Chinese dwerghamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Louise
Leeftijd: 60

Bericht door Louise »

Nog een klein dingetje: Ning drinkt veel. Veel meer dan mijn andere hamsters: bij hem zie je echt dat er water uit het flesje is! Ik zie hem ook regelmatig drinken.

Enne - vanochtend is-ie toch druk! Ik heb een nieuwe buis in zijn kooi gelegd, en volgens mij is hij aan het proberen om zijn andere buis daar naartoe te slepen, om een aansluitend gangenstelsel te maken. Slim weer! Dat stelsel zou dan bovendien precies aansluiten op mijn geheime voedselvoorraadplek. Als ik hem goed begrijp, tenminste. Maar het valt niet mee om zo'n buis te verslepen, dat zie ik ook!

Loise

biawa

Bericht door biawa »

Louise schreef:Nog een klein dingetje: Ning drinkt veel. Veel meer dan mijn andere hamsters: bij hem zie je echt dat er water uit het flesje is! Ik zie hem ook regelmatig drinken.

Enne - vanochtend is-ie toch druk! Ik heb een nieuwe buis in zijn kooi gelegd, en volgens mij is hij aan het proberen om zijn andere buis daar naartoe te slepen, om een aansluitend gangenstelsel te maken. Slim weer! Dat stelsel zou dan bovendien precies aansluiten op mijn geheime voedselvoorraadplek. Als ik hem goed begrijp, tenminste. Maar het valt niet mee om zo'n buis te verslepen, dat zie ik ook!

Loise
Van dat drinken klopt ja, maar de Chineesje van Patricia en Marcel doen het ook. Hij eet trouwens ook meer dan een Rus/Campbelli, maar dat is voor jou waarschijnlijk wat lastig vergelijken met die veelvraten van een Syren van je. :wink:

Dat van die buizen is wel interessant zeg, ik ben heel erg benieuwd! Een hamster met ruimtelijk inzicht! :lol: Wanneer zal ik hem naar school sturen? :)
Rosalie

Bericht door Rosalie »

Misschien is een chineesje ook wel 'ns leuk!

Waar hebben jullie je ze vandaan? Dan moet je zeker wel echt bij een fokker zijn, of niet?
biawa

Bericht door biawa »

Ning komt via een opvang van mensen die zelf niet meer voor hun hamsters konden zorgen.

Het is inderdaad moeilijk om aan een Chineesje te komen, maar het is echt de moeite waard! Ik weet niet of er hier op het forum ook fokkers zitten, je zou eens kunnen rondvragen.
Rosalie

Bericht door Rosalie »

Ik kan in ieder geval even rondkijken op sites van knaagdierenopvangen, misschien kan ik zo'n hamstertje een fijn leven geven!
*gaat zich even orienteren*
Marianne

Bericht door Marianne »

Yin is mijn tweede chineesje en ze verschilt toch wel van Silver hoor.
Chineesjes zijn echt prachtig om te zien, maar het contact gaat inderdaad niet verder dan oogcontact en uit de hand eten. Yin lust wel heel veel, ze is ook veel voller van postuur dan Silver altijd was. Ik herken het observeren, ook Yin kan tijden vanuit haar rad zitten kijken wat ik aan het doen ben. Wel gezellig hoor!
Saskia1982
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 »

De chineesjes die ik ken zijn gewoon rustig, beetje vergelijkbaar met een gemiddeld rusje.
Wat me wel opvalt is dat dat dan de bonte chineesjes zijn, de wildkleurtjes zijn wat minder rustig.
biawa

Bericht door biawa »

Dan is Ning de uitzondering op de regel. :wink: Wat wegen jullie Chineesjes trouwens? Ning weegt maar 36 gram! :shock: Dat had ik er echt niet aan afgezien...
Saskia1982
Contacteer:

ik weeg ze eigenlijk nooit, maar denk wel rond de 40 gram en misschien zelfs iets zwaarder.
inky
Leeftijd: 33

Bericht door inky »

Ik heb net even het hele verhaal gelezen, en ik herken Cleo er echt in. Naar je kijken, heel nieuwschierig. Het enige andere is dat ze graag word opgepakt. Ze komt echt naar je toe. Ook blijft ze bij je als je haar loslaat en erbij gaat zitten! :)
Saskia1982
Contacteer:

Wat er in mij opkomt is dat het misschien aan de stam ligt?
Zo heb je rusjes die nooit tam worden, maar ook rusjes van fokkers die eigenlijk al van nature tam zijn zonder dat je er ook maar iets van tijd heb ingestoken.
Ik heb altijd het idee gehad dat een deel van het karakter erfelijk bepaald is.
Ik heb weleens twee nestjes muizen tegelijk gehad, de ene moeder komt uit mijn eigen lijn en de andere moeder heb ik van iemand gekregen..
Beide moeders en nesten worden precies hetzelfde verzorgt en krijgen precies evenveel aandacht, toch is het heel duidelijk dat nest 1 een heel stuk tammer is geworden als nest 2.
Daaruit concludeer ik dus dat een deel van het karakter toch erfelijk is..
Wel leg ik er nadruk op dat het maar voor een deel waar is, natuurlijk heeft het ook grote invloed hoe de jonge dieren opgroeien..
Of ze nou volwassen worden in een klein labbakje en nooit aandacht krijgen of dat ze volwassen worden in een mooie duna en een baasje hebben wat er veel liefde in stopt.

ps: ik heb nou eenmaal meer ervaring met muizen, dus vandaar even een muizenvoorbeeldje
Selena
Leeftijd: 47

Bericht door Selena »

Ik was dit topic helemaal vergeten terwijl ik het in de zomer toch intensief gevolgd heb. Geweldig vond ik het toen al.
De verhalen hier spreken me heel erg aan. Maar wat me toch tegenhoudt is dat je met een chinees dus duidelijk minder tot geen contact kan hebben. Eigenlijk zou ik eens een tijdje een logeer chinees moeten hebben, zoals Louise toen.
Het lijkt me wel een prachtig dier dat zeker wel, dat slimme en dat klimmen spreekt me aan.
groetjes van Selena.
biawa

Bericht door biawa »

Selena schreef:Eigenlijk zou ik eens een tijdje een logeer chinees moeten hebben, zoals Louise toen.
Ning is uitleenbaar hoor! :lol: We wonen alleen een beetje ver bij elkaar vandaan. Maar misschien is het een ideetje voor deze zomer als ik op vakantie ga.
Selena
Leeftijd: 47

Bericht door Selena »

OOh dat zou wel heel gaaf zijn zeg!!! Als we tenminste niet tegelijkertijd gaan en het kleintje nog leeft... zal wel toch. Hou me maar in gedachten, kom ik er nog wel eens op terug.
groetjes van Selena.
Marianne

Bericht door Marianne »

Leuk dat we verder gaan met het Chineesjes-topic! Ik ben niet vaak meer op het forum, maar ik lees nog wel mee en zeker in dit topic!
Met Yin gaat het heel goed, ze is inmiddels een half jaar oud. Ik heb niet zo'n band met haar als ik met Silver heb, maar ze blijft enorm leuk om naar te kijken!
Gesloten