Syrische Hamster (DIY) Verblijf

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Hamuchan~

Syrische Hamster (DIY) Verblijf

Bericht door Hamuchan~ »

Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een verblijf voor mijn Syrische Hamster dat voldoet aan de minimale vereisten (100 cm x 50 cm x 50 cm) , en deze het liefst nog een beetje overtreft, maar iets dat het benaderd zou al een upgrade zijn.
(Hij zit momenteel in zeer ondermaats verblijf wat betreft ruimte, waar ik me best schuldig over voel :bloos:)
(En ja ik heb ook al het recente andere topic over Syrische Hamster huisvesting op dit forum gelezen ;))

Ik heb al een paar ideeën:
  • Een zelfbouw acryl/plexi-glass verblijf, vergelijkbaar in concept met zoiets
Aquarium:
Voordelen:
  • Mooi doorzichtig aan alle kanten
  • Stevig
  • Diep
  • Kant en klaar
  • Goedkoper dan dierenwinkel equivalent
  • Esthetisch pleasing
Nadelen:
  • 40cm breed i.pv. 50cm
  • Super zwaar, haast niet voor mij te verplaatsen, in m'n eentje en dat is dan nog zonder bodembedekking/hamster (+- 37 kg) :p
Ikea Detolf:
Voordelen:
  • Instructies over hoe je 'em in elkaar kan zetten
  • Goedkoop
  • Veel (horizontale) ruimte
  • Ook mooi
Nadelen:
  • Beetje eng idee idee dat ik een iIkea kast repurpose voor mijn hamster, is het wel veilig?
  • Glas lijkt me niet heel dik en een beetje fragiel
  • Ook unwieldy/onhandig en niet te hanteren voor mij in m'n eentje, door het formaat.
DIY Acryl:
Voordelen:
  • Alle voordelen van een aquarium
  • Stuk lichter dan een aquarium/detolf
  • Door het lichtere gewicht kan ik het gewoon makkelijk zelf verplaatsen/hanteren.
  • Kan precies op maat gemaakt worden
  • Mooiste van alle, imho
Nadelen:
  • Zal alles zelf moeten bedenken / DIY'en
  • Kan niet veel informatie vinden over hoe zoiets te maken, hoewel het me niet heel lastig lijkt (drie langwerpige/rechthoekige platen van zelfde formaat, twee zijkantjes/vierkantje, plakken, klaar)
  • Ik ben niet zo'n klussert, dus zal mogelijk nog klus attributen moet aanschaffen
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Zijn er nog goede opties die ik over het hoofd zie?
Mijn budget is rond de 100 a 125 euro.

Groetjes

Hamster.lucy
Hamsters: Lucy, Tommy en Billy

Re: Syrische Hamster (DIY) Verblijf

Bericht door Hamster.lucy »

Hamuchan~ schreef: 01 jan 2021, 22:44 Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een verblijf voor mijn Syrische Hamster dat voldoet aan de minimale vereisten (100 cm x 50 cm x 50 cm) , en deze het liefst nog een beetje overtreft, maar iets dat het benaderd zou al een upgrade zijn.
(Hij zit momenteel in zeer ondermaats verblijf wat betreft ruimte, waar ik me best schuldig over voel :bloos:)
(En ja ik heb ook al het recente andere topic over Syrische Hamster huisvesting op dit forum gelezen ;))

Ik heb al een paar ideeën:
  • Een zelfbouw acryl/plexi-glass verblijf, vergelijkbaar in concept met zoiets
Aquarium:
Voordelen:
  • Mooi doorzichtig aan alle kanten
  • Stevig
  • Diep
  • Kant en klaar
  • Goedkoper dan dierenwinkel equivalent
  • Esthetisch pleasing
Nadelen:
  • 40cm breed i.pv. 50cm
  • Super zwaar, haast niet voor mij te verplaatsen, in m'n eentje en dat is dan nog zonder bodembedekking/hamster (+- 37 kg) :p
Ikea Detolf:
Voordelen:
  • Instructies over hoe je 'em in elkaar kan zetten
  • Goedkoop
  • Veel (horizontale) ruimte
  • Ook mooi
Nadelen:
  • Beetje eng idee idee dat ik een iIkea kast repurpose voor mijn hamster, is het wel veilig?
  • Glas lijkt me niet heel dik en een beetje fragiel
  • Ook unwieldy/onhandig en niet te hanteren voor mij in m'n eentje, door het formaat.
DIY Acryl:
Voordelen:
  • Alle voordelen van een aquarium
  • Stuk lichter dan een aquarium/detolf
  • Door het lichtere gewicht kan ik het gewoon makkelijk zelf verplaatsen/hanteren.
  • Kan precies op maat gemaakt worden
  • Mooiste van alle, imho
Nadelen:
  • Zal alles zelf moeten bedenken / DIY'en
  • Kan niet veel informatie vinden over hoe zoiets te maken, hoewel het me niet heel lastig lijkt (drie langwerpige/rechthoekige platen van zelfde formaat, twee zijkantjes/vierkantje, plakken, klaar)
  • Ik ben niet zo'n klussert, dus zal mogelijk nog klus attributen moet aanschaffen

