Een tijdje geleden heb ik een erg mooi terrarium gekocht voor mijn muizen (... en in de toekomst vast nog eens een chineesje

). Hij bevalt prima, al is hij wat log en kun je 'm niet zo heel makkelijk schoonmaken. Nu geloof ik het meestal ook wel als het op het oog een beetje schoon is en niet stinkt, ik ontsmet alleen bij ziekte of overlijden van een diertje. Maar omdat het muizenstel niet zo gezond is, heb ik dat al regelmatig moeten doen...
Tot nu toe heb ik daar dettol voor gebruikt, maar wat is dat een rotklus!

Terrarium leeg scheppen, stofzuigen, sprayen met dettol-oplossing (die geur...), schrobben met een spons, dettol er weer uit poetsen met een natte doek, laatste resten wegwissen met een andere doek, en dan nog droogvegen zodat het glas niet vol vlekken zit. En dan laat ik het nog een beetje luchten voordat ik 'm weer vul, want ik wil natuurlijk niet dat de muizen stikken van de dettol-dampen.

Dus uiteindelijk ben ik er vaak een hele middag mee bezig.
Maar nu zat ik dus een beetje te denken en te googlen, waarbij ik op stoomreinigers uitkwam. Die kun je blijkbaar ook voor barbecues, badkamers, wc's, etc gebruiken, en sommige reptielenhouders doen dat blijkbaar ook. De stoom heeft een temperatuur van zo'n 100 graden, waardoor 99% van de micro-organismen het loodje leggen.
Nu vraag ik me dus vooral af of dat handig is, en een goede investering. Zijn er hier misschien mensen die zo'n ding al gebruiken? Of heeft er iemand andere geniale tips voor het schoonmaken van terraria/aquaria, zonder vieze schoonmaakmiddelen en veel moeite?