Advies bij stervende hamster?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
annabelvv

Advies bij stervende hamster?

Bericht door annabelvv »

Hoi allemaal,

Ik heb een dwerghamster van 2,5 jaar. Ze is oud en al een tijdje minder actief. Sinds een paar dagen gaat ze sneller achteruit (o.a. geluid bij ademhalen, ze eet minder, ze ziet er heel moe uit). We hebben alles zo comfortabel mogelijk gemaakt voor haar: ze heeft zacht voer, we hebben de verwarming hoger gezet, en we geven haar elke dag pijnstiller en ontstekingsremmer die we van de dierenarts hebben gehad.
We hopen dat ze in haar eigen veilige omgeving op een natuurlijke manier kan overlijden, maar ze blijft volhouden. We hebben gisteren en vandaag op het punt gestaan om een dierenarts euthanasie aan huis te laten doen (dat kan hier in Den Haag gelukkig) omdat ze toen helemaal stil in onze hand lag, maar telkens als we dat besluiten begint ze ineens weer te lopen, eten, knagen en wassen. Ik wil haar het liefst niet laten inslapen, omdat ik denk dat de naald en het vasthouden door een vreemde haar juist stress geeft en ik denk dat het niet lang meer duurt, maar ik wil ook niet dat dit te lang zo doorgaat.
En denken jullie ook dat ze stervende is? Ik denk dat ze te zwak is om nog door een dierenarts onderzocht te worden, mocht het toch iets anders zijn :(.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie nog tips?

Dankjewel!

leslcor

Re: Advies bij stervende hamster?

Bericht door leslcor »

Pijnstillers en onstekingsremmers zijn geen medicijnen waar het dier terug gezond van gaat worden...misschien is het beter om in samenspraak met de dierenarts (hij is beter geplaatst om een oordeel te vellen mbt de huidige toestand van uw hamster en de prognose naar de toekomst toe) de knoop door te hakken en ze eerst te laten verdoven (een 'slaapprik' zoals beschreven door Sylvia in topic met titel "te lange tanden") door de dierenarts voor de euthanasie zodoende dat je nog afscheid kunt nemen en het pijnloos verloopt...zowiezo blijft het altijd een moeilijke en pijnlijke beslissing maar als uw hamster geen levenskwaliteit of vooruitzicht op genezing heeft is dit wellicht het beste...sterkte
annabelvv

Bericht door annabelvv »

Dankjewel voor je reactie! De pijnstiller/ontstekingsremmer was meer bedoeld om het nog zo comfortabel mogelijk voor haar te maken in haar laatste dagen. Ik heb het bericht van Sylvia net gelezen. Is de slaapprik zelf niet pijnlijk voor een hamster?
leslcor

Bericht door leslcor »

We zijn onlangs zelf met onze hamster naar een dierenarts geweest en die gaf geen kik bij het krijgen van een spuitje (was wel tegen de schurft)...ikzelf ken te weinig van hamsters om daar op te kunnen antwoorden maar als ik moest kiezen tussen een kort prikje of een lange lijdensweg dan zou de beslissing snel vallen...en ja, ongeacht hetgeen u beslist, verdriet zult u altijd hebben maar dat wil toch ook zeggen dat u het beestje graag gezien hebt....
annabelvv

Bericht door annabelvv »

Wat fijn dat jouw hamster geen pijn leek te hebben bij het spuitje! Ik vind het op dit moment nog erg lastig. Ze kwam net ineens weer haar huisje uit om eten te verzamelen, dat doet me toch twijfelen of het al tijd is...
leslcor

Bericht door leslcor »

hij had alleen maar problemen dat de dierenarts hem met zijn nekvel vastnam (het is een onhandelbaar robje...als het meezit laat hij zich door ons aaien maar vastnemen liever niet)...ik denk dat de dierenarts en u beter geplaatst zijn dan wij om een waardeoordeel mbt de toestand waarin u hamster zich momenteel bevindt te geven maar als de toestand toch uitzichtloos is en u heeft nu de kans om er afscheid van te nemen waarom dan dit niet verkiezen boven het 's morgens opstaan en uw hamstertje dood aan te treffen (dan is hij toch in eenzaamheid moeten sterven en wie weet hoeveel pijn zou hij gehad hebben? Het is zowiezo altijd te vroeg om te sterven voor mensen/dieren die een goed leven hebben gehad...voor zij die afgezien hebben zal het eerder een opluchting zijn...)
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Toen ik met mijn hond in deze twijfel zat kreeg ik het advies, 'Je bent nooit te vroeg'. Je gevoel geeft dit namelijk aan op het moment dat je gaat twijfelen. Je bent eerder te laat met de keus om in te laten slapen (achteraf gezien ben ik dat dus alsnog geweest, 3 dagen om precies te zijn..) dan te vroeg. Vaak maken wij pas de keus als het écht niet meer kan. Een dwerghamster is een prooidier en zal daardoor pas op het aller laatste zichzelf kwetsbaar opstellen.

