[Bange hamster] Hoe zorg ik ervoor dat ze op haar gemak is?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Vladimir.
Hamsters: Vladimir, Mila
Leeftijd: 34

[Bange hamster] Hoe zorg ik ervoor dat ze op haar gemak is?

Bericht door Vladimir. »

Hey allemaal :)

Afgelopen maandag heb ik bij Lisa mijn nieuwe hamstertje opgehaald; Lily! (Scroll naar beneden voor een foto :-) )
Ze is heel mooi en eet heel goed! Het enige dingetje waar ik me een beetje zorgen om maak is dat ze telkens begint te krijsen en (zelfs) op haar ruggetje gaat liggen als ik met mijn hand de kooi in ga. Ik had al bedacht dat ze waarschijnlijk een paar dagen nodig heeft om helemaal te wennen aan haar nieuwe kooi én aan het wonen zonder mams en haar zusje, maar toch maak ik hier een topic over aan omdat ik nog niet eerder heb meegemaakt dat een hamster steeds zo van me schrikt en rond gaat rennen als ik haar voorzichtig wil pakken.

Dus wat zou ik hieraan kunnen doen? Iedere keer als ik zie dat ze wakker is ga ik even kijken of ze nog voer heeft (alles is steeds op :P ze hamstert denk ik veel) en ik geef haar altijd een pitje, een rozijn of stukje appel. Verder heb ik haar pas twee keer opgepakt omdat ze dat echt nog niet lijkt te willen. Aaien probeer ik wel zodra ik haar eerst wat lekkers gegeven heb en dat ging net al wat beter. Ze bleef redelijk rustig zitten omdat ze bij haar voerbakje zat. :)

Ik weet zelf niet zo goed of ik haar nu juist wel veel moet proberen op te pakken, want het leek me dat het averechts werkt als ik haar tegen haar zin in op ga pakken. Ze is wel nieuwsgierig, maar zodra ik te dichtbij kom wordt ze bang.

Ik zou graag jullie advies krijgen. 8)

Afbeelding
(Dit is ze! Deze is net gemaakt toen ik haar wat te eten kwam geven)

Kako se to kaze na hvratskom?
Charlotte09

Re: [Bange hamster] Hoe zorg ik ervoor dat ze op haar gemak

Bericht door Charlotte09 »

Ik zou haar de eerste paar dagen even met rust laten. Alles is nieuw voor haar. Haar laten wennen aan de omgeving, geluiden, kooi e.d. zijn belangrijk. Je kunt wel voor de kooi gaan zitten en rustig tegen haar gaan praten.

Persoonlijk zou ik haar pas gaan optillen, als ze gewend is aan alles. En vooral een beetje gewend is aan jou en jou hand in de kooi.
LoloKoekiix
Hamsters: Lolo & Koekii
Leeftijd: 23

Bericht door LoloKoekiix »

Bij mij was het gegaan toen ze in een kleine ruimte was en op me hand kwam zitten om iets lekkers te gaan eten.
Dat kun je misschien doen :wink:
Rust Zacht Lolo My Princess
04×03×'11 - 29×01×13
Vladimir.

Bericht door Vladimir. »

Een late reactie, maar bedankt allebei! :)
Ik ben nog steeds rustig aan aan het proberen haar tam te maken. Ze vloog me net weer aan toen ik met m'n hand de kooi in ging.. Oppakken is dus niet echt een optie. Maar ik blijf haar voorzichtig zonnebloempitjes en andere dingetjes voeren (aangeven).

