Kooi formaat, ik snap iets niet.

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Re: Kooi formaat, ik snap iets niet.

Bericht door Haags Hopje »

hahaha Amen!

Ik snap ook niet echt waar je hiermee naartoe wilt Femijn, is het jou mening willen doorvoeren of is het nieuwsgierigheid waarom we het minimum goedkeuren maar zelf wel grotere hokken gebruiken?
dat laatste is namelijk dus inderdaad al uitgelegd ;)
waarom zouden we het minimum instellen als dat slechte maat zou zijn voor een hamster?
60x40cm is over het algemeen niet slecht of te klein voor een hamster maar het is dus aan ieder om zelf uit te maken of zij hun hamster dus een groter hok
willen geven en of ze 60x40 te klein vinden omdat ze de spullen er anders niet in kwijt kunnen, ik geef maar even een voorbeeld reden.

iets wat persoonlijk is kan langdurig over gediscussieerd worden zonder enig doel.

ik kan me ook niet bij voorstellen dat mensen die net komen kijken denken dan MINIMUM maat te vergelijken is met een groot landhuis. definitie van minimaal is ze dan niet duidelijk.
een minimum inkomen is toch voor mensen ook duidelijk dat dit oké is om mee te leven maar meer beter is? LOL

sorry, maar mijn hamsters bepalen niet mijn leven en mijn leven draait daar echt niet om. voor mij geen levensstijl dus...maakt mij dat dan een slechte dierenliefhebber of hamsterhouder? dacht het niet.

gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Corine*Kiwie*
Hamsters: Cinna, Floff en Mous
Leeftijd: 30

Bericht door Corine*Kiwie* »

Ik ervaar het ook zo. Ik ben een echte dierenfreak maar mijn dieren bepalen niet mijn leven, ze maken er deel van uit. Ik houd van ze en ik neem er mijn verantwoordelijkheid voor maar er is ergens een grens. Volgens mij hebben mijn dieren het toch echt prima.

Femijn; Jij denkt dat het minimum verkeerd is, maar dat denk ik (en volgens mij de meerderheid van het forum) niet. We hebben gewoon liever groter.

Ik ben misschien een beetje kortaf geweest in mijn vorige bericht maar het is ook gewoon echt niet leuk als je iemand antwoorden op vragen geeft (waar ik tijd en moeite in heb gestoken) En diegene gaat vervolgens als een malle alle redenen die je hebt genoemd met een gigantisch lange ''beargumentatie'' van tafel proberen te vegen. Die redenen zeggen niet eens iets over mijn eigen mening. Alleen over waarom de maten hier zijn zoals ze zijn. Mijn mening noem ik alleen aan het einde.

Daarnaast vind ik zelfs als dit een discussie was jou reactie niet erg prettig. Ik kreeg sterk het gevoel dat je niet bepaald open staat voor redenen en meningen van anderen. Dus ik wil je als tip meegeven dat het wel fijn is voor andere mensen als je ten minste hun mening accepteert ook al is het niet het jouwe. Anders zullen er weinig mensen zijn die het leuk vinden met je in discussie te gaan.
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Femijn
Hamsters: Shenna
Leeftijd: 38

Bericht door Femijn »

Corine*Kiwie* schreef:Jij vraagt in je post waarom wij hier op het forum bepaalde maten hanteren die kleiner zijn dan bij het LICG... Ik heb in mijn reactie een aantal redenen gegeven waarom ik denk dat dit het geval is en daarbij gezet dat ik verandering niet perse nodig vind. Daar blijf ik bij. Ik heb echt geen zin om hierover in discussie te gaan. Na een tijd hier op het forum te zitten heb ik wel genoeg aan dat soort discussies deelgenomen en voorbij zien komen. Ik dacht dat je alleen iets wilde weten en daar heb ik in mijn vorige post antwoord op gegeven of jij die redenen goede redenen vind laat ik verder bij jou.
Het spijt me als je je aangevallen voeld, ik vroeg me inderdaad iets af en je heb zeker geholpen met je andwoord om te laten zien hoe je denkt over het onderwerp en waarom het zo is op dit moment.
Ik kan ook begrijpen dat je geen zin hebt in een discussie aangezien je die al heel vaak heb gevoerd.

Ik snapte echt niet waarom de maat die hier staat kleiner is dan die van het licg, ik snap dat jullie kennelijke het niet nodig vinden om die maat te veranderen.
Ik moet eerlijke zeggen dat ik die mening niet deel maar goed wie ben ik hè ;)
Haags Hopje schreef:hahaha Amen!