Blijf goed naar je gevoel luisteren en overleg met een dierenarts waar jij een goed gevoel bij hebt. Voor het mogelijke pijnlijke gevoel van een prikje zou ik het zelf niet laten als dat nog weken leed kan besparen. Maar ik snap absoluut je gedachten er achter. De tip van Sylvia is een hele goede.

Het is voor ons zo niet direct te plaatsen om te zeggen of jouw hamstertje echt al op zijn eindje is. Een hamstertje van deze leeftijd is wat minder snel, slaapt meer en dergelijke. Zelf zou ik een hamstertje die nog wat rond scharrelt en drinkt en eet gewoon zijn gangetje laten gaan. Ik heb bij een aantal van mijn hamstertjes het proces gezien en dan doen ze echt niets meer dan liggen en ademhalen. Ook dat kan wel een paar daagjes duren maar zelf heb ik ze altijd gewoon comfortabel gemaakt en gelaten, want precies wat je zegt.. de reis en dergelijke er naar toe is ook al stressvol zat.

Veel sterkte!
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
annabelvv

Bericht door annabelvv »

Dankjewel allemaal voor jullie adviezen! Fijn ook om jullie ervaringen te lezen.
Op dit moment komt ze regelmatig haar huisje uit om te drinken (en een beetje te eten) en ze komt veel op onze handen zitten. Ze knaagt gelukkig nog aan haar knaagsticks en houten huisjes, dus dat voorkomt hopelijk dat haar tandjes te lang doorgroeien.
Maar ze waggelt wel en soms valt ze in slaap op onze handen (of een plek waar ze normaal niet zit) in een beetje een gekke houding die ik niet van haar ken, en ze eet alleen nog zacht voer en verzamelt minder, en ze maakt soms geluidjes (zacht gepiep/geknars). Vandaag zat haar oogje ook plotseling dicht, ik heb het schoongemaakt met afgekoeld gekookt water, soms gaat hij een beetje open maar vooral dicht.
Het wisselt dus af: soms is ze actief en soms ziet ze er slap uit, dat maakt de keuze wel lastig.
Ik ben 2 maanden geleden naar de dierenarts geweest met haar toen ze een beetje een gezwollen buikje leek te hebben, de dierenarts zei dat haar hartje een 'galop' ritme heeft, maar dat er geen medicijn voor was en dat ze het niet zeker wist, en ik terug moest komen als ze heel kortademig is. Ik heb op dit forum gezocht maar kon er niets over vinden.
annabelvv

Bericht door annabelvv »

Dankjewel voor de informatie over de aandoening, ik had er nog weinig over kunnen vinden.
Ze is vanmorgen in mijn handen overleden. Ze kwam net voordat ze overleed nog haar huisje uit en in mijn handen zitten. Ik ben blij dat ze bij ons was toen het gebeurde. Het was zo een lief hamstertje.
We wilden haar eigenlijk vandaag laten inslapen, omdat ze anders een heel weekend zou moeten wachten als het slechter zou gaan.
Ze ligt helemaal stil en is koud en stijf. Is het dan zeker dat ze is overleden?
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Heel veel sterkte Annabel!

Ik geloof dat je er wel van uit kan gaan dat je hamstertje is overleden. Een dwerghamster gaat ook niet in een winterslaap. Mocht het wel torpor zijn dan is dat ook anders dan wat je nu omschrijft. Sorry, sterkte!
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 rusje
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door Sicos »

Inderdaad heel veel sterkte ermee, als ze in torpor was gegaan dan had ze koel aangevoeld maar was ze toch nog "soepel"
leslcor

Bericht door leslcor »

Veel mooier kan afscheid niet zijn (zonder woorden heeft ze heel veel gezegd)...sterkte
annabelvv

Bericht door annabelvv »

Heel veel dank iedereen! Jullie hebben me erg geholpen in dit proces! Jullie hamsters hebben geluk met jullie :-)
We hebben haar vanavond heel mooi begraven en gaan haar erg missen.
Plaats reactie