Meer tips zijn welkom, beste forumleden. :zwaai:
Natascha.90
Hamsters: 1
Leeftijd: 35

Bericht door Natascha.90 »

Als ze zo bang is zou ik haar niet zomaar oppakken. Probeer haar eerst de associatie te geven Jij= lekkers, jou hand= lekkers.
Mijn dino beet mij ook, niet uit angst maar gewoon om te knabbelen. Ik kon hem dus ook niet uit de kooi halen met mijn hand. Ik haal hem tegenwoordig met een bakje er uit. Dan zet ik het bakje voor de deur en gooi er wat lekkers in en dan klimt hij er zelf in. Ik laat hem in de ren lopen en vandaaruit kan ik hem wel weer met mijn hand vervoeren naar de kooi.
Maar ik zou hier allemaal minstens 2 weken mee wachten. Geef haar de tijd om te wennen. Praat veel tegen haar, geef haar vaak lekkers als je in de buurt ben. Als ze het nog niet wil aannemen leg je het voor haar neer. Uiteindelijk zal ze het aanpakken. Als ze bij het deurtje gaat staan, met kom maar op met dat lekkers dan kun je met dat bakje gaan proberen.
Ik zou dus even niet met je hand in de kooi gaan om haar te aaien/ op te pakken, maar om even wat dingetjes recht te zetten. Kijken waar ze haar voer hamstert, er zal inmiddels wel een hele berg liggen. Ze wordt vanzelf nieuwschierig, van hee wat moet dat in mijn kooi. Ook dan moet je haar niet gaan aaien!
Succes:)
Faith
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Valt ze aan of is ze bang? Twee weken wachten lijkt me zeker niet zinvol, ze is gewend iedere dag opgepakt te worden, alleen dan door iemand anders. Als je twee weken wacht, is ze dat al helemaal niet meer gewend. Ik ben iemand die vrij snel doorzet, dus gewoon oppakken, voor zover mogelijk dan. Als ze doodsbang is en ze bij iedere beweging 20 cm de lucht in vliegt en zich dan niet meer laat zien, moet je dat natuurlijk niet eens overwegen. Maar zolang ze niet wegvliegt als je eraan komt of haar probeert te pakken zou ik doorzetten.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Buerklin
Hamsters: Sir Alex en Lilly
Leeftijd: 36

Bericht door Buerklin »

Volgens mij is dit een zusje van mijn Chrisje. Uit het nestje van Emmy en Oscar? In dit geval, gewoon doorzetten, haha. Ik heb Chrisje vandaag ook opgehaald en hij is ook zo'n aansteller. Krijst als een gek. :razz: Maar toen ik hem gewoon oppakte was het over en was hij super lief en rustig op de hand. Dus ik denk dat je gewoon moet doorzetten zoals Lianne ook al aangeeft.
Groetjes van Marischa, Sir Alex, Lilly, Maya en de belli's Jipje en Guusje
.:Frances:.
Hamsters: George en Jefferson
Leeftijd: 28

Bericht door .:Frances:. »

:P Ik dacht al, die lijkt veel op mijn Beer. Maar dat is dus z'n zusje, haha
Krijst ze alleen als je d'r oppakt of ook als je bij haar in de buurt bent? Anders kun je proberen gewoon je hand rustig in het hok te leggen met wat voer erop. Waarschijnlijk komt ze dan vanzelf naar je toe, dan leert ze ook dat jouw hand niet eng is en dat het alleen maar lekkers opleverd. Dat werkt bij Beer namelijk heel goed, die wordt al echt tam!
Groetjes Frances
Bellies George Washington en Thomas Jefferson
Ratjes Bruce en Chuck
Kat Lotje
En egeltje Cactus
Vladimir.

Bericht door Vladimir. »

Bedankt voor de reacties! Dit zijn hele nuttige tips. :)
Ik ga gewoon door met de 'voertechniek' met het aan geven. En dan af en toe (over een weekje misschien) met bakje en al oppakken.

Lillia, helaas vloog de gisteren wel van links naar rechts door de kooi toen ik met mijn hand in de kooi ging.. :(

En Buerklin, dat klopt helemaal! Was de jouwe het zwarte hamstertje dat als laatste bij Emmy bleef? Dan heb ik haar nog gezien namelijk! :D
Buerklin
Hamsters: Sir Alex en Lilly

Bericht door Buerklin »

Ik heb een zwart zwart ventje. Lisa heeft hem vorige week al naar Nona gebracht. Dus ik denk niet dat hij de laatste was bij haar. Maar hij is ook echt een held op sokken hoor. Krijsen tegen een stukje appel. :lol: maar zodra je hem hebt opgepakt is het over en is het echt al een lief tam knuffeltje. Dus ik denk dat het bij die van jou ook wel goed komt!
Groetjes van Marischa, Sir Alex, Lilly, Maya en de belli's Jipje en Guusje
Vladimir.

