Stoomreiniger voor terrarium

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Puzemuze
Leeftijd: 39

Stoomreiniger voor terrarium

Bericht door Puzemuze »

Een tijdje geleden heb ik een erg mooi terrarium gekocht voor mijn muizen (... en in de toekomst vast nog eens een chineesje :mrgreen:). Hij bevalt prima, al is hij wat log en kun je 'm niet zo heel makkelijk schoonmaken. Nu geloof ik het meestal ook wel als het op het oog een beetje schoon is en niet stinkt, ik ontsmet alleen bij ziekte of overlijden van een diertje. Maar omdat het muizenstel niet zo gezond is, heb ik dat al regelmatig moeten doen...

Tot nu toe heb ik daar dettol voor gebruikt, maar wat is dat een rotklus! :( Terrarium leeg scheppen, stofzuigen, sprayen met dettol-oplossing (die geur...), schrobben met een spons, dettol er weer uit poetsen met een natte doek, laatste resten wegwissen met een andere doek, en dan nog droogvegen zodat het glas niet vol vlekken zit. En dan laat ik het nog een beetje luchten voordat ik 'm weer vul, want ik wil natuurlijk niet dat de muizen stikken van de dettol-dampen. :roll: Dus uiteindelijk ben ik er vaak een hele middag mee bezig.

Maar nu zat ik dus een beetje te denken en te googlen, waarbij ik op stoomreinigers uitkwam. Die kun je blijkbaar ook voor barbecues, badkamers, wc's, etc gebruiken, en sommige reptielenhouders doen dat blijkbaar ook. De stoom heeft een temperatuur van zo'n 100 graden, waardoor 99% van de micro-organismen het loodje leggen.

Nu vraag ik me dus vooral af of dat handig is, en een goede investering. Zijn er hier misschien mensen die zo'n ding al gebruiken? Of heeft er iemand andere geniale tips voor het schoonmaken van terraria/aquaria, zonder vieze schoonmaakmiddelen en veel moeite?

Trotse verzorger van Russisch dwergenmeisje Chihiro,
muisjes Karaat, Obsi(diaan) & Agaat,
en parttime slaaf van poes Persephone
Lang leve alle knaagbeesten!
Mahumia

Re: Stoomreiniger voor terrarium

Bericht door Mahumia »

Ik weet dat er in het rattenwereldje een aantal mensen zijn die met stoomreinigers hun kooien schoonmaken, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
maddy
Hamsters: hammie

Bericht door maddy »

in mijn terrarium zat een slang met een kurken achterwand. met een wit poeder en water heb ik deze helemaal schoongemaakt. 1 keer alles goed nat maken en alle mini beestjes en andere vuiligheden verdwijnen. wel daarna nog 1 of 2 keer met normaal water schoonmaken.

het witte spul heb ik van me vriend gekregen, weet de naam niet maar kan ik wel voor je opzoeken.

moet er wel bij zeggen dat ik met teggellijm heb gewerkt na de reiniging dus het hoefte van mij ook weer niet 100%. alleen dat allee dingen van de slang weg waren en dat het kruk schoon was.
LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Bericht door LadyGuardian »

Dat witte spul.. Rook dat naar bleek? Want dan is het waarschijnlijk halamid. Maar dat is een nog ergere damp dan dettol...

Ik heb een stoomreiniger. Ik heb alleen geen terrariumbeestjes meer dus over het terrarium zelf kan ik niet veel zeggen. Over de stoomreiniger op glazen ramen wel. Deze maakt wel goed schoon, of het echt alles dood heb ik geen idee van. Maar het enige nadeel op glas is dat je het alsnog na moet wrijven als je geen vlekken wil.

Maar geen stank, snel droog en makkelijk in gebruik.