Groetjes
ik heb zelf een detolf voor mijn dwergjes maar voor een syr zou ik een detolf niet zo snel aanraden want er kan weinig boddembedekking in (max. 20cm met spullen er in). ik zou voor een aquarium gaan, die zijn er in veel soorten en maten, dat is 120x50x50 een mooie maat, qua budget komt dat wel goed denk ik
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

een huisvesting van de afmetingen kun je allemaal heel slecht verplaatsen , vooral als de inrichting en de hamster er nog in zitten. Waarom wil je dat überhaupt en hoe vaak?

een aquarium kun je ook op maat laten bouwen. dan neem je gewoon ook dunner glas (dat kan omdat er geen water in komt), dat maakt het goedkoper en lichter. een aquarium van 50cm hoog moet minmaal 8 mm glas hebben, met 60cm hoogte volgens mij al 10mm. een glazen bak kun je in 4 of 5 mm glas laten bouwen. je zou ook 60cm diep, dus bv. 120x60x50cm kunnen gaan. met diepte creëer je meteen meer ruimte zonder dat het opvalt ;)
hier kost bv. een aquarium 120x50x50cm 135€. Als je 5 mm glas neemt zal het meteen minder gaan kosten.

een detolf voor syr lijkt mij niet heel handig, maar ik heb er geen ervaring mee. met een verhoogte deksel valt het waarschijnlijk wel mee, want dan zou je wel hoog zaagsel er in kunnen doen. misschien is ook een deelverhoging voldoende. ik meen wel, dat er berichten ooit waren dat het niet heel stabiel was met al het zaagsel. maar daar kun je ook iets op vinden.

diy acryl is op zich makkelijk samen te bouwen (lijkt mij). je hebt alleen de juiste lijm en plakband nodig. bedenk wel, dat het heel lelijk gaat worden als je niet netjes gaat verlijmen (eigen ervaring :bloos: :lol: ) en dat op plexiglas snel krassen komen. dus als je hamster meerdere keren op dezelfde plek aan het glas krabt, heb je waarschijnlijk meteen krassen. ook is plexiglas best snel statisch heb ik gelezen, maar daar heb je een spray voor.

een osb-terrarium is ook een mogelijkheid, maar daar moet je dan ook nog het een of ander aanpassen

of je kunt gewoon iets zelf bouwen met meubelplaat en (plexi-)glas. daarvoor heb je verschillende manieren van een gewone bak tot een terrarium-achtig ding ;) in een ander topic had ik hiervoor een link-lijstje gemaakt
edit: gevonden:
of gewoon iets zelf bouwen met meubelplaat uit de bouwmarkt en misschien een glazen plaat van de ikea. maar dat wordt ook duurder dan 30 euro als jet goed wilt doen:
2x 11,50€ https://www.gamma.nl/assortiment/meubel ... /p/B414068 (op maat laten zagen
1x 4,30 https://www.gamma.nl/assortiment/u-prof ... /p/B307550 (heb je eigenlijk net iets kleiner nodig)
1x 8€ https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... /p/B516236
1x 23€ https://www.ikea.com/nl/nl/p/nordli-gla ... -10460794/

schroeven niet mee gerekend en dan nog een deksel:

1x 12€ https://www.gamma.nl/assortiment/multip ... /p/B569704
1x 8,50€ https://www.gamma.nl/assortiment/handso ... /p/B536813

even als rekenvoorbeeld, komt misschien nog iets bij wat ik nu ben vergeten. Misschien heb je ook het een of ander liggen of krijg je het goedkoper... en niet zo kopen en bouwen, het past volgens mij niet helemaal met de deksel en het glas... dat zal je dan nog naar moeten rekenen
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
motherofgandalf

Bericht door motherofgandalf »

Hamuchan~ schreef: 01 jan 2021, 22:44

Groetjes

vandaag kwam ik toevallig deze tegen! zodra ik genoeg gespaard heb, ga ik hem zeker halen

https://www.ho-michielsen.nl/dieren-en- ... enkooi-xxl
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

daar heb ik nog niet veel positiefs over gelezen...dus ik zal liever verder gaan sparen...
heel dun hout, niet beschermd, met de verdiepingen moet je ook nog wat, klep beneden kun je toch niet gebruiken.
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/
Hamuchan~

Bericht door Hamuchan~ »

Hoi iedereen, bedankt voor jullie reacties, in het bijzonder Melanie en Hamster.lucy! _/-o_
Ik ben uiteindelijk voor een aquarium (108*51*57*) gegaan, mede op basis van jullie advies.

Het aquarium heb ik op marktplaats opgehaald voor niet al te veel geld, het is wel een aquarium met wat dikker glas en behoorlijk zwaar, maar wel heel mooi, naar mijn mening.
Er werd door de vorige eigenaar ook een syrische hamster in gehuisvest, dus eerst flink ontsmet met Dettol en daarna meerdere keren schoongespoeld met water, droog gedept en daarna nog laten luchtdrogen.

Fluffy en ik zijn er in ieder geval heel blij mee. :D

Afbeelding
Afbeelding
Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 rusje
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door Sicos »

Wat een leuke foto van Fluffy
hamsterpassie
Hamsters: Miss Esmee

Bericht door hamsterpassie »

Super! Veel plezier met Fluffy. 57 CM hoogte geeft ook de mogelijkheid om een lekkere diepe bodembedekking erin te doen, hamsters vinden het heel leuk om te graven :)
Plaats reactie