Bericht door Vladimir. »

Ah! Dan heb ik 'm niet gezien. Hahaha, krijst 'ie naar eten? :P Dat doet Lily dan weer niet.. ze eet echt aan een stuk door!
Vanmiddag ging het al wat beter! Ze kwam minder bang over en rende niet meer voor me weg. Dus ik heb een tijdje tegen haar zitten brabbelen en stukjes eten gegeven. :)
Saar & Puck
Hamsters: Tess
Leeftijd: 43

Bericht door Saar & Puck »

Die laatste zwarte uit het nestje van Emmy is van mij! Ook zij (gisterenavond opgehaald en nog zoekend naar een passende naam...) is erg schrikachtig. Ze gaat wel op mijn hand zitten, laat zich goed oppakken, is ontzettend nieuwsgierig maar ze schrikt wel van geluiden of als we ineens te dichtbij komen. Ik pak haar wel af en toe op maar verder probeer ik haar met rust te laten. Moeilijk, want het is zo'n schatje!!! ;)
Vladimir.

Bericht door Vladimir. »

Kijk! Dus jij hebt de laatste! Dat was ook een leukerd. :D
Jammer dat ze een beetje het zelfde heeft als de mijne.. Bij mij gaat het soms ineens goed maar vandaag schrok ze weer van me. Vanmiddag sprong ze zelfs een stukje omhoog (!) in plaats van vooruit. Zag er wel heel grappig uit, dat heb ik een hamster nog nooit zien doen. :P Maar ik vind het ook wel zielig.. Maargoed, stukje bij beetje wordt ze geloof ik iedere keer een beetje tammer. :) Ik zeg wel altijd iets als ik de kooi open maak en als ik eten geef. Denk dat het toch wel iets helpt!

Ik heb trouwens ook moeite met een naam voor mijn hamster. Nu heet ze al een paar weken Lily, dus misschien houd ik het daar maar op.. :)
silent_force89
Hamsters: Nimf

Bericht door silent_force89 »

Wat je zou kunnen proberen is iets aandoen met een wijde mouw (van bijv. een ochtendjas) rustig ds mouw met je hand in de kooi laten zakken, meestal worden ze dan nieuwschierig en gaan ze uitzichzelf je mouw in. Eenmaal buiten de kooi laat je de hamster in je mouw hangen en houd je haar dicht tegen je aan, niets forceren, hoe vaker je dat doet hoe gewoner ze alles vind, en kun je haar voorzichtig proberen te knuffelen of iets lekkers geven (maar als Lily nog te bang is, zet je haar gewoon weer terug). Zo went ze aan je., en gaat ze je als het goed is steeds meer vertrouwen, zodat je haar op een gegeven moment gewoon kan pakken.
Het klinkt als een rare tip haha, maar ik heb dat ook met een hamstertje gedaan, ze was ook bang en krijste in het begin vaak. maar daarna is het een echte knuffel geworden.

succes!
Sid rust zacht lief vriendje 31-05-2013
Zen rust zacht mijn lieve meisje † 28-12-2012

Filmpje van Sid snachts http://www.youtube.com/watch?v=g3rsLp1NLLk
♥Nutella-lover♥
Hamsters: Nutella

Bericht door ♥Nutella-lover♥ »

Haha misschien een hele late reactie, maar hierboven^^ ik heb dit ook een keer geprobeert, alleen toen rende mijn hamster dus mijn mouw in naar mijn rug :(
Ik was alleen thuis en had geen idee hoe ik mijn hamster eruit zou moeten krijgen, ik heb haar toen maar gelokt met een snoepje dat ik naast me had liggen.
Het was wel even schrikken toen ze wegrende en ineens op mijn rug zat..
Always look at the bright side of life
Plaats reactie