Nadeel is soms veel vocht en nawrijven.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Puzemuze

Bericht door Puzemuze »

Klinkt dan toch al beter dan met doeken heen en weer lopen sjouwen omdat het terrarium niet in de douche kan! Ik ben echt zwaar in de verleiding om zo'n ding te bestellen, ik houd jullie wel op de hoogte. :lol:

Halamid heb ik inderdaad nooit durven proberen, daar staat ook op dat je goed moet naspoelen - maar dat is dus juist ook bij die dettol zo onhandig. En als het nou maar 1x per jaar hoefde was dat prima, maar nu is het bijna elke week ontsmetten omdat de twee ex-voederdieren steeds afwisselend ziek zijn... :-(
maddy
Hamsters: hammie

Bericht door maddy »

oh als je het elke week moet doen dan is dat spul inderdaad niet handig. ik heb het wel dik een week laten drogen. (maar dat komt ook door luiheid).
Ik kan mij niet herinneren dat het stonk. nee want ik heb het een nacht laten zitten en het terrarium stond in de woonkamer. ga het vanavond wel navragen wat voor spul het was.

dat witte spul heb ik in een plantenspuit gedaan en vermengt met water. ging super snel en weinig werk. daarna nog 1 keer schoonmaken met een doekje en warm water en klaar.
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 34

Bericht door _mona_ »

Ik lees even mee, ik denk erover om een stoomreiniger te kopen.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Mirkku

Bericht door Mirkku »

Wij hebben er één, maar hij kan het vuil van de vloer in mijn studentenhuis echt maar nét schoon krijgen, soms net niet. Ok, als we het elke week zouden doen zou het wel beter werken denk ik :) Heb het nog nooit op iets anders getest maar op ramen klinkt eigenlijk best logisch.... Ga ik ook een keer proberen. Wij hebben de gele die je ziet als je 'stoomreiniger' intikt op google ;)
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

op het duitse forum gebruiken er meerdere mensen een stoomreiniger. Ik zelf heb er geen ervaring mee ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Bericht door LadyGuardian »

@Adinda: Ik denk ook absoluut dat het minder werk is. Het leeghalen en stofzuigen is iets wat je gewoon niet kan veranderen. Maar die stoomreiniger kan je gewoon er bij wijze van in hangen en dan de boel droog maken.

Ik heb een Shark van JML. Ik weet even het model niet meer, maar het is degene met vloerwisser en extra opzetstukken. Wij hadden hem hier voor de vloer gekocht, omdat het dweilen zo vervelend was. Maar ondertussen maak ik er van alles mee schoon, zeker op lastig bereikbare plekken.

De mijne was toen in de aanbieding bij de blokker, voor 99 euro.

@Maddy: Dan was het geen Halamid. Dat ruikt namelijk gewoon naar zwembaden.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Puzemuze

Bericht door Puzemuze »

Ik ben overtuigd, ik heb net een heel mooie Black & Decker besteld die je op zo ongeveer alles van plafond tot vloer kunt gebruiken. Dus vast ook terraria. :mrgreen:
Esty
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Esty »

Ik maak altijd alle hokken (terraria en aquaria) met dettol schoon, maar dat is per hok echt een kwartiertje werk? Gewoon oplossing maken in een spuitbus, inspuiten en met een doek weer schoon wrijven.
Ben wel benieuwd hoe de stoomreiniger bevalt.
Puzemuze

Bericht door Puzemuze »

Haha misschien hebben we andere terraria dan én zijn muizen viezer dan gerbils? Mijn terrarium heeft ook ingebouwde etages van glas, dus meer irritante hoeken. En ik wil echt zeker weten dat alle dettol(geur) eruit is vanwege de zwakke luchtwegen van de muizen, dus met 1x schoonwrijven ben ik er nog niet - maar dan zijn ook hun vieze vegen op het glas er nog niet uit. Het verbaast mij ook hoeveel schoner hamsters zijn in vergelijking tot muizen...

Maar goed, vandaag kan ik m'n stoomreiniger ophalen op het postkantoor! :-D
Mirkku

Bericht door Mirkku »

Vandaag in de aanbieding bij groupdeal ;-) moeten mensen nog even uitzoeken of t een beetje een goeie is of totaal neit, maar toch.

Heb je m al getest puzemuze? Hoe is ie?
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Plaats reactie