Mijn hamster verveelt zich dood (volgens mij): nu niet meer!

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 37
Contacteer:

Mijn hamster verveelt zich dood (volgens mij): nu niet meer!

Bericht door Nimfee »

Hallo allemaal,

Jarenlang heb ik rusjes gehad en plots, twee maanden terug ongeveer, krijg ik de vraag of ik een hele zielige hamster kon houden. Hij werd gebracht in dit hokje...:
Afbeelding
Je begrijpt, ik kon natuurlijk geen nee zeggen. Hij had een huisje waar hij niet eens in paste en moest even drie dagen in dit hok blijven tot ik een ander hok voor hem had. Ik had hem maar even een huisje gegeven waar hij wel in paste.

Goed, hij heeft heel de tijd in een ander hok gezeten van zo'n 35x70 cm, ik dacht dat dat wel groot genoeg zou zijn (want: ik had altijd rusjes). Nou, bleek nog al tegen te vallen, dus ik weer opzoek naar een groter hok. Mijn zusje had nog een dunabak van een meter, waar haar rusje weer in zat, dus ik ben gaan zoeken naar een hok voor haar zodat ik dan de duna kon gebruiken.

Afijn, meneer Elmo heeft nu eindelijk zijn übergrote hok:

Afbeelding

Maar, wat gebeurd er nu.... Meneer Elmo vindt het 'saai'. Hij staat maar te vragen om aandacht en wilt er constant uit en knaagt aan het gaas. Wat ook wel gebeurd hoor, hij is al flink tam en loopt nu ook los (vandaag eerste keer, ging heel goed!). Maar doe ik nu iets verkeerd? Ik heb gerbils en dwergjes dus gewend... De gerbils vermaken zich prima in hun evengrote bak. Dus ik heb Elmo lekker veel bodembedekking gegeven. Daar doet hij dus werkelijk NIETS mee. Niks niet graven of weet ik veel wat.
Nou, omdat hij mijn eerste syr is en ik er niets van snap: weten jullie wat ik kan veranderen aan het hok, wat moet ik doen om het leuker te maken? Wat vinden syren nou leuk? Nu kan ik nog speeltjes gaan halen, want ik heb even wat uit m'n verzameling gehaald waar hij wel in kon passen (gerbils zijn niet zo groot en dwergjes natuurlijk ook niet).

Alvast bedankt!!

Groetjes Daantje

Edit:

Afbeelding
Sinds zaterdag nieuwe hok van Elmo binnen, ik heb hem toch maar besteld! Het is nog een beetje kaal, er gaat nog meer in komen. Toen hij er net in zat, kon hij niet slapen van opwinding. :D :D :D
Laatst gewijzigd door Nimfee op 15 mar 2015, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

2Fat2Walk
Hamsters: Ezio Auditore da Almere

Re: Mijn hamster verveelt zich dood (volgens mij)

Bericht door 2Fat2Walk »

Misschien kun je 'm wat meer uitdaging proberen te geven. Bijvoorbeeld een trosgierst op een moeilijke plek hangen.
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Trosgierst heeft ie in twee dagen versnipperd! Helaas.
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

Misschien ligt het aan het feit dat hij in een duna zit. Mijn ervaring is dat syren graag klimmen en hun energie in een aquarium of duna toch niet helemaal kwijt kunnen.
Ik weet niet of het een optie is om nog een kooi te proberen? :razz: Op zooplus is een erg fijne, grote kooi te koop voor maar 40€. Dat is wellicht een optie? http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... aal/300744

Ik moet wel zeggen dat het kan zijn dat je hamster in een traliekooi zal beginnen tralieknagen... Ofwel is hij happy met zijn tralies en leeft hij zich helemaal uit, ofwel heb je gewoon een ontzettend actieve en aandachtvragende hamster..
Wat je ook kan proberen is om véél afwisseling te geven. Veel hamsters vinden voer een goede motivator. Je kan het voer rondstrooien in de kooi, ipv uit een bakje te geven. Als hij dit leuk vind kan je het ook helemaal mengen door de bodembedekking, of in je graaftoren doen. Je kan wc -rollen en allerlei kartonnen doosjes gebruiken om wat lekkers in te doen en dan vol te proppen met wc-papier, hooi, krantenpapier,... Je kan een berg/doos krantensnippers of hooi gebruiken en daar voer doorheenstrooien, je kan lekkers doen in proppen krantenpapier,...

