eerste 1,5 week alleen maar aan de piepjes van de babies. Maar als je nog een nestje hebt, vallen die piepjes totaal niet op (want die andere ukken piepen ook), dus vind ik het helemaal niet gek dat je dat niet meteen merkt. Zeker niet als je het gewoon absoluut niet verwacht en dus niet speciaal met je oor bij dat hok naar piepjes zit te luisteren. Als je geen andere ukken hebt, zal het wel meteen opvallen natuurlijk, want dan zijn er opeens piepjes terwijl die er niet horen te zijn. Maar met wel andere ukken vind ik het echt vrij logisch dat het niet dircet opvalt, en vind ik je opmerking (die een beetje overkomt alsof dit een kwestie van nalatigheid is van Nona's kant, of van onvoldoende aandacht door een teveel aan dieren) eigenlijk vrij ongepast.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
isabelalala
Hamsters: Gaia

Bericht door isabelalala »

Een dag, ok. Misschien 2 als je het zelf toevallig druk hebt. Maar 4-5? Dat geloof je toch zelfniet?
groetjes van Isa en Gaia

Dag lieve Myra en Belletje
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Heb je nou gelezen wat ik schreef? :?
Het gaat volstrekt niet om druk hebben, het gaat erom dat de meeste moederhamsters hun ukken zodanig verstoppen dat je er niets van ziet, en de piepjes van jongere ukken behoorlijk in het niet vallen bij die van oudere ukken die ook aanwezig zijn (die piepen namelijk ook, en nog een stuk harder). Als er geen andere ukken zijn, valt het acuut op, en zou ik het met je eens zijn, maar zijn die er wel dan valt het alleen op als je echt toevallig met je oor bij die kooi zit op het moment dat er gepiept wordt door de ukjes. En als je dit colstrekt niet verwacht ga je natuurlijk niet elke dag uitgebreid bij elke kooi luisteren of daar gepiept wordt...
Maar goed, laat maar, geloof vooral wat je wilt, je bent toch niet te overtuigen. Wel grappig dat je dit (voor zover ik weet zonder of met nauwelijks nestjes-ervaring...?) zoveel beter weet en weet te insinueren dat ik onzin klets (en Nona slecht voor haar dieren zorgt)... :? Was jij niet degene die vond dat mensen hier hun oordeel te snel klaar hadden...? Misschien dan ook even naar jezelf kijken.
Laatst gewijzigd door Knorretje op 20 apr 2013, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Nona

Bericht door Nona »

Moeder heeft ze inderdaad goed verstopt, de kooi heeft een dikke laag bodembedekking en daar heeft ze ze gewoon onder gestopt in een soort gangenstelsel. Campbelli's graven graag dus dat gedrag was niet vreemd. Ze was niet echt verandert in omvang, had geen nest gebouwd waardoor ik iets kon vermoeden, de bodembedekking is overal even hoog, geen berg of kuil etc. Ook haar gedrag was voor de bevalling niet anders dan nu. Ze is sowieso 's avonds heel laat en 's morgens heel vroeg het actiefst, dan lig ik vaak al/nog in bed. Ik ga mijn dieren ook niet overdag steeds lastig vallen als ze slapen ofzo, de kooien staan dan ook niet in de hoek waar ik overdag meestal zit, je hoort de geluiden dus van een afstand en de piepjes kwamen uit dezelfde richting als het nestje waar ik vanaf wist. Ik heb namelijk dus 1 nestje Syrtjes momenteel en die kooi stond ernaast, dan kun je aan de andere kant van de kamer echt niet beoordelen dat het uit de kooi ernaast komt, enkel uit welke richting. En ik had dus steeds in de nacht piepjes gehoord, of als ik aan de andere kant van de kamer zat. 

Er was mij niet vertelt dat ze mogelijk zwanger kon zijn door de opvang die haar herplaatst heeft, dus dan vind ik het niet raar dat ik er gewoon vanuit ga dat de Syrtjes aan het piepen waren, dat was het enige nest wat ik had gepland en vanaf wist. Ik had nooit verwacht dat Chocomel zwanger kon zijn, de opvang had zich vergist in de datum en heeft me dus ook niet vertelt dat dit kon, Minimi was ook erg geschrokken van het nieuws. Toen ik voor deze kooien stond op het moment dat mama bij me kwam kijken riepen de kleintjes mama terug en toen merkte ik inderdaad gelijk dat het uit die kooi kwam en niet die van de Syrtjes. 

Bovendien weet ik niet eens zeker hoe oud ze zijn, wie weet waren ze maar 2 dagen, de leeftijd is een schatting op basis van de glimp die ik van de kindjes heb opgevangen, ik heb niet met m'n handen in het nest zitten rommelen ofzo en niet uitgebreid gekeken. Als de oogjes open gaan zal ik pas bevestiging van de leeftijd krijgen. Dit topic is ook een dag na ontdekking pas gepost, omdat ik eerst de opvang op de hoogte wilde brengen, dus mijn gok is 3 à 4 dagen toen ik ze ontdekt heb, vind ik gezien de situatie dus helemaal niet zo absurd lang. 

Ik heb 11 volwassen hamsters, geen enorm aantal dus en ze krijgen allen dagelijks hun portie aandacht :) dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken dat ik een aantal dieren heb wat ik niet aan kan, dan zou ik ook zeker geen Hamstery hebben. Mijn dieren zijn namelijk in de eerste plaats huisdieren waar ik stuk voor stuk gek op ben en tijd mee wil doorbrengen, dus ik zal nooit meer dieren hebben dan waar ik tijd voor vrij kan maken.
Natascha.90
Hamsters: 1
Leeftijd: 35

Bericht door Natascha.90 »

Goedzo nona:) en het komt helemaal goed bij jou.
Faith
Limbolandertje
Leeftijd: 37

Bericht door Limbolandertje »

Je doet het honderd keer beter dan ik zou kunnen nona! Ik snap helemaal wat je zegt. De ukjes zitten goed bij je dat geloof ik helemaal (en ik zeker niet alleen ;) )
:¨·.·¨:
`·.Benson + Oliver

†R.I.P Finn, Jip, HH's Camila, Mila, Syd, Mozes, Dobby†
Plaats reactie