Ik snap ook niet echt waar je hiermee naartoe wilt Femijn, is het jou mening willen doorvoeren of is het nieuwsgierigheid waarom we het minimum goedkeuren maar zelf wel grotere hokken gebruiken?
dat laatste is namelijk dus inderdaad al uitgelegd ;)
waarom zouden we het minimum instellen als dat slechte maat zou zijn voor een hamster?
60x40cm is over het algemeen niet slecht of te klein voor een hamster maar het is dus aan ieder om zelf uit te maken of zij hun hamster dus een groter hok
willen geven en of ze 60x40 te klein vinden omdat ze de spullen er anders niet in kwijt kunnen, ik geef maar even een voorbeeld reden.
Ik snap dus echt niet waarom hier een anderen maat staat dan bij de licg, en ik vroeg me af of mensen hier wel bewust van waren.
De reden die hier gegeven zijn vind ik niet echt doorslag gevend in mijn ogen, vandaar dat ik er op door ging.
Aangezien er duidelijke gemaakt word dat daar geen behoefde aan is zal ik er maar mee op houden, even goed vrienden ;)
Haags Hopje schreef:
sorry, maar mijn hamsters bepalen niet mijn leven en mijn leven draait daar echt niet om. voor mij geen levensstijl dus...maakt mij dat dan een slechte dierenliefhebber of hamsterhouder? dacht het niet.
Jij bent toch een fokker?
Je hebt toch een specialen kamer voor de hamsters?
Ze krijgen toch medische zorg en worden goed verzorgd met goed bodem bedekking en vers voer?
Je gaat toch met je hamsters naar shows?
Jij neemt toch je verantwoordelijkheid voor je hamsters en dumpt ze niet als je er geen zin meer in hebt, toch?

Dat is een levensstijl en geen hobby ;)
Een hobby is iets wat je alleen voor de lol doet, iets waar geen verplichting aan hebt zitten waarmee je iemand schaad als het niet na komt.
Aan alles wat ik van je site lees ben jij iemand die niet zonder dieren kan, iemand waarbij dieren diep in je leven verweven zit.
In mijn ogen ben je een helen goed dierliefhebber en hamsterhouder ;)

Maar goed ik laat het wel hierbij
Corine*Kiwie* schreef:Ik ervaar het ook zo. Ik ben een echte dierenfreak maar mijn dieren bepalen niet mijn leven, ze maken er deel van uit. Ik houd van ze en ik neem er mijn verantwoordelijkheid voor maar er is ergens een grens. Volgens mij hebben mijn dieren het toch echt prima.

Femijn; Jij denkt dat het minimum verkeerd is, maar dat denk ik (en volgens mij de meerderheid van het forum) niet. We hebben gewoon liever groter.

Ik ben misschien een beetje kortaf geweest in mijn vorige bericht maar het is ook gewoon echt niet leuk als je iemand antwoorden op vragen geeft (waar ik tijd en moeite in heb gestoken) En diegene gaat vervolgens als een malle alle redenen die je hebt genoemd met een gigantisch lange ''beargumentatie'' van tafel proberen te vegen. Die redenen zeggen niet eens iets over mijn eigen mening. Alleen over waarom de maten hier zijn zoals ze zijn. Mijn mening noem ik alleen aan het einde.

Daarnaast vind ik zelfs als dit een discussie was jou reactie niet erg prettig. Ik kreeg sterk het gevoel dat je niet bepaald open staat voor redenen en meningen van anderen. Dus ik wil je als tip meegeven dat het wel fijn is voor andere mensen als je ten minste hun mening accepteert ook al is het niet het jouwe. Anders zullen er weinig mensen zijn die het leuk vinden met je in discussie te gaan.
Zo als ik al in het begin van mijn bericht zij spijt het mij als ik je het gevoel gaf dat ik je aan viel, dat was niet mijn bedoeling.

Ik sta zelf achter het minimum wat de licg geeft, in mijn ogen is het beter om 1 lijn te treken om verwarring te voorkomen.
Maar goed ik laat het wel hier bij aangezien ik hier niet zo goed in ben, ook al doe ik het met de beste bedoelingen.
Sorry dat ik je het gevoel dat ik niet je mening accepteert, dat wou ik je nooit geven.
Corine*Kiwie*
Hamsters: Cinna, Floff en Mous
Leeftijd: 30

Bericht door Corine*Kiwie* »

Ach, Ik was ook wel aardig fel in mijn reacties terug. Het was niet je bedoeling en fouten zijn menselijk. Zand erover maar :)
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Haags Hopje
Contacteer:

Ik sta zelf achter de maten van licg of die van PVH, maar ik vind de minimale maat van 60x40 of dit nu het forum minimale is of niet ook wel kunnen al zou het snel vol staan en is er dan veel minder vrije loopruimte over.
ik denk niet dat een hamster een slecht leven heeft in die minimale maat.

Ik geloof dat de maten van de licg en pvh nog niet heel lang zo staan gemeld trouwens. ik kan me herinneren dat ze ook de 60x40 hadden staan, geen idee wie besloten heeft en waarom dit besloten is.
als iemand hier meer verstand van heeft zeg me maar dat ik het fout heb..