Succes ermee! Ik wil nog even zeggen dat ik het super vind dat je hem in huis genomen hebt!
Het is duidelijk een hamster met karakter, veel hamsters die uit zulke omstandigheden komen zijn happy met alles was ze krijgen. Maar sommige zijn gewoon zo actief dat ze meer nodig hebben :razz:
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje

Bericht door Nona »

Ik sluit me aan bij Mona over dat eerste deel, in mijn ervaring is het ook lastig een Syr in een Duna tevreden te houden. Een terrarium of aquarium gaat al iets makkelijker omdat die hoger is en je dan makkelijker wat klimmogelijkheden kan maken, maar ik merk toch dat ze in een traliekooi of een terrarium/hamsterkast met minstens 1 wand van tralies of gaas echt veel meer tevreden zijn.
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Een nieuwe kooi vind ik toch even iets te, maar het is duidelijk dat ze graag klimmen. Daar kan ik wat mee. Ik ben best handig, dus ik ga er eens goed over nadenken hoe ik een soort klimwand kan maken of iets dergelijks. Ik heb namelijk nog een hoop gaas over. Bedankt voor de tips!
Duna is trouwens 100x50, hoogte weet ik niet precies... Ik dacht dat hij wel zou gaan graven maar dat doet -ie dus niet. Betekent dat ik meer ruimte over houdt om meeeeer speeltjes in te doen :D
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

je kunt ook takken, wortels en kurken buizen aanbieden om te klimmen. ziet er mooi natuurlijk uit en kan die gelijk aan knagen. ;)
op het duitse forum wordt trouwens gezegd dat syren pas vanaf 30cm zaagsel beginnen te graven (echte gangen bouwen), deze hoogte zaagsel wordt ook aangeraden.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Ja, met takken is een goed idee! Ik kan ergens wilgentakken van de bomen knippen, normaal geven we die aan de konijnen en cavia's.

Mona: ik las nog je stukje over karakter haha. Elmohad wel even een paar weken nodig om bij te komen. Zo'n grote looprad alleen al was heel indrukwekkend. Hij was ook echt bang voor alles, schoot steeds weg, en maakte van die rare geluiden. Nu voelt hij zich echt thuis en begint hij inderdaad een eigen willetje te krijgen. Ik wist ook niet dat syren zo vreselink schattig konden kijken, je moet mij eens horen als ik voor zn hok sta haha.
_mona_
Hamsters: 2

Bericht door _mona_ »

Misschien kan je iets doen met het oude kooitje in je duna bedenk ik me net. Gewoon het traliedeel erin zetten, of kapot knippen en zo een klimwand maken?
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

een hangmatje toevoegen misschien een leuke optie.
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Nanoe

Bericht door Nanoe »

Of het deurtje eruit halen en het er gewoon inzetten.
Hangmatjes erin, huisje erin.
Ik weet niet of dat iets is? Zo kan hij lekker klimmen.
Villa Nanoe
olaf

Bericht door olaf »

Ik denk da mijn hamster zich ook verveeld
elke morgen als ik naar school vertrek begint hij op zijn tralies te bijten
maar ik weet niet wat ik daaraan kan doen
hebben jullie nog tips.
dankje
sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle »

Wat voor kooi heb je?
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety
olaf

Bericht door olaf »

ik heb een hamsterkooi Savic spelos(open de link dan kan je de afbeelding zien)
]http://www.dierenplezier-webshop.be/dat ... 5768_1.jpg
sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle »

En is dat voor een dwerg of voor een syr?
Voor een dwergje is het eigenlijk al te klein maar voor een syr helemaal!
Voor een dwergje vind ik de minimum maat 50x40, maar beter is natuurlijk groter. Zelf heb een een kooi van 90x40 voor mijn dwergje.
Voor een Syr is de minimum maar echt 70x40 en groter is natuurlijk beter. Ook kun je voor een syr beter geen buizen in de kooi leggen want daar kan hij klem in komen te zitten.

Je kunt als je een vraag hebt beter een nieuw topic aanmaken.
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety
Plaats reactie