Hoi, wat een mooi en tam hamstertje heeft u daar...uw zoontje ziet er fier en gelukkig uit, fijn om te zien...xDenies zegt wel "hold your horses" maar uiteindelijk is een mens die het goed meent verplicht om het te zeggen zoals het is....met de zaken verkeerd voor te stellen of te verbloemen bewijs je de hamster noch jezelf een dienst...ook ik was een totaal onervaren hamstereigenaar (weliswaar met een kleinere hamstersoort als die van u), ik heb zowat alles wat mogelijk is verkeerd gedaan ( u kunt dit hier allemaal lezen: viewtopic.php?p=11289466#p11289466 )
Dankzij de gouden raad van dit forum hebben mijn hamsters niet alleen een geschikte huisvesting maar zijn ze alle 2 heel tevreden (een rusje en robje )...dat het niet duur hoeft te zijn heb ik al bewezen (beide terrariums zijn 2dehands aquariums, ik vermoed dat deze gerust links en rechts wat over de kast kunnen hangen zonder daarvoor een, nieuwe kast te hoeven kopen (eventueel iets zwaars op de bodem in het midden leggen)...in elk geval, relativeer hetgeen gezegd is geweest en laat het even bezinken...mvg
Mevrouw Snuggles (en een paar vragen)
Moderator: Sylvia.
Re: Mevrouw Snuggles (en een paar vragen)
Hoi leslcor,leslcor schreef: 04 dec 2023, 14:00 Hoi, wat een mooi en tam hamstertje heeft u daar...uw zoontje ziet er fier en gelukkig uit, fijn om te zien...xDenies zegt wel "hold your horses" maar uiteindelijk is een mens die het goed meent verplicht om het te zeggen zoals het is....met de zaken verkeerd voor te stellen of te verbloemen bewijs je de hamster noch jezelf een dienst...ook ik was een totaal onervaren hamstereigenaar (weliswaar met een kleinere hamstersoort als die van u), ik heb zowat alles wat mogelijk is verkeerd gedaan ( u kunt dit hier allemaal lezen: viewtopic.php?p=11289466#p11289466 )
Dankzij de gouden raad van dit forum hebben mijn hamsters niet alleen een geschikte huisvesting maar zijn ze alle 2 heel tevreden (een rusje en robje )...dat het niet duur hoeft te zijn heb ik al bewezen (beide terrariums zijn 2dehands aquariums, ik vermoed dat deze gerust links en rechts wat over de kast kunnen hangen zonder daarvoor een, nieuwe kast te hoeven kopen (eventueel iets zwaars op de bodem in het midden leggen)...in elk geval, relativeer hetgeen gezegd is geweest en laat het even bezinken...mvg
Bedankt voor jouw vriendelijke reactie. Het is ook echt niet zo dat we niet welwillend zijn om een groter verblijf voor haar te kopen. Dit gaan we zeker ook doen, maar om die tijd te overbruggen proberen we dit dus te compenseren door veel foerageer mogelijkheden te bieden, veel aandacht elke avond en rondrennen in de ren.
We houden al Marktplaats in de gaten en de koopjeshoek e.d. dus als we iets tegenkomen dan kiezen we ook zeker voor een groter verblijf en zonder tralies (want dat vinden we toch wel erg storend. Je bent nu beperkt in hoeveel bodembedekking erin kan dus dat willen we anders…
Dank je wel.. we doen ook zeker ons best voor haar! En ik neem jouw feedback zeker mee! Facebook en Marktplaats houden we al in de gaten. Ik zag ook al oplossingen waarbij een kast niet nodig is, maar het aquarium gewoon op pootjes staat. Zou ook een mooie optie zijn!!xAnnick schreef: 04 dec 2023, 06:56 Hey, welkom op het forum!
Wat een leuke hamster hebben jullie! Het is te zien dat jullie erg je best doen voor haar.
Helaas is inderdaad de ruimte die jullie hebben erg beperkt. Ik heb zelf ook een ferplast karat (de kleinere versie) gehad voor een dwerg en na een tijdje begon de hoogte toch vervelend te worden. Aangezien hamsters geen diepte zien heeft de hoogtre ook weinig meerwaarde.
Ik ben toen overgestapt naar een tweedehands aquarium van 100x50. Daar passen alle spulletjes in die ik erin wilde hebben en een dikke laag bodembedekking. Ik merkte direct dat de hamsters daar veel meer hun ei in kwijt konden.
Ik heb een keer een syr in de bak gehad en dat was te doen, maar qua verhoudingen en spullen ging het net niet. Dus ik zou ook aanraden voor een grotere huisvesting naar 120x50 te kijken als jullie naar een ander verblijf gaan kijken. Hier zou ik niet te lang mee wachten, want als er eenmaal wel negatief gedrag komt, zoals tralieknagen, dan wil je direct iets achter de hand hebben. Ik spreek hiermee helaas uit ervaring.
Het is in ieder geval al fijn dat ze haar energie in de ren kwijt kan, maar eigenlijk moet de basishuisvesting in orde zijn en de ren als extraatje gebruikt worden. Ze zit immers het grootste deel van de dag in haar kooi (2 uur in de ren is nog steeds 22 uur in de kooi).
Voor het zoeken naar een verblijf kun je het beste marktplaats of facebook in de gaten houden, hier staan regelmatig goedkope bakken op. Een goede huisvesting hoeft echt niet duur te zijn, maar zal een enorm verschil maken voor het welzijn van jullie hamster.
Veel succes!
Wij hebben destijds 1 aquarium (het grootste van 120cm) gratis gekregen (zat wel barst in maar maakt voor hamster niks uit)....de andere een 10 euro of zo (is dezelfde maar iets kleiner)...dat dit ook vandaag nog mogelijk is bewijst dit zoekertje.
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... -120x50x60

Als de kast te klein is zou je er ook een bredere dikke plank op kunnen leggen, zodat er een groter terrarium oppast. Als je kast 80cm breed is en je nieuwe terrarium 100cm of 120cm is het maar 10 of 20cm wat aan elke kant.
leslcor schreef: 04 dec 2023, 20:18 Wij hebben destijds 1 aquarium (het grootste van 120cm) gratis gekregen (zat wel barst in maar maakt voor hamster niks uit)....de andere een 10 euro of zo (is dezelfde maar iets kleiner)...dat dit ook vandaag nog mogelijk is bewijst dit zoekertje.
![]()
Ik heb een melding aanstaan als er iets komt in mijn omgeving. België is hier flink uit de richting
Wat de kast betreft, ik heb een ikea kallax en daar steekt mijn bak aan de zijkanten toch wel wat uit, maar ik vind het niet storend. Het houdt het allemaal ook prima en je hebt meteen opbergruimte.
Niet heel duidelijk maar wel te zien wat ik bedoel qua uitsteken.

Niet heel duidelijk maar wel te zien wat ik bedoel qua uitsteken.

Remy
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