Femijn heb je al eens naar kooien gezocht online die voldoen aan de maat 60x40? ik denk dat ik ze nog op 1 hand kan tellen. gelukkig komen de meeste mensen al uit zichzelf naar mij toe met de maat die jij ik en corine ook prefereren.
ik houd mij vooral bezig met mijn eigen site en voorwaarden dan de forum info hier...Ik ben wel met meer dingen niet eens hier maar het is gewoon onmogelijk om met zoveel mensen 1 zelfde mening te hebben en de info hier is soms wat verouderd en soms word dit ook zeker aangepast..misschien komt het nog wel een keer dat de minimale maat word veranderd maar daar is wel meer voor nodig dan iemands mening denk ik.

de vragen die je mij persoonlijk richt kan ik met 'ja' beantwoorden, maar ik heb het nooit als levensstijl gezien. het heet toch ook niet voor niks hobbymatig fokken.
gr. Chantal
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

Ik geloof dat de maten van de licg en pvh nog niet heel lang zo staan gemeld trouwens. ik kan me herinneren dat ze ook de 60x40 hadden staan, geen idee wie besloten heeft en waarom dit besloten is.
als iemand hier meer verstand van heeft zeg me maar dat ik het fout heb..
hier vind je die 'discussie' die er bij hoort... http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... ilit=+licg 2 jaar geleden zijn de minimummaten bij het licg aangepast op basis van twee wetenschappelijke onderzoeken
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Ik moet zeggen dat ik 60 x 40 toch echt niet acceptabel voor een Syr vind hoor.. Ik ken ook werkelijk geen enkele Syr die zich daar niet in zou vervelen en gefrustreerd zou raken. Terwijl ik ook o.a. een heel sullig en lui Syrtje hier heb zitten maar zelfs die zou zich in dat formaat toch echt gaan vervelen. Ik begrijp ook eigenlijk oprecht niet hoe een hobbyfokker dat een acceptabele maat vind voor aanstaande baasjes en denk dat je zo verkeerde informatie in stand houd en de kans vergroot op problemen qua gedrag, maar goed, dat is geen discussie voor hier, want dan dwalen we teveel af, het ging hier vooral over kooi maten en niet over fokkers en eisen die zij stellen aan baasjes.

Wat ik echter op een enkele uitzondering na zie is dat vrijwel iedere hobbyfokker en opvang ondertussen toch echt zeker 80 x 40 voor een Syr vraagt en soms ook voor een dwerg, anders zeker 60 x 40 voor een dwerg. De minimum maten van 50 x 30 voor een dwerg en 60 x 40 voor een Syr zijn naar mijn idee toch echt achterhaald en dat baseer ik niet alleen op wat ik zelf vind maar dus ook op wat het merendeel van fokkers en opvangcentra minimaal acceptabel vind. Naar mijn mening zou het dus ook zeker wel goed zijn de FAQ en adviezen hierop aan te passen.
_mona_
Hamsters: 2

Bericht door _mona_ »

Maar een gabber jolly is toch ook een prima kooi, terwijl die 70x40 is?
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Haags Hopje
Contacteer:

hey, bedankt Melanie ;)

edit: ik maak mij er persoonlijk niet zo druk om dat ik 60x40cm als minimum aanhoud, veel mensen luisteren goed naar mijn advies en komen dan zelf ook tot de conclusie dat ze beter kunnen gaan voor
een grotere kooi en zelfs buiten mijn advies om zijn de mensen die bij mij komen voor een hamster zelf meestal al erg verantwoordelijk en willen ze het beste voor hun huisdier waardoor ze al zelf met kooien als bijv.
Alaska,criceti 15, mary, nature 32, hamster metro heaven, jenny en jolly's in gebruik nemen.
ik heb even in mijn bestanden moeten terug kijken of er mensen waren die onder de 70x45cm zaten en zag dat die er niet waren in zeker de laatste 8 nesten.
Dus al ben ik 1 van de fokkers zoals Nona omschrijft die 'te kleine' minimum aanhoudt, vind ik niet dat mijn hamsters er dus slechter bij zitten bij de nieuwe baasjes dan de fokkers die hoger minimum vereisen. ;)
Laatst gewijzigd door Haags Hopje op 25 okt 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Chantal
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje

Bericht door Nona »

_mona_ schreef:Maar een gabber jolly is toch ook een prima kooi, terwijl die 70x40 is?
Nee, het grondoppervlakte is 70 x 45 en dat maakt best een behoorlijk verschil, reken maar uit.
70 x 40 is maar 2800, 70 x 45 is 3150, dat scheelt een flink stuk. 80 x 40 is 3200. 3150 en 3200 is maar een heel klein verschil en ik vind dan de hoogte van de Jolly (60cm) wel voldoende compenseren dat ik een Jolly nog acceptabel vind. Het grondoppervlakte moet niet veel schelen natuurlijk, maar hamsters gebruiken de tralies/hoogte wel dus met zo'n klein verschil vind ik zelf dat die 20cm extra hoogte dat hele kleine verschil (1/64e tekort in grondoppervlakte, bij 70 x 40 zou dit al 1/8e zijn!) nog wel kan compenseren. Met een groot verschil in grondoppervlakte word dat natuurlijk een ander verhaal, een kooi van 60 x 40 die misschien wel 80cm hoog is word daardoor niet ineens geschikt, grondoppervlakte is toch erg belangrijk.
Plaats reactie